Proces grupowy
Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców
Grupa nie jest prostą sumą charakterów, zdolności i predyspozycji tworzących ją
jednostek. Zespół pracujących ze sobą ludzi to coś więcej. Dobrze zarządzany może
wypracować lepsze, szybsze i bardziej innowacyjne rozwiązania, niż wskazywałaby na to
liczba jego członków. Odpowiednio zmotywowani ludzie współpracują, wzmacniają
nawzajem swoje talenty, dyskutują i wpadają na świetne pomysły. Warunkiem
skuteczności działań zespołu jest takie pokierowanie grupą, by wzmocnić — a nie
zdusić — jej atuty, choć to ostatnie zdarza się nader często.
Praca z ludźmi to nie tylko dążenie do wspólnego celu. To także okazja do
towarzyszenia innym w ich rozwoju, odkrywaniu własnego potencjału, realizowaniu ważnych
celów. Aby skutecznie zarządzać, trzeba dobrze poznać samego siebie, swoje wady i
mocne strony, sposoby reagowania w sytuacjach konfliktogennych, nudnych czy irytujących.
Żeby pomagać ludziom w pokonywaniu barier komunikacyjnych, asertywnym domaganiu się
swoich praw czy osiąganiu satysfakcjonujących celów, trzeba być osobą, która sama
posiada te kompetencje.
Z książki Proces grupowy dowiesz się, że nauka zarządzania ludźmi to także
praca nad sobą w każdym momencie procesu grupowego — od formowania się zespołu,
poprzez przezwyciężanie konfliktów między jednostkami i etap normalizacji
współdziałania, aż do zbierania owoców wspólnej pracy.
dr Agnieszka Kozak — psycholog, terapeutka, coach, nauczyciel
akademicki, trenerka biznesu. Adiunkt w Instytucie Psychologii KUL. Specjalizuje się w
procesowym podejściu do szkoleń z zakresu przywództwa i umiejętności osobistych.
Oznacza to towarzyszenie ludziom w drodze ku dojrzałości najpierw osobistej, a potem
dopiero menedżerskiej, ponieważ dojrzały człowiek to godny zaufania przywódca,
któremu można powierzyć swoje życie zawodowe. W pracy z ludźmi nie jest dla niej
ważna powierzchowna satysfakcja uczestników, ale solidna, choć czasami trudna praca,
która przyniesie wymierne efekty w postaci realnej zmiany. Kocha to, co robi, i robi to,
co kocha.
Wstęp (5)
Formowanie się grupy (11)
- Kto jest kim, czyli wejście w grupę (12)
- Decyzja jednostki o udziale w grupie (41)
- Główne zadania dla prowadzącego w fazie formowania się grupy (55)
Burza w grupie (57)
- Opór, czyli lęk przed oceną w grupie (58)
- Sprzeciw w grupie (63)
- Konflikt - czy jest nieunikniony? (65)
- Zarządzanie grupą w fazie burzy (82)
- Główne zadania dla prowadzącego w fazie burzy (103)
Normalizacja w grupie (109)
- Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa (110)
- Myślenie grupowe (127)
- Efektywność słuchania - słuchać, aby usłyszeć (138)
- Asertywna komunikacja w grupie (145)
- Główne zadania dla prowadzącego w fazie normalizacji w grupie (153)
Kreatywne działanie (155)
- Bariery komunikacyjne - by je ominąć, należy je poznać (156)
- Twórczość w pracy grupy - kreowanie rzeczywistości (164)
- Sposoby rozwiązywania problemów w grupie (178)
- Główne zadanie dla prowadzącego w fazie działania (186)
Zakończenie (207)
Bibliografia (209)
216 stron, Format: 14.0x21.0cm, oprawa miękka