PSYCHOLOGIA SZCZʦCIA KTO KIEDY DLACZEGO KOCHA ¯YCIE I CO Z TEGO WYNIKA CZYLI NOWA ODS£ONA TEORII CEBULOWEJ
CZAPIÑSKI J. wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 75.25 Twoja cena 71,49 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia szczê¶cia
Kto, kiedy, dlaczego kocha ¿ycie i co z tego wynika, czyli nowa ods³ona teorii
cebulowej
Bêdzie mowa o Polakach, tak¿e o Polkach, o naszym szczê¶ciu i nieszczê¶ciu, o
bardziej lub mniej udanym ¿yciu w III Rzeczypospolitej. I tym g³ównie ta publikacja
ró¿ni siê od kilku wydanych ostatnio w Polsce prac o szczê¶ciu, przede wszystkim
amerykañskich autorów. Nie chcê przez to powiedzieæ, ¿e jest w niej wiêcej prawdy o
nas, ale jest w niej niew±tpliwie wiêcej o nas i bardziej o nas. Prawdy o
spo³eczeñstwie amerykañskim czêsto nie s± prawdami uniwersalnymi. (…) Wiêkszo¶æ
dowiedzionych na ¶wiecie mnóstwem badañ prawid³owo¶ci nas tak¿e obejmuje, ale
istotne jest, czy my sami o tym wiemy i – co wa¿niejsze – czy to na sobie
sprawdzili¶my. Niniejsza ksi±¿ka jest takim sprawdzianem i zarazem poszukiwaniem tych
aspektów, w których pozostajemy jednak odmienni. Nie ¿eby siê t± odmienno¶ci±
chwaliæ czy martwiæ. Po prostu, dobrze by³oby wiedzieæ, jacy jeste¶my naprawdê.
ze Wstêpu
Ksi±¿ka Janusza Czapiñskiego ma charakter unikalny, stanowi:
• wnikliwe odzwierciedlenie typu badañ prowadzonych w zakresie bujnie rozwijaj±cej
siê psychologii pozytywnej;
• kompendium wiedzy uzyskanej w toku ma³o znanych wspó³czesnych badañ nad
szczê¶ciem – wiedzy o korelatach i uwarunkowaniach poczucia szczê¶cia, a tak¿e o
uczestnicz±cych w tych badaniach ludziach (ró¿nych narodowo¶ci i kultur);
• potê¿ny stymulator pytañ o naturê cz³owieka;
• uk³ad odniesienia dla dalszych empirycznych poszukiwañ zró¿nicowania przyczyn i
przejawów dobrego ¿ycia.
z recenzji prof. Marii Jarymowicz
Janusz Czapiñski – psycholog spo³eczny, emerytowany profesor
Uniwersytetu Warszawskiego i prorektor ds. nauki Wy¿szej Szko³y Finansów i Zarz±dzania
w Warszawie. Od 2000 r. kieruje cyklicznie przeprowadzanymi badaniami warunków i jako¶ci
¿ycia Polaków (Diagnoza spo³eczna), autor dziesi±tków artyku³ów, w 2005 r. pod jego
redakcj± ukaza³a siê Psychologia pozytywna. Nauka o szczê¶ciu, zdrowiu, sile i
cnotach cz³owieka.
