RESOCJALIZACJA MŁODZIEŻY UZALEŻNIONEJ OPARTA NA POTENCJAŁACH W POSZUKIWANIU ROZWIĄZAŃ INSTYTUCJONALNYCH
SZCZEPKOWSKI J. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 53.65 Twoja cena 50,97 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach
W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych
Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach" opisuje program
resocjalizacji, którego założenia opierają się na podejściu skoncentrowanym na
rozwiązaniach (ang. Solution Focused Approach), realizowany w warunkach Całodobowego
Młodzieżowego Oddziału Leczenia Uzależnień w Toruniu.
Zastosowanie tego modelu w pracy z młodzieżą oznacza specyficzny sposób myślenia
zarówno o zmianie oraz naturze ludzkiej, jak i o istocie wszelkich działań pomocowych,
zakłada m.in. rezygnację z powszechnie obowiązującego medycznego paradygmatu i
przyjęcie nawykowego rozumienia charakteru nałogu.
W ramach resocjalizacji skoncentrowanej na rozwiązaniach nie szuka się mechanizmów
spustowych zmiany, źródeł deficytów czy patologii itp. Kluczem jest współtworzenie
wraz z klientem nowej rzeczywistość społecznej za sprawą języka. Rozmowy i
doświadczenia posłużą zmianie tylko wówczas, kiedy będą sprzyjały otwieraniu
nowych możliwości poprzez kreowanie bardziej użytecznych dla klienta interpretacji jego
rzeczywistości. Efekt realizowanych oddziaływań resocjalizacyjnych jest więc zależny
nie tyle od naszych intencji, ile od wyników procesu reifikacji, sygnifikacji i
ekstrapolacji. Chodzi zatem o stworzenie takich warunków w instytucji, aby dawały
sposobność do lepszego zrozumienia siebie przez jednostkę w ramach jej społecznych
relacji.
W trakcie zrealizowanych badań w działaniu wyodrębniono i opisano z perspektywy
procesualnej oraz temporalnej kilka kluczowych elementów: szacowanie i wzmacnianie
potencjałów, zasady i dyscyplinę, współpracę z rodzicami oraz strukturę programu
placówki, które konstytuują alternatywny program resocjalizacji młodzieży.
Wstęp / 9
Rozdział 1
Uzależnienia chemiczne i młodzież – dylematy i wyzwania / 19
1.1. Wprowadzenie / 19
1.2. Rozumienie fenomenu uzależnienia – w poszukiwaniu użytecznego paradygmatu / 20
1.2.1. Medyczny model uzależnienia / 21
1.2.1.1. Implikacje dla praktyki wynikające z modelu medycznego/ 24
1.2.1.2. Potwierdzająca moc diagnozy / 27
1.2.2. Niemedyczne modele uzależnienia / 33
1.2.3. Uzależnienia chemiczne z perspektywy podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach
/ 34
1.2.3.1. Poziom świadomości / 37
1.2.3.2. Poziom nieświadomości / 38
1.2.3.3. Poziom interakcyjny / 39
1.3. Uzależnienia chemiczne młodzieży – ujęcie normatywne / 42
1.4. Tradycyjne metody resocjalizacji młodzieży uzależnionej – uwag polemiczne / 46
1.5. Podsumowanie / 54
Rozdział 2
Teoretyczne, aksjologiczne i metodyczne aspekty podejścia skoncentrowanego na
rozwiązaniach / 57
2.1. Wprowadzenie / 57
2.2. Źródła podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach – inspiracje i implikacje /
59
2.2.1. O d prawdy i pewności do wielości perspektyw i wątpliwości / 60
2.2.2. Problemy klienta jako funkcje definicji rzeczywistości / 64
2.2.3. Magia słów i narracyjno-relacyjna tożsamość / 68
2.2.4. Konwersacyjny wymiar relacji pomocowej / 76
2.3. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach – główne założenia / 80
2.3.1. Klient jako ekspert – warunek skuteczności / 81
