Autentyczność osobowa a medialność
Książka zwiera z pewnością istotne treści naukowe, gdyż
podnosi problem istnienia człowieka w stosunku do różnych mediów, w tym historycznych,
aż do czasów mediów elektronicznych. Tekst jest również dobrym historycznym
przeglądem poglądów myślicieli, którzy nawiązywali do medium, nawet jeśli nie
używali tego pojęcia. Analiza, jaką podejmuje Wacław Branicki, pokazuje, jak
uniwersalne i ważne w antropologii filozoficznej jest medium. Autor analizuje m.in.
ciekawą myśl o wielowarstwowości świadomości, co wynika z procesualności obecności.
Jest to jeden z najważniejszych tematów książki, gdyż na tle transcendentalizmu
łączy się w nim zagadnienie medium z problematyką istnienia.
Z recenzji dr. hab. Michała Ostrowickiego [Sidey Myoo]
Autor podejmuje problemy fundamentalne, ale także bardzo
aktualne: wskazuje, bada i analizuje różnorakie związki, zależ noś ci i relacje na
styku mediów, komunikacji, podmiotowości, toż samości, autentyczności, informacji i
wiedzy, podkreślając przy tym rolę aktywności epistemicznej i epistemologicznej w
rozbijaniu i scalaniu, a w efekcie ewolucji autentyczności osobowej. Jednocześnie
interesująco i kompetentnie określa rolę medialności i mediów w jej konstytuowaniu.
Autor rozpatruje tę problematykę w aspekcie ontologicznym, epistemologicznym i
aksjologicznym; ostatecznie wymiar etyczny okazuje się najważniejszy: odpowiedzialność
– za Drugiego i samoodpowiedzialność – za siebie to kolejne kluczowe pojęcia
monografii. Opublikowanie książki Wacława Branickiego może stać się istotnym,
zauważonym i szeroko komentowanym wydarzeniem, przynajmniej dla dość już znacznego i
stale poszerzającego się kręgu osób profesjonalnie zainteresowanych problematyką
medialności. Piszę o „wydarzeniu istotnym”, bowiem praca doktora Branickiego
pozytywnie wyróżnia się głębią , szerokością i oryginalnością ujęcia tych
niełatwych, a przecież naprawdę ważnych i – jak sądzę – wciąż zyskujących na
randze problemów.
Z recenzji dr. hab. Jana Pleszczyńskiego
Wacław Branicki –
uzyskał doktorat z filozofii na Uniwersytecie
Jagiellońskim; obecnie pracuje jako adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa i Filozofii
na Wydziale Humanistycznym Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) w Krakowie. Jego
zainteresowania naukowe dotyczą filozofii i kultury mediów, a w szczególności
tożsamości i autentyczności osobowej kształtowanych w środowiskach nowych mediów.
Jest autorem artykułów na ten temat oraz książki Tożsamość a wirtualność
(2009).
