INTELIGENCJA EMOCJONALNA. FAKTY I MITY KONTROWERSJE
ŚMIEJA M. RED. ORZECHOWSKI J. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2008, wydanie I cena netto: 46.50 Twoja cena 44,18 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Inteligencja emocjonalna stała się w ostatnich latach popularnym
pojęciem. Wiele mówi się o wielkim znaczeniu tej grupy zdolności we wszystkich sferach
życia człowieka. Osoby inteligentne emocjonalnie miałyby nawiązywać bardziej
satysfakcjonujące relacje z innymi ludźmi, lepiej spełniać się w pracy, być
zdrowsze, a także charakteryzować się wyższym poczuciem szczęścia.
Autorzy zaprosili do dyskusji nad inteligencją emocjonalną wybitnych
polskich i zagranicznych uczonych, a także jej badaczy i praktyków. Przedstawili
podstawowe fakty (definicje, modele, narzędzia pomiarowe) oraz pokazali problemy badawcze
będące w kręgu zainteresowań jej zwolenników.
Spis treści:
Wprowadzenie (Magdalena Smieja, Jarosław Orzechowski)
Część I.Teoria
1. Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje (Magdalena Smieja,
Jarosław Orzechowski)
Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria
Czym jest inteligencja emocjonalna? Modele i definicje
Obecny stan wiedzy o inteligencji emocjonalnej
Badania dotyczące inteligencji emocjonalnej
Czym badać inteligencję emocjonalną? Dotychczas stosowane narzędzia
Próba oceny stosowanych dotychczas metod badawczych
Jak należy badać inteligencję emocjonalną?
Podsumowanie
Inteligencja emocjonalna w praktyce
Inteligencja emocjonalna w pracy
Inteligencja emocjonalna w szkole
Inteligencja emocjonalna a związki interpersonalne
Zamiast podsumowania
2.Do czego może być potrzebne pojęcie inteligencji emocjonalnej? (Anna
Matczak)
Wprowadzenie
Inteligencja emocjonalna jako wyznacznik efektywności funkcji regulacyjnych emocji
Inteligencja emocjonalna jako warunek wykorzystywania posiadanych możliwości poznawczych
Inteligencja emocjonalna jako zdolność do przetwarzania informacji emocjonalnych
3. Inteligencja emocjonalna - między sprawnością a mądrością
(Tomasz Maruszewski)
Wprowadzenie
Inteligencja emocjonalna jako zdolność lub jako grupa zdolności
Inteligencja emocjonalna a mądrość
Konkluzje
4. Rozwój inteligencji emocjonalnej. Czego dowiedzieliśmy się do tej pory?
(Moshe Zeidner)
Zarys problemu
Zarys wielowarstwowego, rozwojowego modelu inteligencji emocjonalnej
Temperament: biologiczne podstawy inteligencji emocjonalnej
Uczenie się reguł: socjalizacja rodzicielska
Więź dziecko-dorosły
Atmosfera emocjonalna w rodzinie a ekspresyjność rodzicielska
Socjalizacja i sposoby wychowywania dzieci
Socjalizacja emocji technikami behawioralnymi
Strategiczne zachowania samoregulacyjne
Uwagi końcowe
Część II. Badania
5. Pomiar inteligencji emocjonalnej skalą Mayer-Salovey-Caruso Emotional
Intelligence Test (Marc A. Brackett, Peter Salovey)
Wprowadzenie
Czteroskładnikowy model inteligencji emocjonalnej
Spostrzeganie emocji
Wykorzystywanie emocji do wspomagania myślenia
Rozumienie emocji
Zarządzanie emocjami
Pomiar inteligencji emocjonalnej skalą MSCEIT
Podskale MSCEIT
Punktacja MSCEIT
Właściwości psychometryczne skali MSCEIT
Rzetelność
Struktura czynnikowa
Walidacja MSCEIT
Trafność dyskryminacyjna i zbieżna
Związki z inteligencją ogólną
Związki z osobowością
Trafność prognostyczna i dodana
Związki z innymi zdolnościami odnoszącymi się do emocji
Związek z osiągnięciami szkolnymi
Związki z funkcjonowaniem społecznym
Związki z kompetencjami zawodowymi
Związki z dobrostanem, zachowaniami ryzykownymi oraz psychopatologią
Kierunki przyszłych badań
Konkluzje
6. Inteligencja emocjonalna - więcej niż IQ.i osobowość?
O potrzebie i znaczeniu sprawdzania trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję
emocjonalną (Dorota Szczygieł)
Podwójny status inteligencji emocjonalnej w psychologii naukowej - zdolność czy cecha
osobowości?
Inteligencja emocjonalna - więcej niż inteligencja i osobowość?
Trafność dodana
Statystyczne procedury testowania trafności dodanej
Analiza regresji wielokrotnej: krokowa czy hierarchiczna?
