IDEA FENOMENOLOGII
HUSSERL E. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2008, wydanie II cena netto: 41.40 Twoja cena 39,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jasne jest zatem, że w ogóle nie może być mowy, by filozofia (która
przecież rozpoczyna od krytyki poznania i we wszystkim, czym poza tym jest, zakorzeniona
jest w krytyce poznania) miała kierować się metodycznie (albo wręcz rzeczowo) według
nauk ścisłych, by miała sobie stawiać ich metodykę za wzór, by jej zadanie miało
sprowadzać się do kontynuacji i uzupełnienia, według metodyki zasadniczo wspólnej
wszystkim naukom, pracy wykonanej już w naukach ścisłych.
(Fragment Wykładu pierwszego)
W "Pięciu wykładach" Husserl po raz pierwszy publicznie
wypowiedział idee, które miały określić całe jego późniejsze myślenie. Daje w
nich zarówno jasne przedstawienie redukcji fenomenologicznej, jak i podstawowej idei
konstytucji przedmiotów w świadomości.
(fragment Wprowadzenia wydawcy)
Edmund Husserl
(1859–1938); filozof niemiecki, jeden z najwybitniejszych myślicieli XX wieku,
uczeń F. Brentana; od 1901 roku profesor uniwersytetu w Getyndze, w latach 1916–1928
— we Fryburgu Bryzgowijskim; twórca fenomenologii.
Początkowo zajmował się filozofią matematyki, głównie problematyką
filozoficznych podstaw logiki. Dokonał ostrej krytyki psychologizmu w logice i wysunął
ideę logicznej syntaksy (składnia logiczna). W późniejszym okresie (1901–1913)
rozszerzył zakres badań na teorię poznania (zwłaszcza doświadczenia) i sformułował
koncepcję filozofii fenomenologicznej jako opisowo-ejdetycznej nauki o czystych
przeżyciach, zakładającej pozaczasowe istnienie przedmiotów idealnych, będących
wytworami tzw. intencjonalnych aktów „czystej” świadomości (idealizm
transcendentalny). Głosił hasło „powrotu do rzeczy”, tj. dotarcia do ich istoty w
„bezpośredniej naoczności”, metodą tzw. redukcji fenomenologicznej w postaci
redukcji ejdetycznej i transcendentalnej, polegających na oglądzie istot, nie zaś
rozpatrywaniu faktów oraz na „zawieszeniu” naturalnego przeświadczenia o istnieniu
świata realnego („intencjonalnego odpowiednika poznania”). Filozofia Husserla
wywarła wpływ na wszystkie kierunki filozoficzne XX wieku, a także na metody badawcze
nauk o kulturze.
Główne prace autora: Logische Untersuchungen (t. 1–2 1900–1901), Idea
fenomenologii (1907, wyd. pol. 1990), Filozofia jako ścisła nauka (1911, wyd. pol.
1992), Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii (1913, wyd. pol.
1967–1974), Formale und transzendentale Logik (1929), Medytacje kartezjańskie (1931,
wyd. pol. 1982).
118 stron, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- O POSTĘPOWANIU CZŁOWIEKA OAKESHOTT M.
- NATURA I PRZYSZŁOŚĆ FILOZOFII DUMMET M.
- KONCEPCJE MĄDROŚCI W FILOZOFII SOKRATESA PLATONA I ARYSTOTELESA LEŚ T.
- ANTROPOLOGIA ANTYKU GRECKIEGO ZAGADNIENIA I WYBÓR TEKSTÓW LENGAUER WŁ. MAJEWSKI P. TRZCIONKOWSKI L.
- FILOZOFIA MORALNOŚCI WINA KARA WYBACZANIE HOŁÓWKA J.
- PRAWO LUDÓW RAWLS J.
- ODCZAROWANIE RELIGIA JAKO ZJAWISKO NATURALNE DENNETT D.
- HISTORIA FILOZOFII POLITYCZNEJ CZĘŚĆ DRUGA NOWAK P. RED.
- PISMA SEMANTYCZNE CARNAP R.
- MARGINESY FILOZOFII DERRIDA J.
- SOKRATES LEGUTKO R.
- LUDZIE W MROCZNYCH CZASACH ARENDT H.
- FILOZOFIA OŚWIECENIA CASSIRER E.
- ABC TEORII WZGLĘDNOŚCI RUSSELL B.
- W KRĘGU PLATONA I JEGO DIALOGÓW GŁODOWSKA A. DREIKOPEL T. WRÓBLEWSKI W. SPYCHAŁA J.
- HISTORIA FILOZOFII POLITYCZNEJ STRAUSS L. CROPSEY J.
- MYŚLI BAKUNIN M.
- SOFIŚCI I POLITYKA MIELCZARSKI C.
- CHEMIA FILOZOFICZNA BARNER J.
- LOGIKA FORMALNA I LOGIKA TRANSCYDENTALNA HUSSERL E.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|