WPROWADZENIE
Zarys problematyki
Problem badawczy i metodologia
CZĘŚĆ PIERWSZA AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA
Rozdział I: WYBRANE ZNACZENIA I KONTEKSTY AUTENTYCZNOŚCI OSOBOWEJ
1. Podstawowe znaczenia terminu „autentyczność”
2. Tożsamość a autentyczność
3. Klasyczne i nowożytne znaczenia pojęcia autentyczności osobowej
4. Autentyczność jako akceptacja siebie lub dążenie do zmiany
5. Autentyczność jako odkrywanie wewnętrznej prawdy
6. Autentyczność poza prawdą: egzystencja estetyczna
7. Autentyczność egzystencji estetycznej
8. Metabolizm informacyjny jako źródło autentyczności
9. Solidaryzacja egotyczna jako proces rozwoju autentyczności
10. Doświadczenie i objawienie jako wymiary autentyczności
11. Odwaga i pracowitość jako wyraz autentyczności osobowej
12. Próby pomiaru autentyczności osobowej
Rozdział II: AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA A RACJONALNOŚĆ
1. Autentyczność jako władza podmiotu nad myślą
2. Autentyczność w myśleniu i sądzeniu
3. Rozum jako władza tłumiąca rozwój autentyczności
4. Platońskie ujęcie racjonalności
5. Samoświadomość jako warunek autentyczności
6. Refleksja versus ekspresja
7. Funkcja języka w procesie rozwoju autentyczności osobowej
8. Stoicki sposób panowania nad słowem i obrazem
9. Doświadczenie ejdetycznego sensu jako źródło autentyczności
10. Moment asercji w procesie rozwoju autentyczności
11. Przedstawienia i sądy jako warunki autentyczności
12. Idealne znaczenie jako warunek autentyczności
13. Fenomenologiczny powrót do rzeczy jako podstawa autentyczności
14. Poznanie i komunikacja przeżyć w procesie rozwoju autentyczności
Rozdział III: AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA A EMOCJONALNOŚĆ
1. Autentyczność a emocjonalne reprezentacje umysłowe
2. Emocje refleksyjne w procesie rozwoju autentyczności
3. Egzystencjalne doświadczenie emocji jako element autentyczności
4. Emocje jako reprezentacje przedmiotów formalnych
5. Emocje pozornie bezprzedmiotowe
6. Obrazy a emocje w procesie kształtowania autentyczności
Rozdział IV: DOŚWIADCZENIE AUTENTYCZNOŚCI OSOBOWEJ
1. Maska i autentyczność
2. Autentyczność jako proces integracji Persony i Cienia
3. Autentyczność wobec doświadczenia obcości
4. Samoodpowiedzialność jako warunek doświadczenia autentyczności
5. Dwa poziomy autentyczności doświadczeń
6. Doświadczenie autentyczności w dwóch fazach metabolizmu informacyjnego
7. Interaktywność jako warunek doświadczenia autentyczności
8. Autentyczność w doświadczeniu innej osoby
9. Autentyczność w rozumieniu innej osoby
10. Autentyczność w twórczości dialogicznej
11. Autentyczność w procesie oznajmiania
12. Autentyczność absolutna
CZĘŚĆ DRUGA AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA WOBEC MEDIALNOŚCI
Rozdział V: AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA I MEDIALNOŚĆ
1. Relacja między autentycznością a medialnością
2. Autentyczność osobowa w medium głosu i słowa
3. Autentyczność osobowa w medium obrazu
4. Autentyczność osobowa a interfejs neuronalny
5. Autentyczność osobowa jako egzystencjalna ikoniczność
6. Media kształtujące podmiot i przedmiot
Rozdział VI: DOŚWIADCZENIE ŹRÓDŁOWE A MEDIALNOŚĆ
1. Media ikoniczne i idolatryczne: pomiędzy obecnością a pozorem
2. Język jako medium
3. Dwa rodzaje mediów: nośnik i kod w ujęciu kognitywistycznym
4. Problem myślenia przedwerbalnego
5. Gestalt jako przedpojęciowa struktura doświadczenia
6. Pojęcia pierwotne a gestalty
7. Medium metafory
8. Język jako środek komunikacji lub przekazu
9. Kod lub nośnik: desubstancjalizacja rzeczywistości lub materializacja symboli
