PEDAGOGIKA (W) PRACY SOCJALNEJ
KANTOWICZ E. wydawnictwo: UWM OLSZTYN , rok wydania 2013, wydanie II cena netto: 37.00 Twoja cena 35,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pedagogika (w) pracy socjalnej
W swojej najnowszej książce Ewa Kantowicz porusza
tematykę pracy socjalnej.
Dziedzina ta, jako zawód posiadająca długą tradycję i
rozpoznawalna, jest jednak stosunkowo nowa jako oddzielna nauka. Wymaga więc wnikliwego i
obszernego opisu.
Autorka podejmuje się tego zadania, przedstawiając w
swojej publikacji szeroki wachlarz powiązań, inspiracji i kwestii, jakie obejmuje
współczesna praca socjalna.
Choć rozważania skupiają się przede wszystkim na
sytuacji w Polsce, nie są ograniczone tylko do kraju. Przyjęta perspektywa uwzględnia
również odniesienia i porównania do tego, jak przedstawiają się poruszane kwestie np.
w Europie Zachodniej.
Wśród zawartych w ośmiu rozdziałach (każdy poświęcony jest innemu zagadnieniu)
dociekaniach pojawiają się problemy takie jak: współczesne rozumienie, zakres i
wymagania pracy socjalnej oraz jej relacje z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi
(zwłaszcza pedagogiką); motywacje, uzasadnienia ideowe i prawne działań podejmowanych
w ramach pracy socjalnej; wymagania edukacyjne, jakie musi spełniać pracownik socjalny i
cechy charakteru, które powinien posiadać, aby dobrze realizować swoje zadania; nowa
profesja - asystent rodziny; i wiele innych. Poruszane są również związane z pracą
socjalną kwestie, wśród których można wymienić ochronę dziecka i standardy w niej
stosowane, działania prowadzone na rzecz tzw. rodzin ryzyka, pracę z bezrobotnymi czy
edukację ludzi starszych. Analizowanej problematyce towarzyszy rys historyczny,
przedstawiający najważniejsze zmiany, jakie zachodziły w dziejach wybranych zagadnień,
dopełniający w ten sposób publikację i nadający jej kompleksowy charakter.
Wprowadzenie
Rozdział I
Wielowymiarowość pracy socjalnej
1. Współczesne ujęcia pracy socjalnej i jej zadania
2. Praca socjalna jako działalność społeczna
3. Praca socjalna jako działalność zawodowa
4. Praca socjalna jako działalność naukowa
5. Kwalifikacje i zadania pracownika socjalnego
5.1. Kwalifikacje w zawodzie pracownika socjalnego
5.2. Zadania pracownika socjalnego
5.3. Role współczesnego pracownika socjalnego
Podsumowanie
Rozdział II
Paradygmat pedagogiki (w) pracy socjalnej
1. Idea działania społeczno-pedagogicznego w perspektywie pedagogiki i pracy
socjalnej
1.1. Działanie społeczno-pedagogiczne w perspektywie pedagogiki społecznej
1.2. Działanie społeczno-pedagogiczne w perspektywie pedagogiki krytycznej
1.3. Działanie społeczno-pedagogiczne w perspektywie filozoficznej
1.4. Działanie społeczno-pedagogiczne w pracy socjalnej
2. Między pedagogiką społeczną a pracą socjalną
3. Pedagogika społeczna jako metateoria współczesnej pracy socjalnej
4. Nowy paradygmat pedagogiki pracy socjalnej
Podsumowanie
Rozdział III
Pedagogika społeczna a praca socjalna - perspektywa europejska
1. Pedagogika społeczna w Niemczech
1.1. Kreowanie teorii
1.2. Historyczne rekonstrukcje i związki z pracą socjalną
1.3. Między niezależnością pedagogiki społecznej jako subdyscypliny a rozwojem
teoretycznych dyskusji w polu pracy socjalnej
1.4. Przyszłość pedagogiki społecznej w Niemczech
2. Pedagogika społeczna w Danii
2.1. Kreowanie teorii
2.2. Historyczne rekonstrukcje i związki z pracą socjalną
2.3. Między niezależnością pedagogiki społecznej jako subdyscypliny a rozwojem
teoretycznych dyskusji w polu pracy socjalnej
2.4. Przyszłość pedagogiki społecznej w Danii
3. Pedagogika społeczna we Francji
