|
MOBBING DYSKRYMINACJA MOLESTOWANIE PRZECIWDZIAŁANIE W PRAKTYCE
MARCINIAK J. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2014, wydanie II cena netto: 69.30 Twoja cena 65,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Mobbing, dyskryminacja, molestowanie
Przeciwdziałanie w praktyce
Książka przybliża sposoby przeciwdziałania mobbingowi oraz zjawiskom dyskryminacji
i molestowania w realiach przedsiębiorstw i innych organizacji.
Powyższe zagadnienia omówiono w kontekście interesującym pracodawców;
przedstawiono również szczegółowe rozwiązania - przede wszystkim proceduralne,
organizacyjne i kadrowe.
Istotna część opracowania dotyczy, przyjętej w naszych realiach, praktyki
przeciwdziałania mobbingowi i zjawisku dyskryminacji.
W publikacji zamieszczono także przykłady regulacji antymobbingowych i
antydyskryminacyjnych (od zapisów w regulaminach pracy po regulacje specyficzne).
Praca ma charakter praktyczny - wskazówki w niej zawarte nie ograniczają się tylko do
rozwiązań formalnych; autor prezentuje wachlarz działań, dzięki którym zarówno
pracodawcy, jak i zatrudnieni mogą zdiagnozować niebezpieczeństwa, zminimalizować
prawdopodobieństwo ich wystąpienia oraz ograniczyć ich szkodliwe skutki.
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział 1
Przejawy mobbingu w zakładzie pracy
1.1. Definicje mobbingu a praktyka
1.2. Zjawisko mobbingu - próba uchwycenia kluczowych elementów
1.3. Tendencje w postrzeganiu zjawiska mobbingu
1.4. Tendencje w prawie pracy
1.5. Mobbing a stalking
Rozdział 2
Mobbing a dyskryminacja
2.1. Charakterystyka pojęcia dyskryminacji
2.2. Walka z dyskryminacją w UE
2.3. Przepisy dotyczące dyskryminacji - podstawowymi zasadami prawa pracy
2.4. Zmiany przepisów - konkretyzacja i uszczegółowienie
2.5. Ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację
2.6. Prawo a praktyka
2.6.1. Dyskryminacja w wynagradzaniu
2.6.2. Dyskryminacja w dostępie do szkoleń
Rozdział 3
Dyskryminacja a molestowanie
3.1. Definicja molestowania
3.2. Czym jest, a czym nie jest molestowanie seksualne?
3.3. Czy wszystko może być molestowaniem?
3.4. Co to oznacza dla ofiary?
3.5. Dynamika i formy molestowania
3.6. Cechy molestowania seksualnego i specyficzne zachowania sprawcy
3.7. Podejście pracodawców
3.8. Rady dla molestowanego pracownika
Rozdział 4
Jak może dojść do mobbingu i innych patologii?
4.1. Konflikty podłożem problemów interpersonalnych i patologii w firmie
4.2. Ewolucja od konfliktu do mobbingu
4.3. Etapy narastania zjawisk
4.4. Kiedy na pewno mamy do czynienia z mobbingiem, a kiedy z dyskryminacją?
Rozdział 5
Czynniki sprzyjające powstawaniu niepożądanych zjawisk
5.1. Organizacja i struktura
5.2. Zarządzanie firmą
5.3. Pracownicy i zespoły - kto może być mobberem?
5.4. Czynniki zewnętrzne
Rozdział 6
Konsekwencje mobbingu, dyskryminacji, molestowania dla zakładu pracy
6.1. Konsekwencje prawne
6.2. Praktyka sądowa - tendencje w orzecznictwie i przykłady orzeczeń
6.3. Konsekwencje zarządcze
6.4. Konsekwencje społeczne
6.5. Konsekwencje indywidualne
Rozdział 7
Prawdopodobieństwo zagrożenia mobbingiem, dyskryminacją i molestowaniem
7.1. Rzeczywista skala zjawiska w Polsce
7.2. Skala zjawiska w Europie i w innych krajach
7.3. Na co powinni zwracać uwagę pracodawcy?
Rozdział 8
Istota przeciwdziałania patologiom
8.1. Konieczność przełożenia prawnych zapisów na praktykę zarządzania - 10
lat polityki antymobbingowej w Polsce
8.2. Wytyczne Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy dotyczące działań
antymobbingowych
8.3. Zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy
8.4. Czy w ogóle można przeciwdziałać mobbingowi?
Rozdział 9
Przeciwdziałanie w praktyce
9.1. Punkt wyjścia - deklaracja woli pracodawcy
9.2. Działania diagnostyczne
9.3. Działania informacyjne oraz uświadamiające
9.3.1. Przykład informacji podstawowej
9.3.2. Przykład zawartości biuletynu dotyczącego zjawiska mobbingu przeznaczonego dla
pracowników
9.3.3. Przykładowy program szkolenia dotyczącego przeciwdziałania mobbingowi
9.4. Rozwiązania systemowe - procedury i polityki antymobbingowe
9.4.1. Treść procedury i jej szczegółowość
9.4.2. Przygotowanie tekstu i zakres konsultacji
9.4.3. Jak wdrożyć procedurę antymobbingową (antydyskryminacyjną)
9.4.4. Stosowanie sankcji wobec sprawców - czy i w jakim zakresie?
9.5. Inne rozwiązania systemowe
9.6. Szczegółowe rekomendacje dotyczące obszaru rekrutacji
9.7. Inne działania - rozwiązania indywidualne
9.8. Pomoc psychologiczna ofiarom mobbingu
Rozdział 10
Przykłady dokumentów wewnątrzorganizacyjnych
10.1. Przykład regulacji wewnętrznej (1)
10.2. Przykład regulacji wewnętrznej (2)
10.3. Przykład regulacji wewnętrznej (3)
10.4. Przykład regulacji wewnętrznej (4)
10.5. Regulacja dotycząca molestowania seksualnego
Zakończenie
Literatura
272 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- MOBBING W STOSUNKACH PRACY ZAGADNIENIA PRAWNE SZEWCZYK H.
- ETYKA PRACY A MOBBING W UJĘCIU FILOZOFII MORALNEJ I PSYCHOLOGII NAJDA M.
- MOBBING I ŚRODKI OCHRONY PRAWNEJ JĘDRZEJAK G.
- WIELOASPEKTOWOŚĆ MOBBINGU W STOSUNKACH PRACY WYKA T. SZMIDT CZ.
- MOBBING ROZPOZNAWANIE REAGOWANIE ZAPOBIEGANIE KRATZ H.J.
- DYSKRYMINACJA I MOBBING W ZATRUDNIENIU WYDANIE 2 ŚMISZEK K. KĘDZIORA K.
- MOBBING W UJĘCIU PSYCHOLOGICZNO-PRAWNYM ROMER M.T. NAJDA M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|