WYKŁADY O FILOZOFII POLITYCZNEJ KANTA
ARENDT H. wydawnictwo: FUNDACJA AUGUSTA , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 30.00 Twoja cena 28,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wykłady o filozofii politycznej Kanta
Rozum bezwarunkowo potępia wojnę, nie stanowi ona jednak nieuleczalnego zła, a różnorodność
narodów, wraz ze wszystkimi wynikającymi z niej konfliktami, jest wehikułem postępu.
Tego rodzaju ustalenia będące wynikiem sądu estetycznego i refleksyjnego nie niosą
żadnych praktycznych skutków dla działania. Wszelako maksymy działania nie
unieważniają sądu estetycznego i refleksyjnego. Innymi słowy, choćby nawet Kant
zawsze działał na rzecz pokoju, to i tak wiedziałby i pamiętałby o swoim sądzie
afirmującym wzniosłość wojny. Jeśli jednak działałby na podstawie wiedzy, którą
uzyskał jako widz, we własnych oczach okazałby się przestępcą. A jeśli z racji
owego "moralnego obowiązku" zapomniałby o swoich ustaleniach jako widza,
stałby się tym, czym staje się wielu dobrych, zaangażowanych po stronie pokoju i
związanych ze sprawami publicznymi ludzi - idealistycznym głupcem. (Fragment Wykładów
Hannah Arendt)
Daje się tu słyszeć głos innego Kanta, który wie, że wojna dynamizuje rozwój i
pobudza znieczulone przez "opium" i dostatek wartości. Ale to nie małostkowa
kalkulacja potencjalnych zysków, jakie niesie konflikt wojenny, każe mu się za nim
warunkowo opowiedzieć. Jego apologia wojny ma charakter estetyczny i nie przecina się z
refleksją moralną. Mówiąc inaczej, przyjęcie powszechnie ważnej maksymy działania w
formie imperatywu hipotetycznego ("aby obronić pokój, potrzebna jest teraz
wojna") nie wyklucza raz powziętych sądów estetycznych. (You smell that? Do you
smell that? Napalm, son. Nothing else in the world smells like that. I love the smell of
napalm in the morning). Gdyby Kant temu przeczył, wyszedłby - wedle słów Arendt - na
"idealistycznego głupca", gdyby to aprobował, we własnych oczach stałby się
przestępcą. (Ze Wstępu Piotra Nowaka)
160 stron, oprawa miękka ze skrzydełkami Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PRZYSZŁOŚĆ RELIGII VATTIMA G. RORTY R.
- CZWOROKSIĄG TETRABIBLOS PTOMELEUSZ K.
- BÓG DAWKINSA GENY MEMY SENS ŻYCIA MCGRATH A.
- PUSTA PRZESTRZEŃ NAUCZANIE MISTZRA ZEN PAI-CHANG PAI-CHANG
- TEORIA KRYTYCZNA SZKOŁY FRANKFURCKIEJ WPROWADZENIE SZAHAJ A.
- ZARYS METAFIZYKI POZNANIA HARTMANN N.
- LEWIATAN W TEORII PAŃSTWA THOMASA HOBBESA SCHMITT C.
- BUDDA O SŁONECZNYM OBLICZU NAUCZANIE MISTRZA ZEN MA-TSU ORAZ SZKOŁY CH'AN HUNG-CHOU
- STUDIA NAD GRECKĄ TRADYCJĄ EGZEGETYCZNĄ ARYSTOTELESOWEGO O DUSZY KOMOROWSKA J.
- IDEA FENOMENOLOGII HUSSERL E.
- NATURA I PRZYSZŁOŚĆ FILOZOFII DUMMET M.
- ANTROPOLOGIA ANTYKU GRECKIEGO ZAGADNIENIA I WYBÓR TEKSTÓW LENGAUER WŁ. MAJEWSKI P. TRZCIONKOWSKI L.
- FILOZOFIA MORALNOŚCI WINA KARA WYBACZANIE HOŁÓWKA J.
- KONCEPCJE MĄDROŚCI W FILOZOFII SOKRATESA PLATONA I ARYSTOTELESA LEŚ T.
- PRAWO LUDÓW RAWLS J.
- ODCZAROWANIE RELIGIA JAKO ZJAWISKO NATURALNE DENNETT D.
- PISMA SEMANTYCZNE CARNAP R.
- HISTORIA FILOZOFII POLITYCZNEJ CZĘŚĆ DRUGA NOWAK P. RED.
- MARGINESY FILOZOFII DERRIDA J.
- SOKRATES LEGUTKO R.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|