|
BEZPIECZEŃSTWO LOTNICTWA CYWILNEGO ASPEKTY WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ
BUJNOWSKI M. wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 47.25 Twoja cena 44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego
Aspekty współpracy międzynarodowej
Książka jest pierwszą autorską monografią przedstawiającą kompleksowo współpracę
państw i organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
Marian Bujnowski rozpatruje pojęcie bezpieczeństwa lotniczego, charakteryzuje
rodzaje i źródła głównych zagrożeń współczesnego lotnictwa cywilnego oraz te jego
elementy, które są szczególnie narażone na atak.
Przedstawia kluczowe podmioty uczestniczące we współpracy międzynarodowej i
rozważa ich rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa oraz analizuje polityczne, organizacyjne
i ekonomiczne uwarunkowania tych działań.
Część książki Autor poświęcił omówieniu roli Polski w systemie międzynarodowej
współpracy w dyskutowanej dziedzinie
Bujnowski łączy prezentację obowiązujących standardów z krytycznym komentarzem,
który odnosi się zwłaszcza do wpływu uwarunkowań politycznych i ekonomicznych na
zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
Marian Bujnowski – doktor inż. pilot, ekspert lotniczy w zakresie
bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa cywilnego. Absolwent Wyższej Oficerskiej Szkoły
Lotniczej i Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie stosunków międzynarodowych. Były
pracownik Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w którym zajmował się, miedzy innymi, współpracą
ze Zrzeszeniem Władz Lotniczych (Joint Aviation Authorities – JAA) i przystosowaniem
polskich standardów lotniczych do europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego (Joint
Aviation Requirements – JARs). Od 2007 r. pracuje jako konsultant ds. bezpieczeństwa i
ochrony lotnictwa cywilnego w międzynarodowych programach finansowanych przez Unię
Europejską i Bank Światowy. Autor publikacji z zakresu współpracy międzynarodowej i
lotnictwa cywilnego: Jedwabny Szlak XXI wieku – międzynarodowy korytarz transportowy
Europa – Kaukaz – Azja (Stosunki Międzynarodowe 2012, t. 46, nr 2), Jednolita
Europejska Przestrzeń Powietrzna – ambicje a rzeczywistość (Warszawa 2014).
Wykaz skrótów
Podziękowanie
Wprowadzenie
Rozdział 1. Główne zagrożenia bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego - charakter
i źródła
1. Pojęcie bezpieczeństwa lotniczego
1.1. Ewolucja myślenia o bezpieczeństwie
2. Rodzaje zagrożeń współczesnego lotnictwa cywilnego
2.1. Uprowadzenie statku powietrznego
2.2. Piractwo powietrzne
2.3. Terroryzm powietrzny (lotniczy) - definiowanie zjawiska
2.4. Bezprawne zawładnięcie statkiem powietrznym
2.5. Akty bezprawnej ingerencji
2.6. Akty wymierzone w bezpieczeństwo lotnictwa według kryteriów europejskich
organizacji międzynarodowych
2.6.1. Definiowanie aktów bezprawnej ingerencji w krajowych aktach prawnych
2.7. Akty międzynarodowego terroryzmu lotniczego
2.8. Terroryzm cybernetyczny
3. Elementy lotnictwa cywilnego szczególnie narażone na zagrożenia
3.1. "Atrakcyjność" statku powietrznego jako celu ataku terrorystycznego
3.2. Klasyfikacja uprowadzeń samolotów
3.3. Sposoby działania porywaczy i techniki terrorystyczne
3.4. Konsekwencje aktów terroru powietrznego
4. Źródła zagrożeń współczesnego lotnictwa cywilnego
4.1. Pobudki sprawców czynów przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego
4.2. Terroryzm państwowy
