|
BÓG A ZŁO PROBLEMATYKA TEODYCEALNA W FILOZOFII ANALITYCZNEJ
HUBACZEK K. wydawnictwo: WYD UN WROCŁAW , rok wydania 2011, wydanie I cena netto: 19.60 Twoja cena 18,62 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Bóg a zło
Problematyka teodycealna w filozofii analitycznej
Książka Bóg i zło poświęcona jest jednemu z najpoważniejszych problemów, przed
jakimi staje teizm, a mianowicie istnieniu zła w świecie.
Stanowi ono podstawę szeregu argumentów, mających podważyć racjonalność
teistycznych przekonań religijnych poprzez próby wykazania bądź to logicznej
niemożliwości pogodzenia istnienia zła i istnienia Boga, bądź to niskiego
prawdopodobieństwa teizmu w świetle ogromu istniejącego w świecie zła.
Celem książki jest analiza i ocena dyskusji, jaka toczy się na ten temat
współcześnie na gruncie anglosaskiej filozofii analitycznej, a w szczególności:
przedstawienie istoty dyskutowanego współcześnie problemu zła, prezentacja i krytyczna
analiza podstawowych argumentów ze zła przeciwko istnieniu Boga, dokonana w świetle
wybranych koncepcji teodycealnych, a także ocena wkładu, jaki debata na gruncie
filozofii analitycznej wnosi w całokształt rozważań na temat problemu zła, oraz
przedstawienie możliwych kierunków, w jakich analiza problemu zła może być rozwijana.
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
SPOSOBY FORMUŁOWANIA PROBLEMU ZŁA
1. Enigma zła
2. Zło jako przedmiot filozofowania
2.1. Problem zła u źródeł filozofii
2.2. Egzystencjalny a metafizyczny problem zła
3. Bóg a zło: problem zła na gruncie filozofii religii
3.1. Problem zła: quid sit Deus?
3.1.1. Teodycea: między zrozumieniem a usprawiedliwieniem
3.1.2. Przeciwcelowość: teodycea jako obrona stworzenia
3.2. Problem zła: an sit Deus?
4. Sformułowanie „problem zła” w filozofii analitycznej
4.1. Problem zła czy problemy zła?
4.1.1. Dla kogo zło stanowi problem?
4.1.2. Problem zła a argument ze zła
4.2. Argument logiczny
4.3. Argument probabilistyczny
5. Strategie rozwiązywania problemu
ROZDZIAŁ II
ARGUMENT LOGICZNY I OBRONA WOLNEJ WOLI
1. Wszechmoc Boga
2. Racja dopuszczenia zła
3. Obrona wolnej woli (A. Plantinga)
3.1. Historyczne źródła obrony wolnej woli
3.2. Teodycea a obrona
3.3. Świat bezgrzesznych stworzeń
3.4. Czy Bóg stworzył najlepszy świat?
3.5. Światy możliwe
3.6. „Pomyłka Leibniza”
