Ilu konsumentów zastanawia się skąd pochodzą eleganckie buty "Gino
Rossi"? Oczywiście z Włoch. Nic bardziej mylnego! Czy znana marka soków
"Kubuś" ma szansę zaistnieć na Węgrzech bądź w Czechach bez zmiany jej
nazwy? W czym tkwi sukces polskich producentów jachtów na rynkach światowych? Dlaczego
w reklamie sieci McDonald's w Chinach pojawia się motyw latawców?
W ostatnich latach polskie przedsiębiorstwa coraz odważniej patrzą na
rynki zagraniczne. Próbują zbudować tam swoją pozycję rynkową i poszukują
inspiracji do działań na rynku krajowym. Wiedza na temat zachowań konsumentów na
rynkach zagranicznych oraz zasad działania w marketingu międzynarodowym staje się więc
niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa.
Książka jest ciekawym opracowaniem, mogącym pełnić funkcję przewodnika
dla przedsiębiorców. Adresowana jest głównie do specjalistów zajmujących się
marketingiem międzynarodowym, menedżerów i przedsiębiorców badających możliwości
rozwoju swoich firm za granicą, studentów i pracowników naukowych.
Jej głównym walorem jest aktualizacja danych statystycznych oraz bardzo
bogaty zestaw aktualnych przykładów strategii międzynarodowych przedsiębiorstw.
Przystępność i poruszane zagadnienia czynią tę książkę interesującą także
dla Czytelników niezwiązanych profesjonalnie z marketingiem międzynarodowym.
Aleksandra Grzesiuk, dr nauk ekonomicznych, Dziekan Wydziału
Przedsiębiorczości Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie. Wykładowca, trener
i konsultant. Prowadzi zajęcia na studiach dziennych i zaocznych, podyplomowych i MBA,
jak również krótkie kursy w dziedzinie marketingu i technik sprzedaży. Odbyła staże
m.in. w Wielkiej Brytanii i Danii. Była stypendystką NATO Advanced Fellowship Programme.
Prowadzi badania dotyczące strategii przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych,
interesuje się także zagadnieniami handlu detalicznego. Opracowała kilkadziesiąt
strategii marketingowych dla przedsiębiorstw z różnych branż. Jest autorką ponad 100
prac naukowych opublikowanych w kraju i zagranicą.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Podstawy internacjonalizacji przedsiębiorstw
1.1. Internacjonalizacja na poziomie makro
1.2. Internacjonalizacja na poziomie mikro
1.3. Formy wejścia na rynki zagraniczne
Rozdział 2. Orientacje międzynarodowe przedsiębiorstw - wprowadzenia do
marketingu międzynarodowego
2.1. Pojęcie marketingu międzynarodowego
2.2. Proces integracji europejskiej jako podstawa rozwoju euromarketingu
2.3. Międzynarodowe orientacje przedsiębiorstw
2.4. Standaryzacja i adaptacja międzynarodowych strategii marketingowych
Rozdział 3. Międzynarodowe otoczenie przedsiębiorstw
3.l. Otoczenie ekonomiczne
3.2. Otoczenie społeczno-kulturowe
3.3. Otoczenie demograficzne
3.4. Otoczenie polityczno-prawne
3.5. Otoczenie technologiczne
3.6. Otoczenie naturalne
Rozdział 4. Badania marketingowe rynków zagranicznych
4.l. System informacji marketingowej
4.2. Klasyfikacja badań rynków zagranicznych
4.3. Źródła informacji w badaniach międzynarodowych
Rozdział 5. Zróżnicowanie zachowań nabywców na rynkach międzynarodowych
5.l. Zróżnicowanie zachowań nabywców - ogólna charakterystyka
5.2. Podstawy międzynarodowej segmentacji rynku
5.2.l. Eurosegmentacja nabywców
5.2.l.l. Eurosegmentacja wg VALS
5.2.l.2. Segmentacja wg Eurostylu
5.2.1.3. Segmentacja wg RISC
Rozdział 6. Kształtowanie instrumentów marketingu mix na rynku
międzynarodowym
6.1. Produkt na rynkach zagranicznych
6.l.l. Międzynarodowy cykl życia
6.1.2. Globalizacja marek
6.2. Komunikacja marketingowa na rynku międzynarodowym
6.2.l. Struktura wydatków promocyjnych
6.2.2. Media paneuropejskie w promocji
6.2.3. Kampanie promujące wyroby krajowe za granicą
6.3. Dystrybucja międzynarodowa
6.3.1. Struktura handlu w wybranych krajach UE
6.3.2. Globalizacja łańcucha dostaw
6.4. Ceny w marketingu międzynarodowym
6.4.1. Czynniki kształtujące ceny międzynarodowe
6.4.2. Kurs walutowy a polityka cen międzynarodowych
6.4.3. Wyrównywanie się cen w ramach eurorynku
6.4.4. Formuły handlowe Incoterms
6.4.5. Ceny transferowe
Bibligrafia
193 strony, B5, miękka oprawa