4.2.1. Państwa zbójeckie
4.2.2. Państwa upadłe
4.3. Przestępczość zorganizowana
4.4. Zagrożenia natury ekonomicznej
4.5. Zagrożenia natury operacyjnej i czynniki psychologiczne
4.6. Zestrzelenia cywilnych samolotów pasażerskich
4.6.1. Niezamierzone zestrzelenie cywilnych statków powietrznych
4.6.2. Zestrzelenie boeinga 777 Malezyjskich Linii Lotniczych (lot mh17)
4.7. Zagrożenia ze strony bezzałogowych statków powietrznych
4.8. Zniszczenie cywilnego statku powietrznego
ze względów bezpieczeństwa
4.9. Niebezpieczne "gry i zabawy"
4.9.1. Gry wojenne - niebezpieczne zachowania wojskowych statków powietrznych
4.9.2. Zabawy laserami
5. Podsumowanie
Rozdział 2. Uwarunkowania zapewnienia bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego:
polityczne, organizacyjne, prawne i ekonomiczne
1. Podmioty uczestniczące we współpracy międzynarodowej i ich rola w zapewnieniu
bezpieczeństwa lotniczego
1.1. Rola państwa w zapewnieniu bezpieczeństwa lotniczego
1.1.1. Prawa państwa wynikające z konwencji chicagowskiej
1.1.2. Zobowiązanie państwa do zapewnienia bezpieczeństwa lotnictwa
1.1.3. Wykonywanie międzynarodowych norm i zaleceń icao przez państwo
1.1.4. Funkcje państwa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa lotniczego
1.2. Organizacje międzyrządowe, alianse lotnicze oraz stowarzyszenia pracownicze i
środowiskowe wobec problemu zagrożeń lotnictwa
2. Istota i obszary współdziałania
2.1. Status bezpieczeństwa w regulacjach organizacji lotniczych
2.2. Płaszczyzny i zakres współdziałania
2.2.1. Płaszczyzny współdziałania w wymiarze globalnym
2.2.2. Biura Regionalne icao
2.2.3. Regionalne Grupy Bezpieczeństwa Lotniczego
2.2.4. Programy współpracy w zakresie bezpieczeństwa operacyjnego i ciągłej
zdatności do lotu
2.2.5. Regionalne organizacje nadzorujące bezpieczeństwo lotnicze
2.2.6. Regionalne organizacje badania wypadków i incydentów lotniczych
2.2.7. Program współpracy technicznej Icao
2.2.8. Fundusz bezpieczeństwa lotniczego
2.2.9. Sieć Wzajemnej Pomocy w Sprawach Bezpieczeństwa
2.2.10. Państwa, producenci sprzętu i fundacje w budowaniu systemu bezpieczeństwa
2.2.11. Współpraca w zakresie bezpieczeństwa na lotniskach
2.2.12. Współpraca w zakresie zagrożeń powodowanych przemieszczającym się pyłem
wulkanicznym
2.2.13. Współpraca w zakresie przeciwdziałania przemęczeniu załóg lotniczych
2.2.14. Współpraca międzynarodowa
w przypadku zagrożenia zdrowia publicznego
2.2.15. Współpraca w przewozie materiałów niebezpiecznych
2.2.16. Współpraca w zakresie podniesienia poziomu znajomości lotniczego języka
angielskiego
2.2.17. Współpraca w zakresie polityki kadrowej specjalistów lotniczych
2.3. Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego
2.3.1. Działania iata na rzecz bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa
2.3.2. Bezpieczeństwo - wspólny cel
2.3.3. Aktywność międzynarodowa
2.3.4. Działalność szkoleniowa
2.3.5. Procedury operacyjne
2.3.6. Gromadzenie i wymiana informacji
2.3.7. Działalność publikacyjna
2.4. Grupa Banku Światowego
2.4.1. Współpraca wbg z icao
2.4.2. Perspektywiczne działania wbg
2.4.3. Charakterystyka regionów i przykłady ważniejszych projektów lotniczych
realizowanych przez wbg
2.4.4. Międzynarodowa Korporacja Finansowa
2.4.5. Partnerstwo publiczno-prywatne
2.4.6. Agencja Wielostronnych Gwarancji Inwestycji
2.5. Działania na rzecz bezpieczeństwa lotniczego podejmowane w Europie
2.5.1. Filary europejskiej polityki bezpieczeństwa lotniczego
2.5.2. Współpraca państw w ramach systemu bezpieczeństwa lotniczego w UE
2.5.3. Działalność międzynarodowa ue w zakresie bezpieczeństwa lotniczego
2.5.4. Inicjatywa skybrary - nowe podejście do współpracy w zakresie bezpieczeństwa
lotniczego
3. Uwarunkowania współdziałania
3.1. Uwarunkowania polityczne
3.2. Uwarunkowania ekonomiczne
4. Podsumowanie
Rozdział 3. Współdziałanie międzynarodowe w zapewnieniu bezpieczeństwa
lotnictwa cywilnego. Zasady i formy
1. Międzynarodowe lotnicze umowy dwustronne
1.1. Słabe strony międzynarodowych dwustronnych umów lotniczych
2. Lotnicze umowy wielostronne
3. Umowy lotnicze zawierane przez państwa członkowskie Unii Europejskiej
3.1. Geneza
3.2. Implikacje orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości
3.3. Metodologia negocjacji umów dwustronnych w Unii Europejskiej
3.4. Umowy lotnicze negocjowane na poziomie wspólnotowym
3.5. Porozumienia zawarte przez easa
4. Programy międzynarodowej współpracy
4.1. Europejskie programy i plany współpracy
4.1.1. Europejski program bezpieczeństwa lotniczego
4.1.2. Europejski plan bezpieczeństwa lotniczego
4.1.3. Wspólnotowy program oceny bezpieczeństwa zagranicznych statków powietrznych
5. Podsumowanie
Rozdział 4. Kierunki i tendencje rozwoju współdziałania i współpracy
międzynarodowej w zapewnianiu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
1. Promowanie polityki bezpieczeństwa
2. Poszukiwanie konsensusu
3. Międzysektorowa współpraca międzynarodowa
4. Kształtowanie zrównoważonego systemu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
4.1. Znaczenie rzetelnej informacji
4.2. Kontrola stosowania międzynarodowych standardów
4.3. Zapewnianie wysokiego poziomu raportowania
4.4. Podwyższanie efektywności ochrony lotnictwa cywilnego
5. Polityka organizacji branżowych
6. Szkolenie personelu
7. Systemy bezzałogowych statków powietrznych a bezpieczeństwo lotnicze
8. Międzynarodowa współpraca na rzecz bezpieczeństwa lotniczego w Europie
9. Podsumowanie
Rozdział 5. Polska w systemie międzynarodowej współpracy w zapewnieniu
bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
1. Działalność instytucji i organizacji międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa
lotniczego - z udziałem Polski
1.1. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
1.2. Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego
1.3. Eurocontrol
1.4. Środkowoeuropejska Grupa Rotacyjna
1.5. Grupa Wyszehradzka
1.6. Zrzeszenie Władz Lotniczych
2. Polska we współpracy międzynarodowej
w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
2.1. Uprawnienia organów polskiej administracji rządowej do współpracy
międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
2.2. Postawa i zaangażowanie Polski we współpracę międzynarodową w zakresie
bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
2.3. Działalność polskiej władzy lotniczej na forum międzynarodowym
3. Doświadczenia i wnioski wynikające z dotychczasowej współpracy międzynarodowej
Polski w zakresie bezpieczeństwa lotniczego
4. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
Indeks nazwisk
332 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- BEZPIECZEŃSTWO TRANSPORTU LOTNICZEGO WYBRANE ASPEKTY KWASIBORSKA A RED.
- NIEZAWODNOŚĆ AKCJI RATOWNICZEJ W TRANSPORCIE MORSKIM BURCIU Z.
- BEZPIECZEŃSTWO SYSTEMU LOGISTYCZNEGO W NOWOCZESNYM ZARZĄDZANIU BIELECKI M. SZYMONIK A.
- METODA ANALIZY BEZPIECZEŃSTWA CZYNNEGO POJAZDÓW KOLEJOWYCH OPALA M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|