ROZWÓJ SYMBOLIZACJI WYBRANE PERSPEKTYWY PSYCHOANALITYCZNE
SZPAK M. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2014, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rozwój symbolizacji
Wybrane perspektywy psychoanalityczne
Jednym z podstawowych fenomenów psychicznego funkcjonowania jest zdolność do
myślenia oraz nadawania znaczeń zachowaniom i doświadczeniom emocjonalnym. W
psychologii – w zależności od przyjmowanej perspektywy badawczej – zjawisko to
określa się różnymi terminami, między innymi: „symbolizacja”,
„mentalizowanie”, „funkcjonowanie refleksyjne”, „teoria umysłu” czy
„poznanie społeczne”. Każde z tych pojęć ma specyficzny zakres znaczeniowy i
kładzie akcent na nieco inne aspekty badanego zjawiska. Jednocześnie wszystkie te
terminy opisują procesy psychiczne, które pozwalają rozumieć zachowanie jako pochodną
stanów wewnętrznych, a tym samym warunkują właściwą regulację emocjonalną i
komunikację.
Z Wprowadzenia
Niniejsza monografia traktuje o rozwoju symbolizacji w taki sposób, w jaki ujmują ten
proces wybrane teorie psychoanalityczne.
Uwzględniono w niej opracowania, które albo są pracami klasycznymi, albo wpisują
się w dziedzinę współczesnej psychoanalizy prowadzącej dialog z psychologią
poznawczą i neurobiologią. Z założenia publikacja ma więc charakter „pomostowy”
– stara się nie tylko przybliżać perspektywy psychoanalityczne, ale także pokazywać
możliwe punkty wspólne z ujęciami akademickimi.
Wprowadzenie
Teoria popędowa
1. Teoria rozwoju myślenia Zygmunta Freuda
1.1 Modele aparatu psychicznego
1.2 Zasada przyjemności i rzeczywistości
1.3 Procesy pierwotne i wtórne
1.4 Wiązanie
2. Teoria symbolizmu
2.1 Teoria symbolizmu Zygmunta Freuda
2.2 Teoria symbolizmu Ernesta Jonesa
Psychoanaliza brytyjska
3. Teoria formacji symbolicznej Melanie Klein
3.1 Fantazja jako podstawowa aktywność mentalna
3.2 Zabawa jako wyraz nieświadomych fantazji
3.3 Fantazja jako podstawa myślenia
3.4 Rozwój formacji symbolicznej
3.5 Pozycja paranoidalno-schizoidalna i pozycja depresyjna
3.6 Znaczenie realnych doświadczeń w rozwoju dziecka
4. Teoria formacji symbolicznej Hanny Segal
4.1 Zrównanie symboliczne a prawdziwy symbol
4.2 Konkretny język
4.3 Od zrównania symbolicznego do prawdziwego symbolu
4.4 Od prawdziwego symbolu do zrównania symbolicznego
4.5 "Znam twój umysł" - psychotyczny stan pewności
4.6 Znaczenie realnych doświadczeń w rozwoju symbolizacji
5. Teoria rozwoju myślenia Wilfreda Biona
5.1 Elementy składowe doświadczenia: elementy beta i alfa
5.2 Funkcja alfa i interpersonalna przestrzeń rozwoju
5.3 Układ pomieszczające/pomieszczane
5.4 Zaburzenia rozwoju myślenia
5.5 Osobowość psychotyczna i atak na wiązania
5.6 Odwrócona perspektywa
6. Teoria przestrzeni potencjalnej Donalda Winnicotta
6.1 Przestrzeń potencjalna oraz zjawiska i obiekty przejściowe
