Odruchy, uczenie się i zachowanie
Rodzice są zazwyczaj pierwszymi osobami, które dostrzegają, że ich dziecko
doświadcza trudności rozwojowych. Często nie wiedzą dokładnie, na czym polega
problem, ale czują, że ich dziecko czymś się różni od pozostałych. Jeśli objawy
nie są poważne, trudności te są często ignorowane, a rodzice informowani, że „dziecko
z tego wyrośnie”. Choć jest oczywiście prawdą, że wiele dzieci wyrasta ze swych
wczesnych problemów, warto wiedzieć, że rozwój ruchowy dziecka na początkowych
etapach życia ma wpływ na zachowanie i osiągnięcia szkolne w późniejszym
dzieciństwie. Jeżeli niedojrzałość neuromotoryczna będzie się utrzymywać, istnieje
ryzyko, że dziecko będzie doświadczać specyficznych trudności w nauce i zaburzeń
zachowania na różnych etapach swojego życia.
Sally Goddard Blythe w przystępny sposób wyjaśnia prawidłowy przebieg rozwoju
dziecka oraz pokazuje metody, za pomocą których można rozpoznawać nieprawidłowości
rozwoju i minimalizować ich skutki.
Celem tej książki jest nie tylko udzielenie wyjaśnień, DLACZEGO niektóre dzieci są
zagrożone niedojrzałością neuromotoryczną, ale również zasugerowanie, JAK ją
rozpoznać i pomóc im pokonać przeszkody hamujące osiąganie sukcesów w szkole i w
życiu.
Przedmowa redaktora naukowego do wydania polskiego . 9
Podziękowania
.
12
Przedmowa
15
Wstęp
19
Rozdział I ODRUCHY – ICH WPŁYW NA OSIĄGANIE SUKCESÓW
W UCZENIU SIĘ 23
1. Odruch Moro
26
2. Odruch dłoniowy
.
31
3. Asymetryczny toniczny odruch szyjny
.
33
4. Odruch szukania
.
36
5. Odruch Galanta
39
6. Toniczny odruch błędnikowy
42
7. Symetryczny toniczny odruch szyjny
46
Rozdział II OD ODRUCHÓW PIERWOTNYCH DO KONTROLI POSTAWY 53
1. Odruchy posturalne
.
54
2. Schemat reakcji zaskoczenia
.
55
3. Kontrola postawy
.
58
4. Reakcje prostowania
59
5. Odruch Landaua
.
61
6. Odruch amfibii
62
7. Odruchy stopniowego obrotu tułowia
.
63
8. Reakcje równoważne
64
9. Dojrzewanie odruchów – proces, który trwa
66
Rozdział III ROZWÓJ MÓZGU 69
1. Ustalenie hierarchii
.
70
2. Specjalizacja półkul mózgowych
.
80
Rozdział IV ZMYSŁY 87
1. Równowaga i układ przedsionkowy
.
89
2. Dotyk
94
3. Słuch
99
4. Wzrok
.
106
5. Propriocepcja
113
6. Smak i węch
.
114
7. Podsumowanie
.
116
Rozdział V TESTY SPRAWDZAJĄCE ODRUCHY 117
1. Test standardowy odruchu Moro
.
118
2. Test odruchu Moro w pozycji stojącej (Clarke, Bennett i Rowston)
. 119
3. Test odruchu dłoniowego
.
120
4. Test standardowy asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego
121
5. Test Schildera asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego
. 122
6. Test odruchu szukania
.
123
7. Test odruchu ssania
.
124
8. Test odruchu Galanta
.
125
9. Test tonicznego odruchu błędnikowego w pozycji stojącej
126
10. Test symetrycznego tonicznego odruchu szyjnego
127
11. Test odruchu Landaua
.
128
12. Test odruchu amfibii w pozycji na brzuchu i na plecach
. 129
13. Test odruchu stopniowego obrotu tułowia w biodrach i w barkach
. 130
14. Test optycznego odruchu prostowania głowy
. 132
15. Test błędnikowego odruchu prostowania głowy
. 133
Rozdział VI GDZIE SZUKAĆ POMOCY? 135
1. Określenie poziomu wymaganej terapii
135
2. Jak rodzice mogą pomóc swoim dzieciom
136
3. Poziom 1. Gdy dziecko wymaga profesjonalnej pomocy
. 139
4. Poziom 2. Trening może być prowadzony w szkole lub w domu pod nadzorem specjalisty
.
140
5. Poziom 3. Dziecko może odnieść korzyść z programu grupowych ćwiczeń rozwojowych
141
6. Nauczanie dzieci z uwzględnieniem prawidłowego schematu ich rozwoju . 141
Rozdział VII EWOLUCJA POGLĄDÓW – ROZWAŻANIA NAD ODRUCHAMI 161
1. Historia
161
2. Przegląd badań klinicznych
.
167
3. Przegląd badań nad efektami programu stymulacji i hamowania odruchów 170
4. Podsumowanie
.
173
Studia przypadków
177
Wybrane artykuły autorstwa Sally Goddard Blythe
183
Słownik terminów
.
211
Przydatne adresy
214
Literatura
215
Indeks rzeczowy
222
Indeks nazwisk
.228
Format: 20.5x24.5, oprawa miękka