ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 41.60 39,52   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PUNKT WIDZENIA W METAFORYCE DZIENNIKARZY SPORTOWYCH


SIEKIERA R.

wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 41.60 Twoja cena  39,52 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Punkt widzenia w metaforyce dziennikarzy sportowych

Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne


Książka Rafała Siekiery, bazując na osiągnięciach lingwistyki komunikacyjnej, interakcyjnej, kognitywistycznej, zwraca uwagę na stylistykę wybranych gatunków wypowiedzi medialnych o tematyce sportowej.

Autor zajmuje się problemami konceptualnymi i tekstotwórczymi ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji poprzez metaforę. Okazuje się, że jest to komunikacja bardzo skuteczna, wziąwszy pod uwagę choćby tylko ogromną oglądalność transmisji sportowych w telewizji. Bez komentarza werbalnego straciły by one wiele na swej atrakcyjności. (…)

Praca jest wybitnie dyskursywna, ma wartki tok dowodzenia, zjawiska analizowane są wszechstronnie, problemowo. Częste odwołania do psychologii poznania wzbogacają wartość merytoryczną rozprawy o związki między językiem a poznaniem. (…)
Książka ujawnia walory języka radiowo-telewizyjnych komentatorów sportowych, takie jak barwność, oryginalność sformułowań, silną indywidualizację, kreatywność, emocjonalność.

Z recenzji prof. dr hab. Barbary Greszczuk


Wykaz skrótów
Wprowadzenie
.
Rozdział 1. Rola punktu widzenia w procesie ludzkiego poznania
.
1.1. Konceptualizacja a postrzeganie wzrokowe
1.2. Spostrzeganie, interpretowanie, konceptualizacja, wyobraźnia 
1.3. Charakterystyka kategorii punktu widzenia
1.4. Konwencjonalne i indywidualne punkty widzenia
1.5. Punkt widzenia a presupozycja .
1.6. Komunikacja jako współzawodnictwo. Rywalizacja punktów widzenia 
1.7. Zmiana punktów widzenia. Teoria empatii
1.8. Perswazyjne oddziaływanie za pomocą punktu widzenia 
Podsumowanie 

Rozdział 2. Punkt widzenia w metaforze

2.1. Zjawiska podobieństwa i profilowania .
2.2. Podobieństwo a metafora. Asymetria podobieństwa
2.3. Metafora – różne ujęcia 
2.4. Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne 
2.5. Metafora a punkt widzenia 
Podsumowanie 

Rozdział 3. Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne w metaforyce komentatorów sportowych

3.1. Charakterystyka sytuacji komunikacyjnej w mediach masowych .
3.2. Charakterystyka materiału radiowo-telewizyjnego .
3.3. Wyniki analizy materiału radiowo-telewizyjnego. Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne w języku komentatorów sportowych .
3.3.1. Modele metaforyczne w materiale radiowo-telewizyjnym .
3.3.1.1. WOJNA
3.3.1.2. ROZRYWKA
3.3.1.3. BUDOWNICTWO
3.3.1.4. MOTORYZACJA 
3.3.1.5. RELIGIA
3.3.1.6. GOSPODARKA 
3.3.1.7. MECHANIKA 
3.3.1.8. VARIA
Podsumowanie

Rozdział 4. Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne w metaforyce dziennikarzy prasowych

4.1. Wyniki analizy materiału prasowego. Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne
4.1.1. Modele metaforyczne w materiale prasowym
4.1.1.1. WOJNA
4.1.1.2. ROZRYWKA
4.1.1.3. GOSPODARKA .
4.1.1.4. HAZARD
4.1.1.5. BUDOWNICTWO
4.1.1.6. NAUKA
4.1.1.7. RELIGIA .
4.1.1.8. MECHANIKA .
4.1.1.9. MOTORYZACJA .
4.1.1.10. ŻEGLUGA .
4.1.1.11. VARIA
4. 2. Wnioski z analizy
Podsumowanie .

Rozdział 5. Narzucanie punktu widzenia w świetle teorii empatii. Znaczniki iluzji

5.1. Znaczniki iluzji .
5.2. Negacyjność metafory
5.3. Znaczniki iluzji a metafora. Analiza znaczników iluzji w języku dziennikarzy sportowych .
5.4. Znaczniki iluzji a punkt widzenia
Podsumowanie

Rozdział 6. Wnioski końcowe

Bibliografia

Spis rysunków i tabel

Aneks: Modele metaforyczne i pryzmaty konceptualne w materiale prasowym

Indeks nazwisk


196 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- WULGARYZMY W JĘZYKU KIBICÓW POLSKICH CZYLI POLSKA GRAĆ K... MAĆ!
DOKOWICZ A.

- MOSKWA OLIMPIJSKA STUDIUM SEMIOTYCZNE
KOWALENKO O.

- KOMUNIKOWANIE SIĘ W SYTUACJACH SPOŁECZNYCH
MARKIEWICZ K. SYROKA J. RED.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022