ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MIKROSOCJOLOGIA EDUKACJI W ZARYSIE


WOŹNIAK R.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 46.00 Twoja cena  43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Mikrosocjologia edukacji w zarysie


Podręcznik jest przeznaczony głównie dla studentów tych kierunków studiów, których programy przewidują socjologię edukacji, jak i kandydatów, którzy po ukończeniu studiów wyższych pragną podjąć pracę w lokalnych organach samorządowych lub instytucjach i organizacjach pozarządowych. Będzie też przydatny dla pracowników straży granicznej, policji i żołnierzy. Taka wiedza powinna być też dostępna dla pracowników służby zdrowia, więziennictwa, czy też zatrudnionych w pomocy społecznej i służbach publicznych różnych szczebli.


Od Autora


Od autora

Rozdział I Powstanie i rozwój socjologii
1.Źródła wiedzy o społeczeństwie
1.1.Wiedza prehistoryczna socjologii
1.2.Wiedza naukowa
2.Powstanie socjologii
2.1.Polska myśl socjologiczna
3.Problemy i podstawy życia społecznego i edukacji
4.Przedmiot, działy i funkcje socjologii
5.Wybrane nurty współczesnej socjologii
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział II Przedmiot i wybrane problemy socjologii edukacji
1.Narodziny socjologii edukacji
2.Człowiek w społeczeństwie edukacji
3.Teorie socjologiczne a edukacja
4.Ciągłość i przemienność edukacji
5.Podstawowe pojęcia socjologii edukacji
5.1.Postawy społeczne
5.2.Rola społeczna
5.3.Socjalizacja i wychowanie
5.4.Zbiorowość społeczna
5.5.Instytucje społeczne
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział III Działania i zachowania młodzieży
1.Działanie i zachowanie społeczne
2.Wybrane teorie zachowań i działań młodzieży
2.1.Młodzież jako psychofizyczny nośnik cech
2.2.Młodzież jako grupa kulturowa
2.3.Młodzież jako podmiot i przedmiot działań
2.4.Młodzież jako globalna zbiorowość w ujęciu socjoglobalistyki
3.Środowisko społeczne jako przestrzeń działań
3.1.Środowisko naturalne człowieka
3.2.Środowisko społeczne
3.3.Środowisko wychowawcze
4.Pozycja i status społeczny młodzieży
4.1.Stratyfikacja społeczna młodzieży
4.2.Podmiotowe cechy wartości młodzieży
4.3.Identyfikacja i tożsamość społeczna młodzieży
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział IV Kształtowanie osobowości społecznej
1.Pojęcie osobowości. Kształtowanie się osobowości
2.Elementy składowe osobowości
3.Typy osobowości
4.Rozwój osobowości dzieci na przełomie okresu przedszkolnego i szkolnego
5.Kształtowanie się osobowości w okresie dorastania
6.Strukturalne uwarunkowania osobowości
7.Działania aspołeczne i jego przejawy
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział V Socjologiczne aspekty interakcji i socjalizacja młodzieży
1.Interakcja społeczna i jej rozumienie
2.Teorie interakcji społecznej
2.1.Interakcjonizm symboliczny
2.2.Podejście dramaturgiczne
2.3.Podejście etnometodologiczne
2.4.Teoria wymiany społecznej
3.Rodzaje interakcji
4.Socjalizacja i jej interakcje
4.1.Pojęcie socjalizacji
4.2.Teorie socjalizacji
4.3.Rodzaje socjalizacji
5.Czynniki socjalizacji
5.1.Rodzina
5.2.Szkoła
5.3.Grupy rówieśnicze
5.4.Środki masowego oddziaływania
6.Rola procesów socjalizacyjnych w rozwoju osobowości
7.Socjalizacja w ciągu całego życia
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział VI  System edukacji - jego tworzenie i wdrażanie
1.Pojęcie systemu wychowania
2.Typologia systemów edukacyjnych
3.Struktura systemu edukacji
4.Socjotechnika edukacji w systemie szkoły
5.Fazy wdrażania systemu
5.1.Faza preparacji
5.1.1.Stadium orientacji o systemie
5.1.2.Stadium podjęcia decyzji o wdrażaniu systemu
5.1.3.Stadium rozdziału celów i zadań wdrożeniowych
5.1.4.Stadium łączenia celów i zadań w hierarchii organizacyjnej
5.1.5.Stadium tworzenia struktur informacyjnych systemu
5.2.Faza wykonania wdrożenia
5.2.1.Faza działań systemu
5.2.2.Funkcjonowanie szkoły w sytuacjach wychowawczych