6.2 Rozwój przestrzeni potencjalnej
6.3 Wystarczająco dobra matka
6.4 Lustrzana rola matki w rozwoju dziecka
6.5 Rozwój zdolności do troszczenia się (stadium troski)
Współczesne teorie
7. Koncepcje postbionowskie
7.1 Rozwój zdolności myślenia jako cel analizy - Antonino Ferro
7.2 Słowa, które poruszają - Danielle Quinodoz
7.3 Prosty, obrazowy język - Neville Symington
8. Teoria mentalizacji Petera Fonagya
8.1 Korzenie teorii mentalizacji
8.2 Rozwój mentalizacji w kontekście relacji matka-dziecko
8.3 Zaburzenie rozwoju mentalizacji na przykładzie zaburzenia borderline
8.4 Model terapii opartej na mentalizacji
9. Teoria kodów wielokrotnych Wilmy Bucci
9.1 System subsymboliczny i symboliczny
9.2 Schemat emocjonalny
9.3 Proces referencyjny
9.4 Desymbolizacja a objawy patologiczne
9.5 Poszukując zagubionych obrazów - symbolizacja jako cel psychoterapii
Między psychoanalizą a psychologią akademicką
10. Neuropsychoanaliza
10.1 Rewizja modelu procesów nieświadomych i świadomych
10.2 "Tam gdzie było id, powinno być ego
10.3 Matka-dziecko jako system biopsychologiczny - Allan Schore
10.4 Nieświadome wzorce relacji a przeniesienie w terapii
10.5 Przeciwprzeniesienie jako źródło informacji o pacjencie
10.6 Ucieleśnione myślenie, ucieleśniony język
11. Wokół myślenia i jego uwarunkowań
11.1 Dynamiczna natura myślenia
11.2 Motywowane poznanie
11.3 Od procesów intrapsychicznych do interpersonalnej przestrzeni rozwoju
11.4 Zróżnicowanie reprezentacji siebie i innych a poznanie społeczne
Podsumowanie
Literatura cytowana
Indeks
162 strony, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- TECHNIKA I RELACJA TERAPEUTYCZNA WE WSPÓŁCZESNEJ PSYCHOANALIZIE CIERPIAŁKOWSKA L. GOŚCINIAK J. RED. / WYBRANE ZAGADNIENIA
- PSYCHOANALIZA LITERATURA I WOJNA PISMA Z LAT 1972-1995 SEGAL H.
- NARCYZM PRZEGLĄD KONCEPCJI PSYCHOANALITYCZNYCH DESSUANT P.
- WSPÓŁCZESNA PSYCHOANALIZA MODELE KONFLIKTU I DEFICYTU CIERPIAŁOWSKA L. GOŚCINIAK J.
- W CIENIU ZMARŁEGO OBIEKTU I INNE STUDIA PRZYPADKÓW HAŃBOWSKI W.
- JA CIELESNE OD NORMY DO ZABURZEŃ SAKSON-OBADA O. MIRUCKA B.
- PRACE HERKULESA CZŁOWIEK WOBEC WYZWAŃ PRÓB I PRZECIWNOŚCI CIEŚLA-KORYTOWSKA M. PŁASZCZEWSKA O.
- CARL GUSTAV JUNG CASEMENT A.
- PROGI NARODZIN ROLA TEORII W PRACY PSYCHOANALITYCZNEJ WALWEWSKA K.
- EDYP I PARA ESEJE O PSYCHOANALITYCZNEJ TERAPII PAR GRIER F. RED.
- LIDER NA KOZETCE DE VRIES K.
- SKUTECZNY TERAPEUTA KOTTLER J.
- PERSEFONA CZYLI DWIE STRONY RZECZYWISTOŚCI CIEŚLA-KORYTKOWSKA M. SOKALSKA M.
- DOMENY WYOBRAŹNI ANDERSEN I JUNG MIERNIK A.
- KRYTYKA LITERACKA I PSYCHOANALIZA O POLSKIEJ PSYCHOANALITYCZNEJ KRYTYCE LITERACKIEJ W OKRESIE DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO LUBAŃSKI M.
- PSYCHOANALIZA DZIECI PISMA TOM II KLEIN M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|