Muzykoterapia
Między wglądem a inkluzją
Moją dawną rezerwę odczuwaną w stosunku do
pierwszych, amatorskich prób leczenia muzyką niwelowały stopniowo kolejne wydarzenia. (…)
Przełomowym elementem w mojej edukacji muzykoterapeutycznej stała się złożona mi
propozycja oceny pracy pt. Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją, którą –
przyznaję – przyjąłem z dużym zaciekawieniem i przeczytałem z ogromną
przyjemnością i – wzrastającą w miarę zapoznawania się z kolejnymi artykułami –
satysfakcją. (…)
Otrzymujemy dzieło obszerne, wielowątkowe, wartościowe i potrzebne. Ze względu na
rozmiar nie jest to księga przeznaczona do przeczytania „jednym tchem”, ale też nie
takie było jej przeznaczenie. Autorom nie chodziło wszak o stworzenie zbioru
zamkniętego ani wyczerpującego podjętą problematykę, ale wzbudzenie w czytelniku
pogłębionej refleksji, zachęcenia do wielokrotnego powracania do przeczytanych już
rozdziałów, zależnie od potrzeb. Głęboko wierzę, że ten cel zostanie osiągnięty.
Z recenzji prof. dr. hab. Leszka Bajona
Praca stanowi istotny wkład w badania nad społecznymi konsekwencjami
muzykoterapii. Zainteresowanie tą tematyką znajduje uzasadnienie zarówno ze względu na
poszukiwanie paradygmatu umożliwiającego łączenie procesów inkluzji społecznej z
muzykoterapią, jak i pogłębiania wiedzy ekonomicznej, socjologicznej czy
psychologicznej dotyczącej procesów włączania poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych
w nurt życia społeczeństwa. W tym kontekście podjęta tematyka ma znaczne zadanie
aplikacyjne, ponieważ może stanowić cenną wskazówkę przy doborze instrumentów,
które w najbardziej efektywny sposób pomogą na włączanie się w życie, tym samym
zmniejszając grupę jednostek pozostających na marginesie. (…) Autorzy zakładają,
że inkluzja wiąże się z gotowością i motywacją do włączania, zdolnością do
uczenia się i nabywania cech inkluzyjnych. Słusznie zwracają uwagę, że potrzebne jest
wsparcie w ściśle określonych sytuacjach, bez którego nie jest możliwa spójność
społeczna. (…) Patrzą na to zjawisko wielostronnie, interdyscyplinarnie i przez
pryzmat wielości form wykluczenia społecznego. Już na wstępie zaznaczając, że „jest
to proces, który zaczyna się w głowach”.
Z recenzji dr. hab. Sławomira Kalinowskiego
Zamiast wprowadzenia – muzykoterapia jako przestrzeń dla wglądu i inkluzji (Mirosława
Cylkowska-Nowak, Wojciech Strzelecki) 5
Część I
1. Paweł Cylulko
Ekspresja muzyczna pacjenta 21
2. Wojciech Strzelecki
Podział muzykoterapii 53
3. Wojciech Strzelecki
Dzieło muzyczne jako niewerbalny komunikat 78
4. Wojciech Strzelecki
Specyfika oddziaływania muzykoterapeutycznego 101
5. Wojciech Strzelecki
Dobór muzyki terapeutycznej 121
6. Mirosława Cylkowska-Nowak
Człowiek – instrument – muzyka. Wybrane aspekty wykorzystywania instrumentu w
terapii 139
7. Wojciech Strzelecki
Rock w muzykoterapii 155
8. Mirosława Cylkowska-Nowak
Hip hop i muzykoterapia – od ulicznego protestu pokolenia do zastosowań
muzykoterapeutycznych 189
Część II
1. Wojciech Strzelecki
Muzykoterapia dziecięca 217
2. Wojciech Strzelecki
Muzykoterapia w rehabilitacji dzieci 243
3. Joanna Gładyszewska-Cylulko
Muzykoterapia w pedagogice specjalnej 257
4. Wojciech Strzelecki
Muzykoterapia w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną
276
5. Wojciech Strzelecki, Mirosława Cylkowska-Nowak
Muzykoterapia w pracy z dzieckiem z autyzmem 285
6. Jędrzej Dobaczewski
Muzykoterapia w okresie starości 308
7. Helena Cesarz
Muzykoterapia w zaburzeniach psychicznych 324
8. Mirosława Cylkowska-Nowak, Sławomir Tobis
Szczególne znaczenie terapii śpiewem w neurologii – przegląd wybranych badań
350
9. Wojciech Strzelecki, Maja Strzelecka
Muzykoterapia w aleksytymii 371
10. Paulina Trojan, Przemysław Kaczmarek, Mirosława Cylkowska-Nowak
Muzykoterapia i inkluzja. Wpływ muzyki na człowieka w kontekście Metody Mobilnej
Rekreacji Muzycznej 386
11. Wojciech Strzelecki
Muzykoterapia systemowa 399
12. Wojciech Strzelecki
Zagrożenie syndromem wypalenia zawodowego w zawodzie muzykoterapeuty 411
Piśmiennictwo 422
Indeks rzeczowy 457
Noty o autorach 465
469 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka