PODEJŚCIE PROCESOWE W ORGANIZACJACH ZARZĄDZANYCH PRZEZ JAKOŚĆ
DOBROWOLSKA A. wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Podejście procesowe w organizacjach zarządzanych przez jakość
Podejście procesowe w zarządzaniu pojawiło się wraz z koncepcją TQM w końcu lat
70. XX wieku i od tego czasu nieustannie ewoluuje. Można zauważyć dużą korelację
pomiędzy rozwojem podejścia do zarządzania jakością w organizacjach a zmianami
zachodzącymi w zarządzaniu procesami.
W książce podjęto próbę analizy i oceny funkcjonowania koncepcji zarządzania
procesami i przyjętych rozwiązań, wypracowanych przez dziesięciolecia w praktyce i
teorii zarządzania jakością.
Publikacja składa się z trzech części, w których przedstawiono ideę zarządzania
procesami, podejścia do zarządzania procesami we współczesnych koncepcjach
zarządzania jakością oraz zagadnienia związane z operacyjnym zarządzaniem procesami.
Książka omawia także niezwykle ważne dla współczesnych organizacji kwestie
dotyczące oceny dojrzałości zarządzania procesami, podejścia do zarządzania
procesami w najnowszej edycji normy systemowej ISO 9001:2015 oraz reinżynieringu procesów.
Przedstawiono również przegląd instrumentów stosowanych w projektowaniu, pomiarze,
ocenie i doskonaleniu procesów.
Na rynku krajowym, ale także zagranicznym, nie ma zwartego, kompleksowego opracowania
dotyczącego problematyki podejścia procesowego w zarządzaniu organizacjami, które
obejmowałoby bogaty dorobek nauki i dobrych praktyk menedżerskich z zakresu jakości. W
tę lukę wpisuje się monografia dr inż. Anny Dobrowolskiej. Podziwiać należy ogrom
pracy Autorki, jej wiedzę i doświadczenie oraz intelekt.
z recenzji prof. nadzw. dr hab. Zofii Zymonik
Anna Dobrowolska – dr nauk ekonomicznych, adiunkt na Wydziale
Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej w Katedrze Systemów Zarządzania, w
Zespole Zarządzania Jakością. Autorka i współautorka licznych artykułów naukowych
na temat zarządzania jakością, szczególnie w zakresie zarządzania jakością procesów
i jakością usług. Głównym obszarem zainteresowań badawczych autorki od przeszło
dwudziestu lat są zagadnienia związane z funkcjonowaniem i oceną systemów zarządzania
procesami i usługami w organizacjach zarządzanych przez jakość.
Wprowadzenie
Część I. Idea zarządzania procesami
1. Procesy biznesowe organizacji
1.1. Wprowadzenie
1.2. Pojęcie procesu organizacji
1.3. Definiowanie procesu
1.4. Procedura a proces
1.5. Struktura procesu
1.6. Struktura stanowiska pracy
1.7. Organizacja jako system procesów
1.8. Podsumowanie
2. Procesowe zarządzanie organizacją
2.1. Wprowadzenie
2.2. Idea zarządzania procesowego
2.3. Modele zarządzania procesem
2.3.1. Wczesne modele zarządzania procesem
2.3.2. Ogólny model zarządzania procesami
2.4. Elementy zarządzania procesowego
2.5. Podejście procesowe a podejście funkcjonalne
2.6. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa zarządzanego procesowo
2.7. Kultura organizacyjna w organizacji zarządzanej procesowo
2.8. Technologia informatyczna w zarządzaniu procesami
2.9. Bariery wdrażania i rozwoju podejścia procesowego w organizacji
2.10. Podsumowanie
3. Dojrzałość zarządzania procesami
3.1. Wprowadzenie
3.2. Modele dojrzałości zarządzania procesami organizacji
3.3. Model CMM dla oprogramowania i zintegrowany model dojrzałości CMMI
3.4. Model dojrzałości zarządzania procesem PMM
3.5. Model BPOM Lockamyego i McCormacka
3.6. Model Hammera
3.7. Model dojrzałości w normach ISO serii 9000
3.8. Podsumowanie
Część II. Zarządzanie procesami w koncepcjach zarządzania jakością
4. Ewolucja podejść do zarządzania procesami
4.1. Wprowadzenie
4.2. Faza naukowego badania procesu produkcyjnego
4.3. Faza statystycznej kontroli procesu
4.4. Faza funkcjonalnego zarządzania procesami
4.5. Faza systemowego zarządzania procesami
4.6. Współczesne trendy w zarządzaniu procesami
4.7. Podsumowanie
5. Zarządzanie procesami w koncepcjach klasyków zarządzania jakością
5.1. Wprowadzenie
5.2. Statystyczne sterowanie procesami W.A. Shewharta
5.3. Systemowe zarządzanie jakością WE. Deminga
5.4. Sterowanie procesami J.M. Jurana
5.5. Koncepcja "zero błędów" P.B. Crosbyego
5.6. Koncepcja "ukrytych fabryk" A.V. Feigenbauma
5.7. Techniki doskonalenia jakości i koła jakości Kaoru Ihsikawy
5.8. Strategia Just in Time Taiichi Ohno
5.9. Koncepcja produkcji bez wad Shigeo Shingo
5.10. Model strat jakości Genichi Taguchi
5.11. Podsumowanie
6. Zarządzanie procesami w organizacjach TQM i w normach ISO serii 9000
6.1. Wprowadzenie
6.2. Koncepcja kompleksowego zarządzania przez jakość (TQM)
6.2.1. Definiowanie TQM
6.2.2. Podejście procesowe a zasady TQM
6.3. Zarządzanie procesami w normach ISO serii 9000
6.3.1. Historia norm ISO serii 9000
6.3.2. Podejście do zarządzania procesami w latach 80. i 90. XX w.
6.3.3. Podejście do zarządzania procesami na początku XXI w.
6.3.4. Zarządzanie procesami w normie ISO 9001:2015
6.4. Podsumowanie
7. Zarządzanie procesami we współczesnych koncepcjach zarządzania
7.1. Wprowadzenie
7.2. Reinżyniering procesów
7.3. Model podnoszenia efektywności organizacji Rummlera-Brache
7.4. Podejście procesowe w koncepcji zarządzania odchudzonego (Lean Management)
7.5. Zarządzanie procesami w koncepcji Six Sigma
7.6. Podejście zwinne do zarządzania procesami (Agile Management)
7.7. Strategiczna Karta Wyników (BSC)
7.8. Analiza koncepcji zarządzania z punktu widzenia doskonalenia jakości procesów
7.9. Możliwość integracji metodologii doskonalenia jakości procesów
7.10. Zakres stosowania koncepcji zarządzania procesami w organizacjach
7.11. Podsumowanie
Część III. Operacyjne zarządzanie procesami
8. Projektowanie systemu zarządzania procesami w organizacji
8.1. Wprowadzenie
8.2. Ustalenie misji, strategii, polityki i celów jakościowych organizacji
8.3. Identyfikowanie wszystkich procesów biznesowych organizacji
8.4. Analiza procesów biznesowych i ustalenie charakteru zmian organizacji i procesów
8.5. Techniki wspomagające projektowanie procesów
8.5.1. Wprowadzenie
8.5.2. Makromapa procesów
8.5.3. Klasyczne techniki wizualizacji procesu
8.5.4. Informatyczne narzędzia modelowania procesów
8.6. Podsumowanie
9. System pomiaru, monitorowania i oceny procesów
9.1. Wprowadzenie
9.2. Przesłanki stosowania pomiaru procesów
9.3. System pomiaru procesu
9.4. Konstruowanie systemu mierników procesu
9.5. Rodzaje mierników oceny procesów
9.5.1. Zakres pomiaru
9.5.2. Miejsce pomiaru
9.5.3. Pomiar konkurencyjności
9.5.4. Ocena jakości i doskonalenia
9.6. Koszty jako miernik oceny procesów
9.7. Monitorowanie i kontrola jakości procesów
9.7.1. Podejścia do monitorowania i kontroli jakości procesów
9.7.2. Metody bieżącego monitorowania i oceny procesów
9.8. Błędy popełniane w zarządzaniu systemem pomiaru procesów
9.9. Podsumowanie
10. Doskonalenie procesów w organizacjach zarządzanych przez jakość
10.1. Wprowadzenie
10.2. Podejścia do doskonalenia jakości procesów
10.3. Doskonalenie procesu jako proces wprowadzania zmian
10.4. Teorie wykorzystywane w doskonaleniu jakości procesów
10.4.1. Teoria ograniczeń
10.4.2. Teoria pola sił
10.5. Instrumenty wspomagające doskonalenie procesów w organizacjach TQM
10.6. Podsumowanie
260 stron, Format: 16.5x23.4, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PO PROSTU JAKOŚĆ PODRĘCZNIK ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ MYSZEWSKI J.
- JAKOŚĆ W SYSTEMIE ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM ŻEMIGAŁA M.
- KOROZJA MATERIAŁÓW BASZKIEWICZ J. KAMIŃSKI M.
- JAKOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ SKRZYPEK E.
- ZARZĄDZANIE PRZEZ JAKOŚĆ. KONCEPCJE, METODY, STUDIA PRZYPADKÓW. RED. KONARZEWSKA-GUBAŁA E.
- KOROZJA BIOLOGICZNA W BUDOWNICTWIE PRACA ZBIOROWA
- ORGANIZACJA PROCESOWA GRAJEWSKI P.
- SZEF FIRMY W SYSTEMIE ZARZĄDZANIA PRZEZ JAKOŚĆ ISO 9001 - TQM KOWALCZYK J.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|