Komunikacja wizualna
Książka jest zbiorem jedenastu oryginalnych artykułów napisanych przez autorów
zarówno wywodzących się ze środowisk akademickich, jak i praktyków
w dziedzinie komunikacji wizualnej. Łączy ich potrzeba głębszego zastanowienia się
nad istotą różnych form komunikacji wizualnej, pochodzeniem tych form, ich przejawami i
semantyką.
Omówiono tu zagadnienia, które albo są najczęściej kojarzone z komunikacją
wizualną, jak malarstwo, fotografia, teatr, film, reklama czy architektura, albo
wyznaczają jej granice, jak neuropoznawcze mechanizmy odbioru przekazów wizualnych czy
też komunikacja wizualna kreowana przez osoby głuchoniewidome.
Polecam tę książkę studentom i wykładowcom w dziedzinach nauk społecznych,
humanistycznych i sztuk plastycznych, a także praktykom w dziedzinie komunikacji
wizualnej. Adresując ją zwłaszcza do tych ostatnich, pragnę przywołać słowa Kurta
Lewina, że nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria. Nie można bowiem
świadomie budować komunikatów wizualnych, które miałyby przekazać założone
treści, bez znajomości mechanizmów, jakie leżą u podłoża ich kreacji i odbioru.
ze Wstępu
Wstęp
Piotr Francuz
Neuropoznawcze podstawy komunikacji wizualnej
Jarosław Janowski
Język wizualny cywilizacji europejskiej
Elżbieta Grygiel
Od obrazu do obrazu: lubię to!
Małgorzata Lisowska-Magdziarz
Obrazy ciała, obrazy produktu. Analiza metafor wizualnych i multimodalnych w
mediach masowych
Paweł Fortuna
Nieintencjonalny wpływ reklam: Święty Mikołaj, Photoshop i przestrzeń
publiczna
Joanna Kinowska
Jesteś oczami swoich widzów i musisz ich tam zabrać
Jacek Ostaszewski
Film jako komunikat
Leszek Mądzik
Dramaturgia żywego obrazu
Agnieszka Ogonowska
Ubiór jednostki jako przedmiot interpretacji i badań interdyscyplinarnych
Wojciech Koziejowski
Wizualizacja i percepcja w architekturze i urbanistyce
Ewa Niestorowicz
Komunikat wizualny w twórczości osób głuchoniewidomych
Biogramy
Wykaz rycin
316 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka