ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KONCEPCJE MĄDROŚCI W FILOZOFII SOKRATESA PLATONA I ARYSTOTELESA


LEŚ T.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 44.89 Twoja cena  42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Koncepcje mądrości w filozofii Sokratesa Platona i Arystotelesa


„Autor zrekonstruował i poddał wszechstronnej, krytycznej analizie klasyczne starożytne koncepcje mądrości, które można wywieść z tekstów źródłowych, tj. dzieł Platona i Arystotelesa oraz z relacji dotyczących nauczania Sokratesa. Dzięki wnikliwemu i rzetelnemu badaniu tych starannie dobranych tekstów, jak również dzięki dobrej znajomości literatury przedmiotu i własnej inwencji interpretacyjnej, Tomasz Leś zdołał opracować, w systematyczny sposób przedstawić i uzasadnić wielowariantowy, choć w swych zasadniczych rysach spójny model, stanowiący odpowiednik historycznych koncepcji mądrości wielkich klasyków filozofii greckiej. Budując ten model, rzetelnie zaprezentował oryginalność i specyfikę poglądów każdego z trzech wielkich klasyków, a także uwzględnił zarówno jawne, jak i mniej oczywiste różnice między ich koncepcjami (w szczególności elementy polemiczne wobec poprzedników w koncepcji Arystotelesa). Zaakcentował jednak to, co może stanowić część wspólną ich myślenia o mądrości, a przynajmniej świadczyć o ciągłości pewnych intelektualnych zainteresowań i predylekcji, pewnych sposobów ujmowania badanego zagadnienia tudzież formułowania i rozwiązywania pojawiających się w jego ramach problemów. Autor daje dowody nie tylko badawczej dociekliwości, lecz również rozległej erudycji, gdy ukazuje aktualny stan badań i najbardziej dyskutowane kwestie sporne w interesującej go dziedzinie, kiedy kompetentnie odczytuje i konfrontuje ze sobą hipotezy i argumenty antagonistów we współczesnych sporach dotyczących na przykład możliwych sposobów rozumienia sokratejskiego intelektualizmu etycznego czy właściwego sensu Platońskiego stanowiska co do możliwości efektywnego osiągnięcia mądrości. W obu tych spornych zagadnieniach nie tylko prezentuje koncepcje uznanych badaczy, ale też z powodzeniem sam włącza się do ich dyskusji, waży i ocenia przedstawione przez nich racje, ujawnia – choć z reguły dość ostrożnie – własny punkt widzenia i w ten sposób angażuje w dyskusję czytelników swojej rozprawy.”

Z recenzji dr. hab. Jana Kiełbasy


Rozdział 1. WPROWADZENIE         
1.1. Wstęp        
1.2. Cel badań        
1.3. Metoda badań        
1.4. Struktura książki        

Rozdział 2. WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI MĄDROŚCI. PRZED-FILOZOFICZNE I FILOZOFICZNE ROZUMIENIE MĄDROŚCI         

Rozdział 3. ANALIZA FILOZOFICZNA KONCEPCJI MĄDROŚCI SOKRATESA, PLATONA I ARYSTOTELESA        
3.1. Uwagi ogólne        
3.2. Sokrates        
3.2.1. Ogólnofilozoficzne podstawy koncepcji mądrości Sokratesa         
3.2.2. Definicja mądrości        
3.2.3. Metoda osiągania mądrości        
3.2.4. Mądrość a cnota i działanie etyczne         
3.2.5. Mądrość a szczęście        
3.2.6. Mądrość a właściwe używanie dóbr         
3.2.7. Podsumowanie        
3.3. Platon        
3.3.1. Ogólnofilozoficzne podstawy koncepcji mądrości Platona         
3.3.2. Apoteoza rozumu        
3.3.3. Definicja mądrości        
3.3.4. Problem osiągalności mądrości        
3.3.5. Metoda osiągania mądrości        
3.3.5.1. Metoda aksjomatyczna        
3.3.5.2. Metoda dialektyczna        
3.3.6. Mądrość a szczęście        
3.3.7. Mądrość a polityka        
3.3.8. Podsumowanie        
3.4. Arystoteles        
3.4.1. Ogólnofilozoficzne podstawy koncepcji mądrości Arystotelesa         
3.4.2. Mądrość jako cnota        
3.4.3. Definicja mądrości        
3.4.3.1. Mądrość praktyczna – phronesis         
3.4.3.2. Mądrość teoretyczna – sophia         
3.4.3.2.1. Wiedza naukowa – episteme        
3.4.3.2.2. Myślenie intuicyjne – nous        
3.4.4. Mądrość praktyczna a mądrość teoretyczna         
3.4.5. Metoda osiągania mądrości        
3.4.6. Mądrość a dobro i szczęście        
3.4.7. Podsumowanie        

Rozdział 4. WNIOSKI I UWAGI KRYTYCZNE        

ZAKOŃCZENIE        
BIBLIOGRAFIA    


170 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- MARGINESY FILOZOFII
DERRIDA J.

- PROTAGORAS Z ABDERY SOFISTA I WYCHOWAWCA Z HISTORII WYCHOWANIA
WASILEWSKI M.

- ESEJ O WOLNOŚCIACH
ARON R.

- O TŁUMACZENIU
RICOEUR P. TOROP P.

- ABC TEORII WZGLĘDNOŚCI
RUSSELL B.

- ESEJE O RADYKALNYM EMPIRYZMIE
JAMES W.

- DWIE TWARZE LIBERALIZMU
GRAY J.

- PARMENIDES ŚCIEŻKA PRAWDY
MRÓWKA K.

- SOFIŚCI I POLITYKA
MIELCZARSKI C.

- PITAGOREIZM JEDNO JAKO ARCHE W W METAFIZYCE ANTROPOLOGII I POLITYCE
IZDEBSKA A.

- DRUT KOLCZASTY
ARENDT H. AUDEN W.H.

- TABLICA ALBO KONTERFET CEBESA
KILIAŃCZYK-ZIĘBA J. WIRZBIĘTA M. TŁUM.

- ANALIZA WRAŻEŃ
MACH E.

- BRAMA CHMUR NAUCZANIE MISTRZA ZEN YUN-MENA

- ŚWIADOMY UMYSŁ W POSZUKIWANIU TEORII FUNDAMENTALNEJ
CHALMERS D.

- CZWOROKSIĄG TETRABIBLOS
PTOMELEUSZ K.

- KSIĘGA DAO I DE Z KOMENTARZEM WANG BI
LAOZI

- PUSTA PRZESTRZEŃ NAUCZANIE MISTZRA ZEN PAI-CHANG
PAI-CHANG

- STRUKTURALNE PRZEOBRAŻENIA SFERY PUBLICZNEJ
HABERMAS J.

- ZARYS METAFIZYKI POZNANIA
HARTMANN N.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022