cena netto + 5% vat.
Zdobywający coraz większe uznanie społeczne zawód trenera wymaga
łączenia wiedzy z zakresu psychologii z umiejętnościami społecznymi.
W książce w nowatorski sposób przedstawiono, jak zastosować wiedzę
psychologiczną w praktyce szkoleniowej. Jan Trenerski, główny bohater książki, na
własnych błędach uczy się, jakie są prawidłowości pracy z grupą oraz jak w
przygotowaniu treści szkoleniowych wykorzystać wiedzę o procesie uczenia się, o
różnicach między ludźmi w sposobach uczenia się i zapamiętywania, o motywacji i
problematyce osobowości człowieka.
Autorzy mają doświadczenie zarówno trenerskie, jak i akademickie.
W książce omawiają szczegółowo:
koncepcje psychologiczne, które pozwalają zrozumieć mechanizmy aktywizowania zachowań
ludzi, co pomoże trenerom radzić sobie z brakiem zaangażowania uczestników szkoleń
mechnizmy funkcjonowania grupy (role grupowe, struktura grupy, przywództwo) genezę
emocji oraz ich związek z motywacją i osobowością sposoby radzenia sobie z emocjami w
kontaktach z grupami szkoleniowymi
Czytelnik znajdzie tu również wiedzę o procesie komunikacji, modelach komunikacji, a
także o samokontroli. Książkę zamyka rozdział na temat etyki w działalności
szkoleniowej.
Spis treści
O autorach
Wstęp
Rozdział 1. Metodologia na usługach trenera
Konstrukcja ankiet (kwestionariuszy)
Niebezpieczeństwa związane z konstruowaniem ankiet
Obserwacja
Wywiad
Eksperyment
Ilościowe opracowanie danych
Miary związku między zmiennymi
Pomiary dyskretne
Rozdział 2. Szkolenie jako forma uczenia
Uczenie się - próba zdefiniowania zjawiska
Nabywanie wiedzy i umiejętności
Ograniczenia w nabywaniu wiedzy
Różnice indywidualne w uczeniu się
Rozdział 3. Motywacja
Przyczyny zachowań
Motywacyjne mechanizmy ukierunkowujące zachowania
Efektywność działania, czyli motywacyjny mechanizm "zasilający" zachowania
Wytrwałość w dążeniu do celów
Rozdział 4. Grupa szkoleniowa
Mechanizmy grupowe wyzwalane przez obecność innych
Mechanizmy grupowe pojawiające się przy współdziałaniu
Złożone mechanizmy funkcjonowania rzeczywistych grup
Znaczenie procesów wyłaniania przywództwa podczas pracy z grupą szkoleniową
Rozdział 5. Przydatność wiedzy o osobowości
Osobowość spostrzegana a osobowość rzeczywista
Osobowość z perspektywy poznawczej
Osobowość jako zespół cech
Rozdział 6. Emocje
Wpływ nastroju na myślenie i działanie
Strategie poprawiania nastroju w grupie szkoleniowej
Rola emocji w procesie szkoleniowym
Emocje w grupie
Jak okiełznać emocje?
Rozdział 7. Modele komunikacji, relacje trener - grupa
Analiza transakcyjna
Model pełnej ekspresji
Reguły konwersacji
Komunikacja niewerbalna
Uczciwa dyskusja
Rozdział 8. Postawy wpływu społecznego - oddziaływanie na postawy uczestników
szkoleń
Postawy
Problemy związane z wolą
Rozdział 9. Etyka w pracy trenera
Rozbieżność pomiędzy oczekiwaniem zleceniodawcy a wiedzą trenera
Rodzaj działalności firmy, świadczone usługi, produkty a wartości etyczne trenera
Diagnoza i ocena a praktyka szkoleniowa
Trener jako narzędzie w rękach innych - uwikłania polityczne
Odpowiedzialność trenera za emocje i wartości uczestników
Dylematy powszechne, mniej specyficzne dla pracy trenera
Dodatek. Kodeks Dobrych Praktyk Polskiej Izby Firm Szkoleniowych
Bibliografia
232 strony, B5, miękka oprawa