ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 49.00 46,55   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRAWO FINANSÓW PUBLICZNYCH SEKTORA SAMORZĄDOWEGO


SAWICKA K. MIEMIEC W. MIEMIEC M.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 49.00 Twoja cena  46,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Prawo finansów publicznych sektora samorządowego


Podręcznik zawiera aktualne i kompleksowe omówienie wszystkich aspektów związanych ze stanowieniem oraz stosowaniem prawa finansów samorządowych z uwzględnieniem regulacji prawa unijnego i krajowego, rozstrzygnięć nadzorczych regionalnych izb obrachunkowych i sadów administracyjnych oraz literatury przedmiotu.

W książce przedstawiono najważniejsze zagadnienia systemu finansowego jednostek samorządu terytorialnego,

w tym:

  • zasady, zakres i strukturę tego systemu;

  • gospodarkę budżetową z uwzględnieniem wszystkich etapów procedury budżetowej;

  • dochody i wydatki jednostek samorządu terytorialnego;

  • dług i deficyt ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego wskaźnika zadłużenia, który trzeba wyliczyć od 2013 r.;

  • sprawozdawczość, nadzór i kontrole nad jednostkami samorządu terytorialnego;

  • odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.


Publikacja przeznaczona jest dla studentów oraz doktorantów prawa, administracji i ekonomii. Zawarte w opracowaniu wskazówki dotyczące prawidłowego interpretowania i stosowania przepisów prawa będą przydatne pracownikom jednostek samorządu terytorialnego i regionalnych izb obrachunkowych.


Wykaz skrótów

Wprowadzenie

Rozdział I
Decentralizacja administracji publicznej
1. Wprowadzenie
2. Stosunki nadrzędności i podporządkowania w administracji publicznej
3. Nadzór w administracji zdecentralizowanej
4. Pojęcie decentralizacji
5. Formy prawne administracji zdecentralizowanej

Rozdział II
Zadania samorządu terytorialnego
1. Wprowadzenie
2. Regulacje ustaw samorządowych, ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz ustawy o gospodarce komunalnej
2.1. Zakres działania gminy
2.2. Zakres działania powiatu
2.3. Zakres działania województwa
2.4. Zadania porozumień, związków oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego
3. Przykład materialnoprawnej regulacji zadań jednostek samorządu terytorialnego

Rozdział III
System finansów publicznych sektora samorządowego
1. Zagadnienia terminologiczne
2. Wyodrębnienie systemu prawnofinansowego samorządu terytorialnego
3. Elementy systemu prawnofinansowego samorządu terytorialnego
4. Pojęcie samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego
5. Gwarancje samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego

Rozdział IV
Wieloletnia prognoza finansowa
1. Wieloletnia prognoza finansowa jako instrument zarządzania strategicznego
2. Struktura wieloletniej prognozy finansowej
3. Objaśnienia przyjętych wartości w wieloletniej prognozie finansowej
4. Wieloletnia prognoza finansowa a budżet jednostki samorządu terytorialnego
5. Procedura uchwalania wieloletniej prognozy finansowej
5.1. Opracowanie i uchwalanie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany
5.2. Opinie regionalnej izby obrachunkowej dotyczące wieloletniej prognozy finansowej

Rozdział V
Budżet jako podstawowa instytucja systemu finansów samorządowych
1. Pojęcie i funkcje budżetu
2. Struktura budżetu jednostki samorządu terytorialnego
2.1. Struktura zewnętrzna
2.2. Struktura wewnętrzna
2.2.1. Treść budżetu
2.2.2. Układ budżetu
3. Uchwała budżetowa

Rozdział VI
Dochody jednostek samorządu terytorialnego
1. System dochodów jednostek samorządu terytorialnego i jego struktura w Konstytucji RP i ustawodawstwie zwykłym
2. Pojęcie i klasyfikacja dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego
2.1. Pojęcie dochodów własnych
2.2. Klasyfikacja dochodów własnych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
3. Subwencja ogólna jako dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego
3.1. Pojęcie i cechy subwencji ogólnej
3.2. Subwencja ogólna dla gmin
3.3. Subwencja ogólna dla powiatów
3.4. Subwencja ogólna dla województw
3.5. Część oświatowa subwencji ogólnej
3.6. Zasady i tryb przekazywania części subwencji ogólnej
4. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa
5. Dotacje celowe jako dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego
5.1. Pojęcie i cechy dotacji celowej w doktrynie
5.2. Dotacje celowe na płaszczyźnie normatywnej jako dochód jednostek samorządu terytorialnego

