ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 45.00 42,75   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA A MEDIALNOŚĆ


BRANICKI W.

wydawnictwo: NOMOS , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 45.00 Twoja cena  42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Autentyczność osobowa a medialność


Książka zwiera z pewnością istotne treści naukowe, gdyż podnosi problem istnienia człowieka w stosunku do różnych mediów, w tym historycznych, aż do czasów mediów elektronicznych. Tekst jest również dobrym historycznym przeglądem poglądów myślicieli, którzy nawiązywali do medium, nawet jeśli nie używali tego pojęcia. Analiza, jaką podejmuje Wacław Branicki, pokazuje, jak uniwersalne i ważne w antropologii filozoficznej jest medium. Autor analizuje m.in. ciekawą myśl o wielowarstwowości świadomości, co wynika z procesualności obecności. Jest to jeden z najważniejszych tematów książki, gdyż na tle transcendentalizmu łączy się w nim zagadnienie medium z problematyką istnienia.

Z recenzji dr. hab. Michała Ostrowickiego [Sidey Myoo]

Autor podejmuje problemy fundamentalne, ale także bardzo aktualne: wskazuje, bada i analizuje różnorakie związki, zależ noś ci i relacje na styku mediów, komunikacji, podmiotowości, toż samości, autentyczności, informacji i wiedzy, podkreślając przy tym rolę aktywności epistemicznej i epistemologicznej w rozbijaniu i scalaniu, a w efekcie ewolucji autentyczności osobowej. Jednocześnie interesująco i kompetentnie określa rolę medialności i mediów w jej konstytuowaniu. Autor rozpatruje tę problematykę w aspekcie ontologicznym, epistemologicznym i aksjologicznym; ostatecznie wymiar etyczny okazuje się najważniejszy: odpowiedzialność – za Drugiego i samoodpowiedzialność – za siebie to kolejne kluczowe pojęcia monografii. Opublikowanie książki Wacława Branickiego może stać się istotnym, zauważonym i szeroko komentowanym wydarzeniem, przynajmniej dla dość już znacznego i stale poszerzającego się kręgu osób profesjonalnie zainteresowanych problematyką medialności. Piszę o „wydarzeniu istotnym”, bowiem praca doktora Branickiego pozytywnie wyróżnia się głębią , szerokością i oryginalnością ujęcia tych niełatwych, a przecież naprawdę ważnych i – jak sądzę – wciąż zyskujących na randze problemów.

Z recenzji dr. hab. Jana Pleszczyńskiego


Wacław Branicki – uzyskał doktorat z filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim; obecnie pracuje jako adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa i Filozofii na Wydziale Humanistycznym Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe dotyczą filozofii i kultury mediów, a w szczególności tożsamości i autentyczności osobowej kształtowanych w środowiskach nowych mediów. Jest autorem artykułów na ten temat oraz książki Tożsamość a wirtualność (2009).


WPROWADZENIE         
Zarys problematyki        
Problem badawczy i metodologia     

CZĘŚĆ PIERWSZA AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA

Rozdział I: WYBRANE ZNACZENIA I KONTEKSTY AUTENTYCZNOŚCI OSOBOWEJ
1. Podstawowe znaczenia terminu „autentyczność”  
2. Tożsamość a autentyczność     
3. Klasyczne i nowożytne znaczenia pojęcia autentyczności osobowej 
4. Autentyczność jako akceptacja siebie lub dążenie do zmiany  
5. Autentyczność jako odkrywanie wewnętrznej prawdy    
6. Autentyczność poza prawdą: egzystencja estetyczna  
7. Autentyczność egzystencji estetycznej    
8. Metabolizm informacyjny jako źródło autentyczności    
9. Solidaryzacja egotyczna jako proces rozwoju autentyczności   
10. Doświadczenie i objawienie jako wymiary autentyczności   
11. Odwaga i pracowitość jako wyraz autentyczności osobowej  
12. Próby pomiaru autentyczności osobowej    