2.3.2. Osoba versus problem / 84
2.3.3. Wiara czyniąca cuda / 85
2.3.4. Cudowne uwolnienie – wizja lepszej przyszłości / 89
2.4. Rozmowa jako użyteczne narzędzie pracy z klientem / 92
2.4.1. Rozmowa o problemie / 92
2.4.2. Rozmowa o rozwiązaniach / 95
2.4.3. Rozmowa o możliwościach / 97
2.4.4. Rozmowa o wyjątkach / 100
2.4.5. Rozmowa o aktualnym miejscu klienta i zmianie / 102
2.5. O potrzebie prawdziwej (współ)pracy z klientami / 105
2.6. Podsumowanie / 109
Rozdział 3
Perspektywa metodologiczna badań własnych / 111
3.1. Wprowadzenie / 111
3.2. Idea projektu i jego uwarunkowania / 112
3.3. Inspiracje metodologiczne / 116
3.4. Projekt badań własnych – cele, problemy i formuła metodologiczna/ 122
3.5. Charakterystyka badanej młodzieży / 142
3.5.1. Rezydenci ośrodka – wybrane cechy socjodemograficzne / 146
3.5.2. D oświadczenia związane z odurzaniem się i korzystaniem z pomocy / 154
3.5.3. Funkcjonowanie młodzieży w okresie poprzedzającym pobyt w ośrodku / 159
Rozdział 4
Założenia i praktyka instytucjonalnej resocjalizacji młodzieży uzależnionej
– badania w działaniu / 165
4.1. Wprowadzenie / 165
4.2. Reifikacja, sygnifikacja i ekstrapolacja jako aspekty resocjalizacji / 166
4.3. Resocjalizacja skoncentrowana na rozwiązaniach w warunkach instytucjonalnych –
kluczowe analizatory w ujęciu procesualnym / 177
4.3.1. Szacowanie i wzmacnianie potencjałów / 178
4.3.1.1. Diagnoza nozologiczna i diagnoza problemów / 178
4.3.1.2. Odkrywanie, wzmacnianie i rozszerzanie zasobów / 184
4.3.1.3. Praca na potencjałach w praktyce / 189
4.3.2. Zasady i dyscyplina / 208
4.3.2.1. Regulamin i dociążenia – pozory porządku / 208
4.3.2.2. Sposób działania – funkcja celu / 214
4.3.2.3. Praktykowane rozwiązania / 218
4.3.3. Współpraca z rodzicami i osobami bliskimi / 233
4.3.3.1. O d ograniczeń po możliwości / 233
4.3.3.2. Warunki (współ)pracy – wyzwania / 237
4.3.3.3. Aktualne formy współpracy z siecią wsparcia klientów/ 242
4.3.4. Struktura programu i organizacja procesu resocjalizacji / 248
4.3.4.1. Koncepcyjny eklektyzm / 248
4.3.4.2. Inspiracje podejściem skoncentrowanym na rozwiązaniach jako formą pracy na
potencjałach / 254
4.3.4.3. Elementy programu – stan obecny / 259
Rozdział 5
Wnioski z dotychczasowej praktyki i wizje przyszłości / 283
5.1. Wprowadzenie / 283
5.2. O cena funkcjonowania rezydentów w momencie opuszczenia ośrodka / 283
5.3. Refleksje z praktyki / 288
5.4. Wyzwania i potencjalne kierunki dalszych zmian / 295
Bibliografia / 301
Aneks / 315
326 stron, Format: 15.5x22.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- TERAPIA MŁODZIEŻY Z PROBLEMEM NARKOTYKOWYM SZCZEPKOWSKI J. - PODEJŚCIE SKONCENTROWANE NA ROZWIĄZANIACH
- ALCHEMIA ZEN ŚWIADOME ŻYCIE WEDŁUG DUCHOWEGO MISTRZA OSHO SWAMI CHAITANYA KEERTI
- CZARNY ŁABĘDŹ JAK NIEPRZEWIDYWALNE ZDARZENIA RZĄDZĄ NASZYM ŻYCIEM TALEB N.N.
- HIPNOZA W PSYCHOTERAPII STAUDACHER C. HADLEY J.
- PORADNICTWO KRÓTKOTERMINOWE NARRACJE I ROZWIĄZANIA MILNER J. O'BYRNE P.
- ENERGIA JĄDROWA WCZORAJ I DZIŚ JEZIERSKI G.
- ANTYKRUCHOŚĆ JAK ŻYĆ W ŚWIECIE KTÓREGO NIE ROZUMIEMY TALEB N.N.
- TERAPIA SKONCENTROWANA NA OSOBIE THORNE B. MEARNS D.
- SIEDEM ZASAD UDANEGO MAŁŻEŃSTWA GOTTMAN J.M.
- SUKCES I PORAŻKA TERAPII KRÓTKOTERMINOWEJ RAKOWSKA J.M.
- JEDEN MAŁY KROK DO SZCZĘŚLIWEGO ŻYCIA DOLAN Y.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|