Statystyczne wskaźniki trafności dodanej
Kryteria oceny trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję emocjonalną
Podsumowanie
7. O rozwoju modelu poznawczego podłoża inteligencji emocjonalnej (Jarosław
Orzechowski, Magdalena Smieja)
Model poznawczego podłoża inteligencji emocjonalnej
Procesy wstępnej analizy percepcyjnej bodźca
Procesy uwagi - hamowanie
Procesy pamięci roboczej - aktualizacja
Podsumowanie
8. W poszukiwaniu biologicznych podstaw inteligencji emocjonalnej
(Eligiusz Wronka)
Mózgowe podłoże procesu spostrzegania twarzy i oceny ekspresji mimicznej
Ciało migdałowate i jego rola w funkcjonowaniu społecznym Brzuszno-przyśrodkowa
część płata czołowego jako system integrujący zachowania o charakterze społecznym
Co wyróżnia mózgi osób inteligentnych emocjonalnie?
Podsumowanie
Część III.Praktyka
9. Czym jest inteligencja emocjonalna i czemu służy?
Konfrontacja dwóch światopoglądów (Joseph Ciarrochi)
Wprowadzenie
Inteligencja emocjonalna: historia dwóch światopoglądów
Trening inteligencji emocjonalnej oparty na refleksyjności: funkcjonalno-kontekstualne
podejście do inteligencji emocjonalnej
Zastosowanie teorii ram relacyjnych do podwyższania inteligencji emocjonalnej
Wnioski
10. Inteligencja emocjonalna w praktyce szkoleń biznesowych (Sławomir
Jarmuż, Tomasz Witkowski)
Naukowa i popularna wersja koncepcji inteligencji emocjonalnej
Inteligencja emocjonalna w programach szkoleniowych
Inteligencja emocjonalna a inne treści zawarte w programach szkoleń
Pozateoretyczne przyczyny niespójności programów
Wskazówki dotyczące programów szkoleniowych
Podsumowanie
11. Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu (Małgorzata Koper)
Wprowadzenie
Pojęcie inteligencji emocjonalnej
Fakty i mity o zastosowaniu inteligencji emocjonalnej w różnych obszarach zarządzania
Przywództwo
Skuteczność zawodowa
Funkcjonowanie zespołów
Co się stało z inteligencją emocjonalną? Kontrowersje dotyczące znaczenia pojęcia i
jego wykorzystania w praktyce zarządzania
Podsumowanie
12. Inteligencja emocjonalna z perspektywy praktyki terapeutycznej, czyli próby
ujęcia nieracjonalnych emocji w racjonalne ramy (Katarzyna Majchrzak)
Wprowadzenie
Założenia koncepcji inteligencji emocjonalnej z perspektywy terapeuty psychodynamicznego
Zakres pojęcia inteligencji emocjonalnej. Kontrowersje w obozie badaczy
Spojrzenie z perspektywy teorii analitycznych i psychodynamicznych na mechanizm regulacji
emocji
Rozważania terapeuty-praktyka
Podsumowanie i perspektywy
Zakończenie (Jarosław Orzechowski, Magdalena Smieja)
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
O Autorach
318 stron, B5, miękka oprawa Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- 10 ZALET WYBITNYCH PRZYWÓDCÓW PRZYWÓDZTWO A CHARAKTER GINI A. GREEN R.M.
- WYBIERZ SZCZĘŚCIE NAUKOWE METODY BUDOWANIA ŻYCIA JAKIEGO PRAGNIESZ LUBOMIRSKY S.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA NAUKA O SZCZĘŚCIU I LUDZKICH SIŁACH CARR A.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA TRZEBIŃSKA E.
- PRZEKONYWANIE I WYWIERANIE WPŁYWU INTELIGENCJA EMOCJONALNA HARVARD BUSINESS REVIEW
- RACHUNKOWOŚĆ I ZARZĄDZANIE KAPITAŁEM INTELEKTUALNYM.KONCEPCJE I PRAKTY JARUGOWA A. FIJAŁKOWSKA J.
- INTELIGENTNY EMOCJONALNIE MENEDŻER. JAK ROZWINĄĆ I WYKORZYSTAĆ CZTERY CARUSO D.R. SALOVEY P.
- PSYCHOLOGIA SZCZĘŚCIA ARGYLE M.
- MITY O SZCZĘŚCIU LYUBOMIRSKY S.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA W PRAKTYCE LINLEY P.A. STEPHEN S.
- PEŁNIA ŻYCIA NOWE SPOJRZENIE NA KWESTIĘ SZCZĘŚCIA I DOBREGO ŻYCIA SELIGMAN M.
- INTELIGENCJA EMOCJONALNA A WYKORZYSTYWANIE POTENCJAŁU INTELEKTUALNEGO TARACHA M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|