Rozdział II: AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA A RACJONALNOŚĆ  
1. Autentyczność jako władza podmiotu nad myślą    
2. Autentyczność w myśleniu i sądzeniu   
3. Rozum jako władza tłumiąca rozwój autentyczności    
4. Platońskie ujęcie racjonalności     
5. Samoświadomość jako warunek autentyczności    
6. Refleksja versus ekspresja    
7. Funkcja języka w procesie rozwoju autentyczności osobowej 
8. Stoicki sposób panowania nad słowem i obrazem     
9. Doświadczenie ejdetycznego sensu jako źródło autentyczności 
10. Moment asercji w procesie rozwoju autentyczności    
11. Przedstawienia i sądy jako warunki autentyczności    
12. Idealne znaczenie jako warunek autentyczności     
13. Fenomenologiczny powrót do rzeczy jako podstawa autentyczności 
14. Poznanie i komunikacja przeżyć w procesie rozwoju autentyczności

Rozdział III: AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA A EMOCJONALNOŚĆ 
1. Autentyczność a emocjonalne reprezentacje umysłowe 
2. Emocje refleksyjne w procesie rozwoju autentyczności 
3. Egzystencjalne doświadczenie emocji jako element autentyczności 
4. Emocje jako reprezentacje przedmiotów formalnych   
5. Emocje pozornie bezprzedmiotowe      
6. Obrazy a emocje w procesie kształtowania autentyczności  

Rozdział IV: DOŚWIADCZENIE AUTENTYCZNOŚCI OSOBOWEJ   
1. Maska i autentyczność     
2. Autentyczność jako proces integracji Persony i Cienia   
3. Autentyczność wobec doświadczenia obcości    
4. Samoodpowiedzialność jako warunek doświadczenia autentyczności 
5. Dwa poziomy autentyczności doświadczeń       
6. Doświadczenie autentyczności w dwóch fazach metabolizmu informacyjnego 
7. Interaktywność jako warunek doświadczenia autentyczności 
8. Autentyczność w doświadczeniu innej osoby  
9. Autentyczność w rozumieniu innej osoby  
10. Autentyczność w twórczości dialogicznej   
11. Autentyczność w procesie oznajmiania    
12. Autentyczność absolutna  

CZĘŚĆ DRUGA AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA WOBEC MEDIALNOŚCI

Rozdział V: AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA I MEDIALNOŚĆ  
1. Relacja między autentycznością a medialnością   
2. Autentyczność osobowa w medium głosu i słowa 
3. Autentyczność osobowa w medium obrazu    
4. Autentyczność osobowa a interfejs neuronalny   
5. Autentyczność osobowa jako egzystencjalna ikoniczność  
6. Media kształtujące podmiot i przedmiot    

Rozdział VI: DOŚWIADCZENIE ŹRÓDŁOWE A MEDIALNOŚĆ
1. Media ikoniczne i idolatryczne: pomiędzy obecnością a pozorem  
2. Język jako medium      
3. Dwa rodzaje mediów: nośnik i kod w ujęciu kognitywistycznym 
4. Problem myślenia przedwerbalnego    
5. Gestalt jako przedpojęciowa struktura doświadczenia    
6. Pojęcia pierwotne a gestalty     
7. Medium metafory          
8. Język jako środek komunikacji lub przekazu   
9. Kod lub nośnik: desubstancjalizacja rzeczywistości lub materializacja symboli        

Rozdział VII: PERSONIFIKACJA MEDIALNOŚCI  
1. Medialność filozoficzna      
2. Autentyczność osobowa i mediacja     
3. Pismo jako warunek uobecnienia osoby 
4. Osoba jako medium przekazujące informację lub wiedzę  
5. Dialog i pragnienie jako media   
6. Media a samoświadomość  
7. Nieobecność jako warunek obrazowej autoprezentacji   
8. Teleobecność  
9. Ciało jako podmiot lub medium     
10. Wybór podstawowy i autentyczność      

Rozdział VIII: ŹRÓDŁOWE DOŚWIADCZENIE AUTENTYCZNOŚCI OSOBOWEJ I MEDIALNOŚCI  
1. Stopnie zapośredniczenia jako skala autentyczności 
2. Autentyczność w doświadczeniu sensu  
3. Cogito, w którym żyje podmiot, jako doświadczenie autentyczności i medialności      
4. Tło emocjonalne i medialne jako warunki autentyczności 
5. Uwaga i intensywność świadomości przedmiotu    
6. Wartościowanie własnych przeżyć    
7. Motywacja aktywująca medium uwagi jako warunek autentycznej obecności     
8. Rozszczepienie emocji i myśli jako źródło nieautentyczności  
9. Autentyczność w przeżyciu obcości własnych przeżyć   
10. Autentyczność w doświadczeniu medialności i bezpośredniości 
11. Autentyczna automanifestacja subiektywności   
12. Autentyczność i medialność w doświadczeniu czasu   
13. Emocje i czas a doświadczenie autentyczności   
14. Autentyczność w działaniu       
15. Autentyczność egzystencjalna    
16. Bezpośrednie doświadczenie przedmiotów radykalnie transcendentnych     

Rozdział IX: AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA DOŚWIADCZANA W RÓŻNYCH MODALNOŚCIACH  
1. Autentyczność przeżycia danego w modalności pamięciowej   
2. Forma ejdetyczna jako medium        
3. Modalność przeświadczeniowa i refleksja    
4. Uwaga a modalności      
5. Autentyczność wobec zmian modalności    
6. Przeświadczenie egzystencjalne jako ograniczenie władzy podmiotu 
7. Refleksja propozycjonalna i fenomenologiczna    

Rozdział X: AUTENTYCZNOŚĆ W MEDIUM INTERSUBIEKTYWNOŚCI 
1. Ciało jako medium i podstawa intersubiektywności  
2. Transfer stanów mentalnych jako funkcja intersubiektywności 
3. Autentyczność w poznawaniu innej osoby    
4. Autentyczność w procesie rozumienia Drugiego  
5. Medium wczucia w procesie rozwoju autentyczności osobowej  
6. Przeżywanie cudzych przeżyć a współodczuwanie 
7. Obecność jako warunek spotkania     

CZĘŚĆ TRZECIA AUTENTYCZNOŚĆ OSOBOWA WOBEC TECHNOLOGII MEDIALNYCH

Rozdział XI: AUTENTYCZNOŚĆ WOBEC WYBRANYCH NARZĘDZI I ŚRODOWISK MEDIALNYCH   
1. Pierwotna konwergencja mediów   
2. Głos i pismo: komunikacja i informacja    
3. Autentyczność w medium mowy i pisma     
4. Neutralizacja technologii medialnych przez kontemplację lub solidaryzację     
5. Autentyczność w spontaniczności mowy    
6. Autentyczność osobowa w środowiskach nowych mediów    
7. Fenomenologia jako obrona autentyczności w środowiskach nowych mediów  
8. Technologie komunikacyjne i rozproszona obecność   

Rozdział XII: AUTENTYCZNA OBECNOŚĆ WOBEC WYBRANYCH TECHNOLOGII I TECHNIK MEDIALNYCH 
1. Uwaga jako podstawa obecności     
2. Autentyczność wobec technik obrazowania poetyckiego i cyfrowego
3. Autentyczność w immersji i w wybranych stanach skupienia uwagi  
4. Obecność obrazowa i ikoniczna w świecie nowych mediów  
5. Pragnienie obecności jako źródło autentyczności osobowej 
6. Autentyczna obecność w środowiskach nowych mediów   
7. Od informacji do wiedzy: mądrość w świecie nowych mediów 
8. Samowiedza i eksterioryzacja w środowiskach nowych mediów  
9. Eksterioryzacja dla dobra Drugiego w świecie nowych mediów   
10. Obraz cyfrowy jako źródło nieautentyczności    
11. Autentyczność awatara      

ZAKOŃCZENIE     
BIBLIOGRAFIA     
Indeks pojęć       
Indeks osobowy     
Summary:
Personal Authenticity and Mediality   


366 stron, Format: 15.7x23.2, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- E-KONSUMENCI JUTRA POKOLENIE Z I TECHNOLOGIE MOBILNE
GRABIWODA B.

- KOMUNIKACJA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
GUSTOWSKI W.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022