ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 42.50 40,38   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

UKRYTA WIEDZA ROLA JĄDER PODSTAWY W UTAJONYM UCZENIU SIĘ


HERZOG-KRZYWOSZAŃSKA R.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 42.50 Twoja cena  40,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ukryta wiedza

Rola jąder podstawy w utajonym uczeniu się


Monografia dotyczy problemu zróżnicowania funkcjonalnego odrębnych systemów pamięci i uczenia się.

Zagadnienie to jest istotne dla tych gałęzi współczesnej psychologii, które zajmują się nabywaniem wiedzy przez ludzi i mechanizmami jej wykorzystywania. Przyjmuje się bowiem, że możliwe jest wydzielenie co najmniej dwóch rodzajów pamięci oraz wyróżnienie odpowiadających im mechanizmów uczenia się. Jeden z nich to pamięć jawna, która odnosi się do wiedzy na temat zdarzeń i faktów z naszego życia oraz znaczenia pojęć już poznanych.

Wiedza o takim charakterze okazuje się łatwa do zwerbalizowania i może zostać w stosunkowo prosty sposób przekazana innym ludziom. Drugim rodzajem pamięci jest pamięć utajona (lub niejawna), która dotyczy umiejętności motorycznych oraz strategii wykonywania czynności. Nabywanie wiedzy o takim charakterze zachodzi poprzez wielokrotne powtarzanie czynności i stopniowe uzyskiwanie doświadczenia widocznego w zachowaniu.

Jednocześnie wiedza ta jest w niewielkim stopniu dostępna świadomości i trudna bądź niemożliwa do zwerbalizowania. Oba rodzaje pamięci lokalizuje się w innych częściach mózgu i podkreśla się, że procesy uzyskiwania samej wiedzy i jej przechowywania mają odmienny charakter.

Autorka koncentruje się na pamięci utajonej oraz roli, jaką w formowaniu się tego rodzaju pamięci odgrywa grupa struktur mózgowych nazywanych jądrami podstawy.
Książka przedstawia problematykę rzadko obecną w polskojęzycznych publikacjach, pozwoli zatem przybliżyć czytelnikowi ważną dziedzinę psychologii i zapoznać go z wynikami interesujących badań.

Z recenzji dra hab. Eligiusza Wronki,
Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego


Autorka jest doktorem psychologii, adiunktem w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe dotyczą mózgowych podstaw procesów poznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem utajonego uczenia się oraz funkcjonowania poznawczego pacjentów cierpiących na choroby neurodegeneracyjne. Publikuje także prace z zakresu różnic indywidualnych, jakości życia i zachowań zdrowotnych.


PRZEDMOWA  7

1. JAWNE I UTAJONE FORMY PAMIĘCI I UCZENIA SIĘ  9
1.1. Historyczne ujęcie problematyki odrębnych systemów pamięci  9
1.2. Jawne uczenie się  11
1.3. Utajone uczenie się  12

2. JĄDRA PODSTAWY  17
2.1. Budowa, połączenia i funkcje jąder podstawy  17
     2.1.1. Rola jąder podstawy w uczeniu się i kontroli złożonych planów ruchowych  20
     2.1.2. Pozamotoryczne funkcje jąder podstawy  20
2.2. Schorzenia, w których dochodzi do zaburzeń funkcjonowania jąder podstawy  23
     2.2.1. Choroba Huntingtona  23
     Mózgowe podłoże choroby  24
     Objawy choroby  24
     Leczenie  26
     2.2.2. Zespół Gilles’a de la Tourette’a  27
     Mózgowe podłoże choroby  27
     Objawy choroby  27
     Leczenie  29
     2.2.3. Choroba Parkinsona  30
     Mózgowe podłoże choroby  30
     Objawy choroby  31
     Leczenie  38
2.3. Rola jąder podstawy w pamięci i uczeniu się zwierząt  40

3. BADANIA NAD MÓZGOWYMI PODSTAWAMI UTAJONEGO UCZENIA SIĘ  45
3.1. Zadania stosowane w badaniach nad utajonym uczeniem się  45
3.2. Badania neuroobrazowania  49
3.3. Utajone uczenie się u chorych z uszkodzeniami struktur mózgowych – przegląd badań  51
     3.3.1. Uczenie się złożonych umiejętności motorycznych i percepcyjno-motorycznych u pacjentów z uszkodzeniami jąder podstawy  51
     3.3.2. Utajone uczenie się bez komponentu motorycznego  55

4. EMPIRYCZNA WERYFIKACJA PROBLEMU BADAWCZEGO  59
4.1. Problem badawczy  59
4.2. Osoby badane  60
4.3. Procedury eksperymentalne  61
     4.3.1. Zadanie „kontrola produkcji cukru”  61
     4.3.2. Zadanie „gra hazardowa”  63
     4.3.3. Zadanie „przewidywanie pogody”  63
4.4. Hipotezy badawcze  66
4.5. Analiza statystyczna  66
4.6. Wyniki  68
     4.6.1. Zadanie „kontrola produkcji cukru”  68
     4.6.2. Zadanie „gra hazardowa”  69
     4.6.3. Zadanie „przewidywanie pogody”  70
4.7. Dyskusja wyników  72

Literatura cytowana  79
Wykaz rycin  95
Streszczenie  97


100 stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- TYBETAŃCZYCY
KAPSTEIN M.T.

- UMYSŁ PONAD NASTROJEM ZMIEŃ NASTRÓJ POPRZEZ ZMIANĘ SPOSOBU MYŚLENIA
PADESKY C.A GREENBERGER D.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022