Rozdział VII
Wydatki jednostek samorządu terytorialnego
1. Pojęcie i rodzaje wydatków jednostek samorządu terytorialnego
1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Pojęcie wydatków jednostek samorządu terytorialnego
1.3. Klasyfikacja wydatków jednostek samorządu terytorialnego w doktrynie
2. Zasady i formy dokonywania wydatków przez jednostki samorządu terytorialnego
2.1. Zasady dokonywania wydatków
2.2. Formy dokonywania wydatków
3. Klasyfikacja wydatków dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ustawie o finansach publicznych
3.1. Klasyfikacja według rodzaju zadań
3.2. Wydatki bieżące a wydatki majątkowe
3.3. Dotacja jako wydatek budżetu jednostek samorządu terytorialnego

Rozdział VIII
Dług publiczny i deficyt budżetowy jednostki samorządu terytorialnego
1. Pojęcie długu publicznego i podstawy prawne zadłużania sektora finansów publicznych
1.1. Pojęcie długu publicznego
1.2. Podstawy prawne zadłużania sektora finansów publicznych
1.3. Zarządzanie państwowym długiem publicznym
2. Deficyt budżetowy jednostki samorządu terytorialnego i źródła jego finansowania
2.1. Pojęcie deficytu budżetowego
2.2. Źródła finansowania deficytu budżetowego
2.3. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o możliwości spłaty kredytu, pożyczki lub wykupu papierów wartościowych
3. Dług jednostek samorządu terytorialnego
3.1. Zewnętrzne ograniczenia zaciągania długu przez jednostki samorządu terytorialnego
3.2. Wewnętrzne ograniczenia zaciągania długu przez jednostki samorządu terytorialnego

Rozdział IX
Procedura budżetowa
1. Procedura tworzenia budżetu jednostki samorządu terytorialnego
1.1. Etapy procedury budżetowej
1.2. Planowanie budżetowe
1.2.1. Uchwała proceduralna
1.2.2. Założenia do projektu budżetu
1.2.3. Opracowywanie projektu budżetu
1.2.4. Opracowywanie projektów planów finansowych przez jednostki organizacyjne
1.3. Opiniowanie przez regionalną izbę obrachunkową projektu uchwały budżetowej oraz możliwości sfinansowania deficytu
1.3.1. Opinia o projekcie uchwały budżetowej
1.3.2. Opinia w sprawie możliwości sfinansowania deficytu budżetowego
1.4. Uchwała o prowizorium budżetowym
1.5. Podjęcie uchwały budżetowej
1.5.1. Projekt uchwały budżetowej jako podstawa gospodarki finansowej w roku budżetowym
1.5.2. Ustalenie zastępcze budżetu
1.5.3. Tryb podjęcia uchwały budżetowej
2. Procedura wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
2.1. Podstawy prawne wykonywania budżetu
2.2. Zasady wykonywania budżetu
2.3. Podmioty wykonujące budżet
2.4. Zmiany w toku wykonywania budżetu
2.4.1. Przesłanki i rodzaje zmian
2.4.2. Przenoszenie wydatków budżetowych
2.4.3. Rozdysponowanie rezerw budżetowych
2.4.4. Blokowanie planowanych wydatków budżetowych
2.5. Kompetencje organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w uchwale budżetowej
3. Procedura kontroli wykonania budżetu
3.1. Kontrola przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze
3.1.1. Obowiązki informacyjne zarządu
3.1.2. Opinia regionalnej izby obrachunkowej w sprawie informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze
3.2. Kontrola wykonania budżetu w ramach instytucji absolutorium
3.2.1. Pojęcie absolutorium komunalnego
3.2.2. Obowiązki sprawozdawcze i informacyjne zarządu
3.2.3. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniu rocznym z wykonania budżetu
3.2.4. Zadania komisji rewizyjnej
3.2.5. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o wniosku komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium
3.2.6. Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium
3.2.7. Opinia regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały o nieudzieleniu absolutorium