3.1. Kreowanie teorii
3.2. Historyczne rekonstrukcje oraz związki z innymi dyscyplinami i pracą socjalną
3.3. Między niezależnością pedagogiki społecznej jako subdyscypliny a rozwojem
teoretycznych dyskusji w polu pracy socjalnej
3.4. Przyszłość pedagogiki społecznej we Francji
4. Pedagogika społeczna w Szwecji
4.1. Kreowanie teorii i związki z pracą socjalną
4.2. Między niezależnością pedagogiki społecznej jako subdyscypliny a rozwojem
teoretycznych dyskusji w polu pracy socjalnej
4.3. Przyszłość pedagogiki społecznej w Szwecji
5. Pedagogika społeczna w Wielkiej Brytanii
5.1. Kreowanie teorii
5.2. Historyczne rekonstrukcje i związki z pracą socjalną
5.3. Między niezależnością pedagogiki społecznej jako subdyscypliny a rozwojem
teoretycznych dyskusji w polu pracy socjalnej
5.4. Przyszłość pedagogiki społecznej w Wielkiej Brytanii
Podsumowanie
Rozdział IV
Pedagogiczne teorie jako inspiracje w pracy socjalnej
1. Teoria sił ludzkich
2. Teoria aktywizacji społecznej i edukacji środowiskowej
3. Teoria wsparcia społecznego
4. Teoria codzienności
5. Teoria zmian społecznych przez edukację
6. Teoria feminizmu nowej kobiecości
Podsumowanie
Rozdział V
Ochrona dziecka jako działanie społeczno-pedagogiczne
1. Istota praw dziecka i jej implikacje w działaniach pedagogicznych i
socjalnych
2. Geneza międzynarodowej ochrony praw dziecka
3. Koncepcje pedagogiczne i założenia ochrony praw dziecka
4. Nowe podejścia teoretyczno-praktyczne w opiece
5. Standardy w systemie opieki nad dzieckiem
Podsumowanie
Rozdział VI
Rodzina jako obiekt zainteresowań pedagogiki i pracy socjalnej
1. Przeobrażenia współczesnej rodziny
2. Rodzina ryzyka jako podmiot pracy socjalno-wychowawczej
3. Cechy charakteryzujące rodzinę ryzyka
4. Wielowymiarowość w badaniu i diagnozowaniu rodziny
5. Wieloaspektowość działań na rzecz rodziny
Podsumowanie
Rozdział VII
Praca socjalno-wychowawcza z dzieckiem i rodziną
1. Koncepcje pracy socjalnej z rodziną w sytuacji przemocy
2. Wybrane podejścia i programy socjalne na rzecz rodziny
3. Praca socjalno-wychowawcza z dzieckiem i rodziną
4. Bariery w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną
5. Asystent rodziny jako nowa profesja społeczna w pracy z rodziną
6. Kompetencje profesjonalne i postawy w pracy socjalnej z rodziną
Podsumowanie
Rozdział VIII
Wyzwania profesjonalnej edukacji do pracy socjalno-wychowawczej
1. Inspiracje pedagogiczne w kształceniu do pracy socjalnej
2. Modele profesjonalnego kształcenia do pracy socjalnej
2.1. Koncepcja modelu rozwojowego
2.2. Koncepcja modelu kompetencyjnego
2.3. Koncepcja modelu rozwojowo-kompetencyjnego
3. Standardy i poziomy profesjonalnego kształcenia do pracy socjalnej
Podsumowanie
Rozdział IX
Wybrane programy edukacyjne w pracy socjalnej
1. Programy korekcyjno-edukacyjne w sytuacji przemocy w rodzinie
2. Szkolenia rodzin zastępczych
3. Działania edukacyjno-aktywizacyjne osób bezrobotnych
4. Edukacja seniorów
Podsumowanie
Bibliografia
187 stron, B5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- SOCJOLOGIA OGÓLNA BOLESTA-KUKUŁKA K.
- KULTURA MODEL ANTROPOLOGICZNY KUPER A.
- PEDAGOGIKA SPOŁECZNA WOBEC ZMIAN PRZESTRZENI ŻYCIA SPOŁECZNEGO SOBECKI M. DANILEWICZ W. SOSNOWSKI T. RED.
- PEDAGOGIKA SPOŁECZNA O ASPIRACJACH JAKOŚCI I SENSIE ŻYCIA DYRDA M.J.
- SYSTEMOWA ANALIZA SPOŁECZEŃSTWA SZTUMSKI J.
- MIKROSOCJOLOGIA EDUKACJI W ZARYSIE WOŹNIAK R.
- PROJEKTOWANIE SOCJALNE W KSZTAŁCENIU PEDAGOGÓW SPOŁECZNYCH TELKA L. RED.
- O PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ I JEJ ROZWOJU WYBRANE ZAGADNIENIA CICHOSZ M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|