4. Obrona wolnej woli a zło naturalne
5. Paradoks wszechmocy
5.1. Wolność a determinizm
5.2. Zarzut inkompatybilistów
6. Ponadświatowe skażenie
7. Wszechwiedza Boga a wolność człowieka
8. Problem wiedzy pośredniej
9. Podsumowanie
ROZDZIAŁ III
ARGUMENT PROBABILISTYCZNY: ZŁO PRIMA FACIE DAREMNE
1. Wady logicznej wersji argumentu ze zła
2. Argument ewidencjalny (W. Rowe)
2.1. Sposoby podważania argumentu ewidencjalnego
3. Teodycea zła pożytecznego (R. Swinburne)
3.1. Warunki dopuszczenia zła
3.2. Dobro stworzenia a konieczność zła
3.2.1. Dobro a konieczność dopuszczenia zła moralnego
3.2.2. Dobro moralne a istnienie zła naturalnego
3.3. Rachunek dobra i zła
3.4. Granice dopuszczalności zła
4. Sceptyczny teizm (S. Wykstra, W. Alston)
4.1. Warunek CORNEA
4.2. Teologiczne inspiracje sceptycznego teizmu
4.3. Pozateologiczne inspiracje sceptycznego teizmu
4.4. Indukcyjne sformułowanie argumentu Rowe’a a problem reprezentatywności próby
4.5. Sceptycyzm aksjologiczny
4.6. Sceptycyzm modalny
4.7. Ukrywanie przez Boga racji dopuszczenia zła
5. Bayesowskie sformułowanie argumentu probabilistycznego (W. Rowe)
6. Argument „eksplanacyjny” (P. Draper)
6.1. Sformułowanie argumentu
6.2. Teodycee a prawdopodobieństwo teizmu
6.3. Zarzuty wobec argumentu Drapera
6.4. Argument Drapera a teizm sceptyczny
6.5. Argument Drapera a teizm rozszerzony
7. Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV
TEODYCEE ZBAWCZEGO CIERPIENIA
1. Oczekiwania wobec Boga a cel stworzenia
2. Teodycea „braku teodycei” (J. Hick)
2.1. Krytyka teodycei Augustyńskiej
2.2. Koncepcja dwuetapowego stworzenia
2.3. Świat jako miejsce tworzenia duszy
2.4. Konieczność daremnego cierpienia?
2.5. Dystans epistemiczny
2.6. Rozwój duchowy a eschatologia
3. Doświadczenie zła a relacja z Bogiem (D. Allen, E. Stump)
3.1. Cierpienie jako droga pokory i zaufania
3.2. Cierpienie jako droga doświadczenia miłości Boga
4. Doświadczenie zła horrendalnego a relacja do Boga (M.M. Adams)
4.1. Odkupienie zła: rekompensata czy „zniesienie”?
4.2. Odkupienie zła horrendalnego
4.3. Trudności teodycei odkupienia zła horrendalnego
5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ V
CZY DEBATA NA TEMAT ZŁA W FILOZOFII ANALITYCZNEJ ZBLIŻA NAS DO ROZWIĄZANIA
PROBLEMU?
1. Powracające pytania
2. Kant a problem zła w filozofii analitycznej
2.1. Kontekst historyczno-filozoficzny debaty: stanowisko Kanta
2.2. Problem racjonalności: argument logiczny
2.3. Problem racjonalności: argument probabilistyczny
2.4. Pierwotne ambicje i późniejsze ustępstwa uczestników sporu
2.4.1. Na czym miałby polegać sukces argumentu ateistycznego?
2.4.2. Na czym miałby polegać sukces odpowiedzi teistycznej?
2.5. Kant a wnioski z debaty toczonej na gruncie filozofii analitycznej
2.6. Trudności teodycei a ewidencjalistyczne kryteria racjonalności
3. Zło a teizm – powracający dylemat
3.1. Nieuchronna niekonkluzywność?
3.2. Wymiar apologetyczny a aporetyczny
Bibliografia
Summary
Indeks osobowy
338 stron, Format: 14.5x21.0cm, oprawa twarda z obwolutą Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- EPISTEMOLOGIA ZNATURALIZOWANA A NORMATYWNOŚĆ TRYBULEC B.
- FILOZOFIA ANALITYCZNA KRÓTKIE WYKŁADY Z FILOZOFII NOWACZYK A.
- ANGLOSASKA FILOZOFIA RELIGII WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI GUJA J. GOMUŁKA J. RED.
- HISTORIA WYPRAW KRZYŻOWYCH MAYER H.E.
- OBECNOŚĆ BOGA HISTORIA MISTYKI ZACHODNIOCHRZEŚCIJAŃSKIEJ MCGINN B. - FUNDAMENTY MISTYKI
- FILOZOFIA PODMIOTU FRAGMENTY FILOZOFII ANALITYCZNEJ GÓRNICKA-KALINOWSKA J. RED.
- APORIE SAMOWIEDZY PIŁAT R.
- FILOZOFIA ANALITYCZNA KONCEPCJE METODY OGRANICZENIA SZUBKA T.
- KULT ŚWIĘTYCH NARODZINY I ROLA W CHRZEŚCIJAŃSTWIE ŁACIŃSKIM BROWN P.
- NOWY ATEIZM ANALIZA KRYTYCZNA STARZYŃSKI M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|