Rozdział X
Sprawozdawczość jednostek samorządu terytorialnego
1. Wprowadzenie
2. Sprawozdawczość budżetowa
2.1. Definicja
2.2. Cel sporządzania sprawozdań
2.3. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań
2.4. Rodzaje sprawozdań budżetowych
2.5. Cykliczność sporządzania i przekazywania sprawozdań
2.6. Podmioty zobowiązane do sporządzania i przekazywania sprawozdań
2.7. Formy sporządzania sprawozdań
2.8. Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych
2.8.1. Sprawozdanie Rb-27S - miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego
2.8.2. Sprawozdanie Rb-28S - miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego
2.8.3. Sprawozdanie Rb-NDS - kwartalne sprawozdanie o nadwyżce/ deficycie jednostki samorządu terytorialnego
2.8.4. Sprawozdanie Rb-PDP - roczne sprawozdanie z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu
2.8.5. Sprawozdanie Rb-ST - roczne sprawozdanie o stanie środków na rachunkach bankowych jednostek samorządu terytorialnego
2.8.6. Sprawozdanie Rb-50 - kwartalne sprawozdanie o dotacjach/ wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami
2.8.7. Sprawozdanie Rb-27ZZ - kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami
2.8.8. Sprawozdanie Rb-30S - półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych
2.8.9. Sprawozdanie Rb-34S - półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 u.f.p.
2.8.10. Sprawozdanie Rb-WSa - roczne sprawozdanie o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego
3. Sprawozdania z operacji finansowych
3.1. Sprawozdanie Rb-Z - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji
3.2. Sprawozdanie Rb-N - kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych
3.3. Sprawozdanie Rb-ZN - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych
3.4. Sprawozdanie Rb-UZ - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych
3.5. Sprawozdanie Rb-UN - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej
4. Sprawozdawczość finansowa jednostek samorządu terytorialnego
4.1. Definicja i przedmiot sprawozdań finansowych
4.2. Cel sprawozdań finansowych
4.3. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych
4.4. Jednostki zobowiązane do składania sprawozdań finansowych
4.5. Badanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego
5. Sprawozdania z wykonania budżetu (półroczne i roczne), zwane opisowymi
6. Nieprawidłowości i odpowiedzialność przy sporządzaniu sprawozdań jednostek samorządu terytorialnego

Rozdział XI
Nadzór i kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego przez regionalne izby obrachunkowe
1. Status i zadania regionalnych izb obrachunkowych
2. Działalność nadzorcza regionalnych izb obrachunkowych
2.1. Nadzór jako instytucja prawna
2.2. Przedmiot nadzoru i środki nadzorcze
3. Działalność kontrolna regionalnych izb obrachunkowych
3.1. Kryteria kontroli
3.2. Kontrola kompleksowa
3.3. Pozostałe rodzaje kontroli
3.4. Tryb przeprowadzania kontroli
4. Działalność opiniodawcza regionalnych izb obrachunkowych
5. Pozostała działalność

Rozdział XII
Odpowiedzialność jednostek samorządu terytorialnego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
1. Pojęcie i charakter prawny odpowiedzialności
2. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
3. Zakres podmiotowy odpowiedzialności
4. Zakres przedmiotowy odpowiedzialności
5. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rozdział XIII
Finansowanie projektów regionalnych z udziałem bezzwrotnych środków europejskich
1. Polityka regionalna
2. Ramy instytucjonalne systemu wykorzystywania środków europejskich
3. Środki europejskie
4. Budżet środków europejskich
5. Pozyskiwanie bezzwrotnych środków europejskich
6. Zasady dokonywania wydatków z budżetu środków europejskich
7. Konsekwencje nieprawidłowego wykorzystania środków europejskich


312 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- PROCEDURY TWORZENIA AKTÓW PRAWNYCH
KRAWCZYK J. RED.

- PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW PROCESU BUDOWLANEGO
DORSKA-HAVARIS D.

- ZARYS METODYKI PRACY LEGISLATORA USTAWY AKTY WYKONAWCZE PRAWO MIEJSCOW
MALINOWSKI A. BAŁABAN A. PIOTROWSKI R. KĘDZIOR P. DABEK D. PAWELEC R.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022