APORIE SAMOWIEDZY
PIŁAT R. wydawnictwo: IFIS PAN , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 29.90 Twoja cena 28,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Aporie samowiedzy
Pragnienie poznania samego siebie jest prawdopodobnie tak dawne jak myślący
człowiek. Długa tradycja zachodniej filozofii nadała temu pragnieniu sens imperatywu.
Od stuleci słyszymy, że bez samowiedzy nie zachowamy tożsamości, nie zdobędziemy
moralnej kompetencji ani nie osiągniemy szczęścia. Samowiedza ma nas stawiać w
sytuacji zobowiązania wobec samych siebie, ma nas skłonić do przyjęcia obowiązku
bycia sobą w prawdzie o samym sobie. Lecz ten ideał jest pełen sprzeczności
wynikających z samej istoty refleksji.
Ilekroć samopoznający się podmiot osiąga jakiś sukces w rozeznaniu własnej
cechy, czynu czy uczucia, natychmiast staje przed pytaniem: Kim jestem ja, który zdobył
owo rozeznanie w samym sobie? Co znaczy dla mnie mój nowy stan samowiedzy?
Głęboka aporetyczność samopoznania wywołuje zwątpienie. Być może prawda o sobie
samym po prostu nie istnieje, a ideał samopoznania jest filozoficznym złudzeniem. Z
drugiej strony jednak – i jest to punkt widzenia przedstawiony w książce –
samopoznanie jest ideałem, który właśnie z napotkanych sprzeczności wydobywa podmiot
w jego nowej, dojrzałej postaci – podmiot ironicznej samowiedzy. Po każdej porażce
refleksji pozostajemy w stanie ironicznej samoświadomości, opisując sami siebie w
języku, z którym się już nie utożsamiamy. Lecz jest ironia twórcza i świadoma, nie
działa niszcząco w ukryciu, lecz przyczynia się do realizacji najważniejszego
dążenia filozofii – podniesienia tego, co nas kształtuje, na poziom racjonalnego
sądu, który kształtujemy my sami.
I. Wstęp
Ideał samowiedzy
Aporetyczność samowiedzy
Aporie samowiedzy omówione w tej książce
II. Przyczyny aporetyczności samowiedzy
Aporie samowiedzy jako nieunikniony skutek refleksji
Samowiedza bez aporii, czyli praktyczny ideał kierowania sobą
III. APORIA PIERWSZA: Znaczenie zaimka „ja”
Zaimek „ja” jako quasi-wskaźnik
Próby znalezienia ekwiwalentnego podstawienia „ja”
Próba rozwiązania fenomenologicznego
IV. APORIA DRUGA: Dialektyka samooskarżenia i samousprawiedliwienia
Dialektyka samooceny w Wyznaniach św. Augustyna
Samoocena i lęk
Dialektyka punktu widzenia
Postawa ironiczna jako wyjście z aporii samooceny
V. APORIA TRZECIA: Nieuchwytność przedmiotu refleksji
Samowiedza jako modyfikacja
Podmiot refleksyjny jako podmiot samowiedzy
Zanikanie podmiotu refleksyjnego
VI. APORIA CZWARTA: Zła wiara
Ontologia samowiedzy
Krytyka pojęcia złej wiary
VII. APORIA PIĄTA: Omylność i wewnętrzny autorytet
Fenomenologiczne ujęcie omylności samopoznania
Analityczne ujęcie omylności samopoznania
VIII. APORIA SZÓSTA: Perspektywa drugiej osoby
Deliberatywna wolność i samowiedza
Perspektywa drugiej osoby jako wewnętrzny autorytet
Dwoista natura perspektywy drugoosobowej
Intencjonalne i kognitywne podstawy perspektywy drugoosobowej
IX. APORIA SIÓDMA: Samowiedza a system nerwowy
Od naturalistycznej redukcji do eliminacji samowiedzy
X. APORIA ÓSMA: Przypisywanie sobie działań
Brak przejścia od askrypcji ogólnej do jednostkowej
Niemożliwość ustalenia własnej odpowiedzialności
Niemożliwość ustalenia sprawstwa
XI. APORIA DZIEWIĄTA: Samozakłamanie
Paradoksalność samooszustwa
Samowiedza i logika zmiany przekonań
XII. APORIA DZIESIĄTA: Normatywność
Normatywność jako zobowiązanie przez własną rację
Problematyczne źródła poczucia tożsamości
XIII. APORIA JEDENASTA: Samoświadomość
Czy świadomość jest zorganizowana hierarchicznie?
Przeżycie samoświadomości
Samoświadomość i język
XIV. APORIA DWUNASTA: Słaba wola
Zagadka niepowściągliwości
Wiedza działającego o samym sobie
Działania nieudane
Jak wiele podmiotu zawiera się w działaniu?
XV. APORIA TRZYNASTA: Znajomość własnych uczuć
Propozycje rozwiązań Proustowskiej aporii
XVI. ZAKOŃCZENIE: Samowiedza pogodzona z aporią
Literatura cytowana
324 strony, Format: 12.5x19.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- FILOZOFIA PODMIOTU FRAGMENTY FILOZOFII ANALITYCZNEJ GÓRNICKA-KALINOWSKA J. RED.
- BÓG A ZŁO PROBLEMATYKA TEODYCEALNA W FILOZOFII ANALITYCZNEJ HUBACZEK K.
- FILOZOFIA ANALITYCZNA KONCEPCJE METODY OGRANICZENIA SZUBKA T.
- EPISTEMOLOGIA ZNATURALIZOWANA A NORMATYWNOŚĆ TRYBULEC B.
- FILOZOFIA ANALITYCZNA KRÓTKIE WYKŁADY Z FILOZOFII NOWACZYK A.
- ANGLOSASKA FILOZOFIA RELIGII WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI GUJA J. GOMUŁKA J. RED.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|