5.2.3.Sytuacje innowacyjne
5.2.4.Sposoby pokonywania sytuacji trudnych
5.2.5.Ogólne dyrektywy sprawnego działania
5.3.Faza kontroli i oceny - controlling
5.3.1.Controlling preparacja
5.3.2.Controlling wdrażania i realizacji
6.Zasady wdrażania systemu wychowawczego
6.1.Zasady prakseologiczne
6.2.Zasady pedagogiczne
6.3.Zasady socjologiczne
6.4.Zasady socjotechniczne
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział VII  Szanse i problemy mikroedukacji w szkole
1.Rozumienie i odmiany organizacji
2.Szkoła w systemie organizacji edukacji
2.1.Szkoła jako agencja
2.2.Szkoła jako organizacja
2.3.Szkoła jako struktura społeczna
2.4.Szkoła jako instytucja
3.Mikrosystemy edukacyjne w szkole
3.1.Szkoły społeczne i alternatywne
3.2.Wychowanie integratywne
3.3.Szkoły środowiskowe
3.4.Szkoły ekologiczne
3.5.Szkoła jakościowej transgresji
4.Koncepcje mikrosystemu
4.1.Koncepcja mikrosystemu edukacji
5.Funkcje szkoły
6.Niepowodzenia szkolne
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział VIII  Grupa społeczna
1.Pojęcie grupy
2.Klasyfikacja grup
3.Stosunki społeczne w grupie
4.Interakcje w grupie
5.Cechy grupy społecznej
6.Struktura grupy
7.Przynależność do grupy
8.Role społeczne a zachowanie jednostki w grupie
9.Pozycja społeczna w grupie
10.Przywódcy i podwładni
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział IX  Rodzina jako grupa społeczna
1.Definicja rodziny
2.Funkcje rodziny
3.Cykle życia małżeńsko-rodzinnego
4.Struktura rodziny i wewnątrzrodzinne stosunki społeczne
5.Typologia małżeństwa i rodziny
6.Dezorganizacja rodziny
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział X Nauczyciel i klasa szkolna jako grupa społeczna
1.Definicja klasy szkolnej jako grupy społecznej
2.Struktura klasy szkolnej
3.Stosunki społeczne i normy funkcjonujące w klasie szkolnej
4.Osobowość i role zawodowe nauczyciela w szkole
5.Autorytet nauczyciela w szkole
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział XI Stosunki społeczne w grupach rówieśniczych
1.Istota tworzenia się grup rówieśniczych
2.Struktura i funkcje grupy rówieśniczej
3.Typologia grup rówieśniczych
3.1.Dziecięce grupy zabawowe
3.2.Paczki rówieśników
3.3.Kliki
3.4.Bandy i szajki
4.Patologia społeczna i ruchy młodzieżowe
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział XII Wybrane zagadnienia badawcze w socjologii
1.Przedmiot i cele badań
2.Problemy i hipotezy badawcze
3.Zmienne i wskaźniki
4.Dobór próby badań
5.Metody i techniki badań
5.1.Pojęcie metody badawczej
5.2.Typologia metod i technik badań
6.Metody badań socjologicznych
6.1.Metoda reprezentatywna w socjologii
6.2.Badania eksperymentalne
6.3.Metody badań terenowych
6.4.Techniki badań terenowych
6.4.1.Obserwacje
6.4.2.Wywiad
6.4.3.Kwestionariusz i jego konstrukcja
7.Procedura badawcza w socjologii
7.1.Podjęcie problematyki
7.2.Sformułowanie problemu
7.3.Uzasadnienie problemu
7.4.Analiza problemu
7.5.Opracowanie metod badań i narzędzi badawczych
7.6.Planowanie badań
7.7.Badania wstępne
7.8.Przeprowadzanie badań właściwych
7.9.Opracowanie wyników badania
7.10.Krytyczna analiza wyników
7.11.Synteza wyników
7.12.Pisemne opracowanie całości
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Bibliografia

Słownik wybranych pojęć

Spis rysunków

Spis tabel


475 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- O PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ I JEJ ROZWOJU WYBRANE ZAGADNIENIA
CICHOSZ M.

- SOCJOLOGIA OGÓLNA
BOLESTA-KUKUŁKA K.

- PROJEKTOWANIE SOCJALNE W KSZTAŁCENIU PEDAGOGÓW SPOŁECZNYCH
TELKA L. RED.

- PEDAGOGIKA (W) PRACY SOCJALNEJ
KANTOWICZ E.

- PEDAGOGIKA SPOŁECZNA O ASPIRACJACH JAKOŚCI I SENSIE ŻYCIA
DYRDA M.J.

- SYSTEMOWA ANALIZA SPOŁECZEŃSTWA
SZTUMSKI J.

- KULTURA MODEL ANTROPOLOGICZNY
KUPER A.

- PEDAGOGIKA SPOŁECZNA WOBEC ZMIAN PRZESTRZENI ŻYCIA SPOŁECZNEGO
SOBECKI M. DANILEWICZ W. SOSNOWSKI T. RED.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022