Rozdział VII: PERSONIFIKACJA MEDIALNOŚCI
1. Medialność filozoficzna
2. Autentyczność osobowa i mediacja
3. Pismo jako warunek uobecnienia osoby
4. Osoba jako medium przekazujące informację lub wiedzę
5. Dialog i pragnienie jako media
6. Media a samoświadomość
7. Nieobecność jako warunek obrazowej autoprezentacji
8. Teleobecność
9. Ciało jako podmiot lub medium
10. Wybór podstawowy i autentyczność
Rozdział VIII: ŹRÓDŁOWE DOŚWIADCZENIE AUTENTYCZNOŚCI OSOBOWEJ I MEDIALNOŚCI
1. Stopnie zapośredniczenia jako skala autentyczności
2. Autentyczność w doświadczeniu sensu
3. Cogito, w którym żyje podmiot, jako doświadczenie autentyczności i medialności
4. Tło emocjonalne i medialne jako warunki autentyczności
5. Uwaga i intensywność świadomości przedmiotu
6. Wartościowanie własnych przeżyć
7. Motywacja aktywująca medium uwagi jako warunek autentycznej obecności
8. Rozszczepienie emocji i myśli jako źródło nieautentyczności
9. Autentyczność w przeżyciu obcości własnych przeżyć
10. Autentyczność w doświadczeniu medialności i bezpośredniości
11. Autentyczna automanifestacja subiektywności
12. Autentyczność i medialność w doświadczeniu czasu
13. Emocje i czas a doświadczenie autentyczności
14. Autentyczność w działaniu
15. Autentyczność egzystencjalna
16. Bezpośrednie doświadczenie przedmiotów radykalnie transcendentnych
Rozdział IX: AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA DOŚWIADCZANA W RÓŻNYCH MODALNOŚCIACH
1. Autentyczność przeżycia danego w modalności pamięciowej
2. Forma ejdetyczna jako medium
3. Modalność przeświadczeniowa i refleksja
4. Uwaga a modalności
5. Autentyczność wobec zmian modalności
6. Przeświadczenie egzystencjalne jako ograniczenie władzy podmiotu
7. Refleksja propozycjonalna i fenomenologiczna
Rozdział X: AUTENTYCZNOŚĆ W MEDIUM INTERSUBIEKTYWNOŚCI
1. Ciało jako medium i podstawa intersubiektywności
2. Transfer stanów mentalnych jako funkcja intersubiektywności
3. Autentyczność w poznawaniu innej osoby
4. Autentyczność w procesie rozumienia Drugiego
5. Medium wczucia w procesie rozwoju autentyczności osobowej
6. Przeżywanie cudzych przeżyć a współodczuwanie
7. Obecność jako warunek spotkania
CZĘŚĆ TRZECIA AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA WOBEC TECHNOLOGII MEDIALNYCH
Rozdział XI: AUTENTYCZNOŚĆ WOBEC WYBRANYCH NARZĘDZI I ŚRODOWISK MEDIALNYCH
1. Pierwotna konwergencja mediów
2. Głos i pismo: komunikacja i informacja
3. Autentyczność w medium mowy i pisma
4. Neutralizacja technologii medialnych przez kontemplację lub solidaryzację
5. Autentyczność w spontaniczności mowy
6. Autentyczność osobowa w środowiskach nowych mediów
7. Fenomenologia jako obrona autentyczności w środowiskach nowych mediów
8. Technologie komunikacyjne i rozproszona obecność
Rozdział XII: AUTENTYCZNA OBECNOŚĆ WOBEC WYBRANYCH TECHNOLOGII I TECHNIK
MEDIALNYCH
1. Uwaga jako podstawa obecności
2. Autentyczność wobec technik obrazowania poetyckiego i cyfrowego
3. Autentyczność w immersji i w wybranych stanach skupienia uwagi
4. Obecność obrazowa i ikoniczna w świecie nowych mediów
5. Pragnienie obecności jako źródło autentyczności osobowej
6. Autentyczna obecność w środowiskach nowych mediów
7. Od informacji do wiedzy: mądrość w świecie nowych mediów
8. Samowiedza i eksterioryzacja w środowiskach nowych mediów
9. Eksterioryzacja dla dobra Drugiego w świecie nowych mediów
10. Obraz cyfrowy jako źródło nieautentyczności
11. Autentyczność awatara
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
Indeks pojęć
Indeks osobowy
Summary:
Personal Authenticity and Mediality
366 stron, Format: 15.7x23.2, oprawa miękka