ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 46.00 43,70   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MIKROSOCJOLOGIA EDUKACJI W ZARYSIE


WOŹNIAK R.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 46.00 Twoja cena  43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Mikrosocjologia edukacji w zarysie


Podręcznik jest przeznaczony głównie dla studentów tych kierunków studiów, których programy przewidują socjologię edukacji, jak i kandydatów, którzy po ukończeniu studiów wyższych pragną podjąć pracę w lokalnych organach samorządowych lub instytucjach i organizacjach pozarządowych. Będzie też przydatny dla pracowników straży granicznej, policji i żołnierzy. Taka wiedza powinna być też dostępna dla pracowników służby zdrowia, więziennictwa, czy też zatrudnionych w pomocy społecznej i służbach publicznych różnych szczebli.


Od Autora


Od autora

Rozdział I Powstanie i rozwój socjologii
1.Źródła wiedzy o społeczeństwie
1.1.Wiedza prehistoryczna socjologii
1.2.Wiedza naukowa
2.Powstanie socjologii
2.1.Polska myśl socjologiczna
3.Problemy i podstawy życia społecznego i edukacji
4.Przedmiot, działy i funkcje socjologii
5.Wybrane nurty współczesnej socjologii
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział II Przedmiot i wybrane problemy socjologii edukacji
1.Narodziny socjologii edukacji
2.Człowiek w społeczeństwie edukacji
3.Teorie socjologiczne a edukacja
4.Ciągłość i przemienność edukacji
5.Podstawowe pojęcia socjologii edukacji
5.1.Postawy społeczne
5.2.Rola społeczna
5.3.Socjalizacja i wychowanie
5.4.Zbiorowość społeczna
5.5.Instytucje społeczne
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział III Działania i zachowania młodzieży
1.Działanie i zachowanie społeczne
2.Wybrane teorie zachowań i działań młodzieży
2.1.Młodzież jako psychofizyczny nośnik cech
2.2.Młodzież jako grupa kulturowa
2.3.Młodzież jako podmiot i przedmiot działań
2.4.Młodzież jako globalna zbiorowość w ujęciu socjoglobalistyki
3.Środowisko społeczne jako przestrzeń działań
3.1.Środowisko naturalne człowieka
3.2.Środowisko społeczne
3.3.Środowisko wychowawcze
4.Pozycja i status społeczny młodzieży
4.1.Stratyfikacja społeczna młodzieży
4.2.Podmiotowe cechy wartości młodzieży
4.3.Identyfikacja i tożsamość społeczna młodzieży
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział IV Kształtowanie osobowości społecznej
1.Pojęcie osobowości. Kształtowanie się osobowości
2.Elementy składowe osobowości
3.Typy osobowości
4.Rozwój osobowości dzieci na przełomie okresu przedszkolnego i szkolnego
5.Kształtowanie się osobowości w okresie dorastania
6.Strukturalne uwarunkowania osobowości
7.Działania aspołeczne i jego przejawy
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział V Socjologiczne aspekty interakcji i socjalizacja młodzieży
1.Interakcja społeczna i jej rozumienie
2.Teorie interakcji społecznej
2.1.Interakcjonizm symboliczny
2.2.Podejście dramaturgiczne
2.3.Podejście etnometodologiczne
2.4.Teoria wymiany społecznej
3.Rodzaje interakcji
4.Socjalizacja i jej interakcje
4.1.Pojęcie socjalizacji
4.2.Teorie socjalizacji
4.3.Rodzaje socjalizacji
5.Czynniki socjalizacji
5.1.Rodzina
5.2.Szkoła
5.3.Grupy rówieśnicze
5.4.Środki masowego oddziaływania
6.Rola procesów socjalizacyjnych w rozwoju osobowości
7.Socjalizacja w ciągu całego życia
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział VI  System edukacji - jego tworzenie i wdrażanie
1.Pojęcie systemu wychowania
2.Typologia systemów edukacyjnych
3.Struktura systemu edukacji
4.Socjotechnika edukacji w systemie szkoły
5.Fazy wdrażania systemu
5.1.Faza preparacji
5.1.1.Stadium orientacji o systemie
5.1.2.Stadium podjęcia decyzji o wdrażaniu systemu
5.1.3.Stadium rozdziału celów i zadań wdrożeniowych
5.1.4.Stadium łączenia celów i zadań w hierarchii organizacyjnej
5.1.5.Stadium tworzenia struktur informacyjnych systemu
5.2.Faza wykonania wdrożenia
5.2.1.Faza działań systemu
5.2.2.Funkcjonowanie szkoły w sytuacjach wychowawczych
5.2.3.Sytuacje innowacyjne
5.2.4.Sposoby pokonywania sytuacji trudnych
5.2.5.Ogólne dyrektywy sprawnego działania
5.3.Faza kontroli i oceny - controlling
5.3.1.Controlling preparacja
5.3.2.Controlling wdrażania i realizacji
6.Zasady wdrażania systemu wychowawczego
6.1.Zasady prakseologiczne
6.2.Zasady pedagogiczne
6.3.Zasady socjologiczne
6.4.Zasady socjotechniczne
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział VII  Szanse i problemy mikroedukacji w szkole
1.Rozumienie i odmiany organizacji
2.Szkoła w systemie organizacji edukacji
2.1.Szkoła jako agencja
2.2.Szkoła jako organizacja
2.3.Szkoła jako struktura społeczna
2.4.Szkoła jako instytucja
3.Mikrosystemy edukacyjne w szkole
3.1.Szkoły społeczne i alternatywne
3.2.Wychowanie integratywne
3.3.Szkoły środowiskowe
3.4.Szkoły ekologiczne
3.5.Szkoła jakościowej transgresji
4.Koncepcje mikrosystemu
4.1.Koncepcja mikrosystemu edukacji
5.Funkcje szkoły
6.Niepowodzenia szkolne
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział VIII  Grupa społeczna
1.Pojęcie grupy
2.Klasyfikacja grup
3.Stosunki społeczne w grupie
4.Interakcje w grupie
5.Cechy grupy społecznej
6.Struktura grupy
7.Przynależność do grupy
8.Role społeczne a zachowanie jednostki w grupie
9.Pozycja społeczna w grupie
10.Przywódcy i podwładni
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział IX  Rodzina jako grupa społeczna
1.Definicja rodziny
2.Funkcje rodziny
3.Cykle życia małżeńsko-rodzinnego
4.Struktura rodziny i wewnątrzrodzinne stosunki społeczne
5.Typologia małżeństwa i rodziny
6.Dezorganizacja rodziny
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział X Nauczyciel i klasa szkolna jako grupa społeczna
1.Definicja klasy szkolnej jako grupy społecznej
2.Struktura klasy szkolnej
3.Stosunki społeczne i normy funkcjonujące w klasie szkolnej
4.Osobowość i role zawodowe nauczyciela w szkole
5.Autorytet nauczyciela w szkole
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział XI Stosunki społeczne w grupach rówieśniczych
1.Istota tworzenia się grup rówieśniczych
2.Struktura i funkcje grupy rówieśniczej
3.Typologia grup rówieśniczych
3.1.Dziecięce grupy zabawowe
3.2.Paczki rówieśników
3.3.Kliki
3.4.Bandy i szajki
4.Patologia społeczna i ruchy młodzieżowe
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Rozdział XII Wybrane zagadnienia badawcze w socjologii
1.Przedmiot i cele badań
2.Problemy i hipotezy badawcze
3.Zmienne i wskaźniki
4.Dobór próby badań
5.Metody i techniki badań
5.1.Pojęcie metody badawczej
5.2.Typologia metod i technik badań
6.Metody badań socjologicznych
6.1.Metoda reprezentatywna w socjologii
6.2.Badania eksperymentalne
6.3.Metody badań terenowych
6.4.Techniki badań terenowych
6.4.1.Obserwacje
6.4.2.Wywiad
6.4.3.Kwestionariusz i jego konstrukcja
7.Procedura badawcza w socjologii
7.1.Podjęcie problematyki
7.2.Sformułowanie problemu
7.3.Uzasadnienie problemu
7.4.Analiza problemu
7.5.Opracowanie metod badań i narzędzi badawczych
7.6.Planowanie badań
7.7.Badania wstępne
7.8.Przeprowadzanie badań właściwych
7.9.Opracowanie wyników badania
7.10.Krytyczna analiza wyników
7.11.Synteza wyników
7.12.Pisemne opracowanie całości
Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia
Literatura

Bibliografia

Słownik wybranych pojęć

Spis rysunków

Spis tabel


475 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- SYSTEMOWA ANALIZA SPOŁECZEŃSTWA
SZTUMSKI J.

- KULTURA MODEL ANTROPOLOGICZNY
KUPER A.

- PEDAGOGIKA SPOŁECZNA WOBEC ZMIAN PRZESTRZENI ŻYCIA SPOŁECZNEGO
SOBECKI M. DANILEWICZ W. SOSNOWSKI T. RED.

- O PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ I JEJ ROZWOJU WYBRANE ZAGADNIENIA
CICHOSZ M.

- SOCJOLOGIA OGÓLNA
BOLESTA-KUKUŁKA K.

- PROJEKTOWANIE SOCJALNE W KSZTAŁCENIU PEDAGOGÓW SPOŁECZNYCH
TELKA L. RED.

- PEDAGOGIKA (W) PRACY SOCJALNEJ
KANTOWICZ E.

- PEDAGOGIKA SPOŁECZNA O ASPIRACJACH JAKOŚCI I SENSIE ŻYCIA
DYRDA M.J.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022