Punkt widzenia w metaforyce dziennikarzy sportowych
Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne
Książka Rafała Siekiery, bazując na osiągnięciach lingwistyki komunikacyjnej,
interakcyjnej, kognitywistycznej, zwraca uwagę na stylistykę wybranych gatunków
wypowiedzi medialnych o tematyce sportowej.
Autor zajmuje się problemami konceptualnymi i tekstotwórczymi ze szczególnym
uwzględnieniem komunikacji poprzez metaforę. Okazuje się, że jest to komunikacja
bardzo skuteczna, wziąwszy pod uwagę choćby tylko ogromną oglądalność transmisji
sportowych w telewizji. Bez komentarza werbalnego straciły by one wiele na swej
atrakcyjności. (…)
Praca jest wybitnie dyskursywna, ma wartki tok dowodzenia, zjawiska analizowane są
wszechstronnie, problemowo. Częste odwołania do psychologii poznania wzbogacają
wartość merytoryczną rozprawy o związki między językiem a poznaniem. (…)
Książka ujawnia walory języka radiowo-telewizyjnych komentatorów sportowych, takie jak
barwność, oryginalność sformułowań, silną indywidualizację, kreatywność,
emocjonalność.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Greszczuk
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
.
Rozdział 1. Rola punktu widzenia w procesie ludzkiego poznania
.
1.1. Konceptualizacja a postrzeganie wzrokowe
1.2. Spostrzeganie, interpretowanie, konceptualizacja, wyobraźnia
1.3. Charakterystyka kategorii punktu widzenia
1.4. Konwencjonalne i indywidualne punkty widzenia
1.5. Punkt widzenia a presupozycja .
1.6. Komunikacja jako współzawodnictwo. Rywalizacja punktów widzenia
1.7. Zmiana punktów widzenia. Teoria empatii
1.8. Perswazyjne oddziaływanie za pomocą punktu widzenia
Podsumowanie
Rozdział 2. Punkt widzenia w metaforze
2.1. Zjawiska podobieństwa i profilowania .
2.2. Podobieństwo a metafora. Asymetria podobieństwa
2.3. Metafora – różne ujęcia
2.4. Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne
2.5. Metafora a punkt widzenia
Podsumowanie
Rozdział 3. Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne w metaforyce
komentatorów sportowych
3.1. Charakterystyka sytuacji komunikacyjnej w mediach masowych .
3.2. Charakterystyka materiału radiowo-telewizyjnego .
3.3. Wyniki analizy materiału radiowo-telewizyjnego. Modele metaforyczne i pryzmaty
konceptualne w języku komentatorów sportowych .
3.3.1. Modele metaforyczne w materiale radiowo-telewizyjnym .
3.3.1.1. WOJNA
3.3.1.2. ROZRYWKA
3.3.1.3. BUDOWNICTWO
3.3.1.4. MOTORYZACJA
3.3.1.5. RELIGIA
3.3.1.6. GOSPODARKA
3.3.1.7. MECHANIKA
3.3.1.8. VARIA
Podsumowanie
Rozdział 4. Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne w metaforyce
dziennikarzy prasowych
4.1. Wyniki analizy materiału prasowego. Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne
4.1.1. Modele metaforyczne w materiale prasowym
4.1.1.1. WOJNA
4.1.1.2. ROZRYWKA
4.1.1.3. GOSPODARKA .
4.1.1.4. HAZARD
4.1.1.5. BUDOWNICTWO
4.1.1.6. NAUKA
4.1.1.7. RELIGIA .
4.1.1.8. MECHANIKA .
4.1.1.9. MOTORYZACJA .
4.1.1.10. ŻEGLUGA .
4.1.1.11. VARIA
4. 2. Wnioski z analizy
Podsumowanie .
Rozdział 5. Narzucanie punktu widzenia w świetle teorii empatii. Znaczniki
iluzji
5.1. Znaczniki iluzji .
5.2. Negacyjność metafory
5.3. Znaczniki iluzji a metafora. Analiza znaczników iluzji w języku dziennikarzy
sportowych .
5.4. Znaczniki iluzji a punkt widzenia
Podsumowanie
Rozdział 6. Wnioski końcowe
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Aneks: Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne w materiale prasowym
Indeks nazwisk
196 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka