|
UKRYTA WIEDZA ROLA JĄDER PODSTAWY W UTAJONYM UCZENIU SIĘ
HERZOG-KRZYWOSZAŃSKA R. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 42.50 Twoja cena 40,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ukryta wiedza
Rola jąder podstawy w utajonym uczeniu się
Monografia dotyczy problemu zróżnicowania funkcjonalnego odrębnych systemów pamięci
i uczenia się.
Zagadnienie to jest istotne dla tych gałęzi współczesnej psychologii, które
zajmują się nabywaniem wiedzy przez ludzi i mechanizmami jej wykorzystywania. Przyjmuje
się bowiem, że możliwe jest wydzielenie co najmniej dwóch rodzajów pamięci oraz wyróżnienie
odpowiadających im mechanizmów uczenia się. Jeden z nich to pamięć jawna, która
odnosi się do wiedzy na temat zdarzeń i faktów z naszego życia oraz znaczenia pojęć
już poznanych.
Wiedza o takim charakterze okazuje się łatwa do zwerbalizowania i może zostać w
stosunkowo prosty sposób przekazana innym ludziom. Drugim rodzajem pamięci jest pamięć
utajona (lub niejawna), która dotyczy umiejętności motorycznych oraz strategii
wykonywania czynności. Nabywanie wiedzy o takim charakterze zachodzi poprzez wielokrotne
powtarzanie czynności i stopniowe uzyskiwanie doświadczenia widocznego w zachowaniu.
Jednocześnie wiedza ta jest w niewielkim stopniu dostępna świadomości i trudna bądź
niemożliwa do zwerbalizowania. Oba rodzaje pamięci lokalizuje się w innych częściach
mózgu i podkreśla się, że procesy uzyskiwania samej wiedzy i jej przechowywania mają
odmienny charakter.
Autorka koncentruje się na pamięci utajonej oraz roli, jaką w
formowaniu się tego rodzaju pamięci odgrywa grupa struktur mózgowych nazywanych jądrami
podstawy.
Książka przedstawia problematykę rzadko obecną w polskojęzycznych publikacjach,
pozwoli zatem przybliżyć czytelnikowi ważną dziedzinę psychologii i zapoznać go z
wynikami interesujących badań.
Z recenzji dra hab. Eligiusza Wronki,
Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Autorka jest doktorem psychologii, adiunktem w Instytucie Psychologii Uniwersytetu
Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe dotyczą mózgowych podstaw procesów
poznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem utajonego uczenia się oraz funkcjonowania
poznawczego pacjentów cierpiących na choroby neurodegeneracyjne. Publikuje także prace
z zakresu różnic indywidualnych, jakości życia i zachowań zdrowotnych.
PRZEDMOWA 7
1. JAWNE I UTAJONE FORMY PAMIĘCI I UCZENIA SIĘ 9
1.1. Historyczne ujęcie problematyki odrębnych systemów pamięci 9
1.2. Jawne uczenie się 11
1.3. Utajone uczenie się 12
2. JĄDRA PODSTAWY 17
2.1. Budowa, połączenia i funkcje jąder podstawy 17
2.1.1. Rola jąder podstawy w uczeniu się i kontroli złożonych
planów ruchowych 20
2.1.2. Pozamotoryczne funkcje jąder podstawy 20
2.2. Schorzenia, w których dochodzi do zaburzeń funkcjonowania jąder podstawy 23
2.2.1. Choroba Huntingtona 23
Mózgowe podłoże choroby 24
Objawy choroby 24
Leczenie 26
2.2.2. Zespół Gilles’a de la Tourette’a 27
Mózgowe podłoże choroby 27
Objawy choroby 27
Leczenie 29
2.2.3. Choroba Parkinsona 30
Mózgowe podłoże choroby 30
Objawy choroby 31
Leczenie 38
2.3. Rola jąder podstawy w pamięci i uczeniu się zwierząt 40
3. BADANIA NAD MÓZGOWYMI PODSTAWAMI UTAJONEGO UCZENIA SIĘ 45
3.1. Zadania stosowane w badaniach nad utajonym uczeniem się 45
3.2. Badania neuroobrazowania 49
3.3. Utajone uczenie się u chorych z uszkodzeniami struktur mózgowych – przegląd
badań 51
3.3.1. Uczenie się złożonych umiejętności motorycznych i
percepcyjno-motorycznych u pacjentów z uszkodzeniami jąder podstawy 51
3.3.2. Utajone uczenie się bez komponentu motorycznego 55
4. EMPIRYCZNA WERYFIKACJA PROBLEMU BADAWCZEGO 59
4.1. Problem badawczy 59
4.2. Osoby badane 60
4.3. Procedury eksperymentalne 61
4.3.1. Zadanie „kontrola produkcji cukru” 61
4.3.2. Zadanie „gra hazardowa” 63
4.3.3. Zadanie „przewidywanie pogody” 63
4.4. Hipotezy badawcze 66
4.5. Analiza statystyczna 66
4.6. Wyniki 68
4.6.1. Zadanie „kontrola produkcji cukru” 68
4.6.2. Zadanie „gra hazardowa” 69
4.6.3. Zadanie „przewidywanie pogody” 70
4.7. Dyskusja wyników 72
Literatura cytowana 79
Wykaz rycin 95
Streszczenie 97
100 stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- TYBETAŃCZYCY KAPSTEIN M.T.
- UMYSŁ PONAD NASTROJEM ZMIEŃ NASTRÓJ POPRZEZ ZMIANĘ SPOSOBU MYŚLENIA PADESKY C.A GREENBERGER D.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|