Wstêp
Czê¶æ I Teoria
1. Pojêcie szczê¶cia
2. Hedonizm i eudajmonizm - dwie tradycje w badaniach dobrego ¿ycia
3. Jak mo¿na mierzyæ szczê¶cie?
4. Wspó³czesne teorie szczê¶cia
4.1. Dwa ujêcia: "dó³-góra" i "góra-dó³"
4.2. Perspektywa ewolucyjna
4.2.1. Koncepcja ewolucji biologicznych mechanizmów szczê¶cia Bjorna Grindego
4.2.2. Teoria potrzeb Ruuta Veenhovena
4.3. Teorie kontekstowe
4.3.1. Teorie porównañ
4.3.2. Ewaluatywny model szczê¶cia Norberta Schwarza i Fritza Stracka
4.3.3. Teoria obiektywnego szczê¶cia Daniela Kahnemana
4.3.4. Teorie adaptacji
4.4. Teorie eudajmonistyczne
4.4.1. Teoria prawdziwego szczê¶cia Martina Seligmana
4.4.2. Teorie motywacyjne
4.5. Teorie sta³ego potencjalnego poziomu szczê¶cia
4.5.1. Teorie genetyczne
4.5.2. Teorie "szczê¶liwego" atraktora
4.5.2.1. Teorie dynamicznej równowagi
4.5.2.2. Cebulowa teoria szczê¶cia
4.5.3. Teoria poszerzania umys³u i budowy zasobów Barbary Fredrickson
5. Krytyka psychologii pozytywnej
Czê¶æ II Empiria
6. Wiek i p³eæ
7. Biologia
7.1 Mózg
7.2. Geny
8. Zdrowie
9. Wykszta³cenie
10. Sieci i relacje spo³eczne
10.1. Wsparcie spo³eczne
10.2. Stan cywilny
10.3. Rodzina, czyli czy dzieci daj± szczê¶cie
11. Praca
12. Pieni±dze
12.1. Czy zale¿no¶æ miêdzy zamo¿no¶ci± i dobrostanem psychicznym ludzi i
spo³eczeñstw jest uniwersalna i prostoliniowa?
12.1.1. Poziom makro
12.1.2 Poziom indywidualny
12.2. Czy rzeczywi¶cie wzrost zamo¿no¶ci ludzi i spo³eczeñstw nie zwiêksza ich
dobrostanu psychicznego?
12.3. Dlaczego pieni±dze wa¿± na dobrostanie psychicznym w porównaniach przekrojowych,
a nie maj± znaczenia porównaniach w czasie?
13. Kultura, cywilizacja i zmiana spo³eczna
14. Miejsce zamieszkania
15. Klimat, ¶rodowisko naturalne, pogoda, pory roku i pory dnia
16. Osobowo¶æ
16.1. Poczucie kontroli, sprawstwa i odpowiedzialno¶ci
16.2. Samoocena
16.3. System warto¶ci
16.4. Inteligencja poznawcza, inteligencja emocjonalna i dojrza³o¶æ
16.5. Perspektywa czasowa i presja czasu
16.6. Wielka Pi±tka cech osobowo¶ci
17. Styl ¿ycia
17.1. Aktywno¶æ
17.2. U¿ywki
17.3. Oty³o¶æ
17.4. Dieta
18. Wiara, duchowo¶æ i praktyki religijne
19. Strategie i mechanizmy radzenia sobie z nieszczê¶ciem
19.1. Strategia zadaniowa i emocjonalna: koncepcja Lazarusa i Folkman
19.2. Asymetria mózgowych o¶rodków afektu pozytywnego i negatywnego
19.3. Euforyzuj±cy mechanizm pamiêci
19.4. Naturalne procesy adaptacji psychicznej
19.5. Endogenny mechanizm "znieczulaj±cy"
19.6. Pocieszaj±ce porównania spo³eczne
19.7. Zmiana to¿samo¶ci
19.8. Pu³apki w radzeniu sobie z nieszczê¶ciem
Czê¶æ III Potoczno¶æ
20. Czy trafnie postrzegamy ¼ród³a naszego szczê¶cia?
21. Dwa bli¼niacze z³udzenia na temat szczê¶cia i nieszczê¶cia
22. Hedonizm i eudajmonizm jako potoczne teorie szczê¶cia
Czê¶æ IV In statu nascendi
23. Dobrostan psychiczny: zasób czy efekt
23.1. Szczê¶cie jako kapita³, na którym mo¿na zarabiaæ
23.2. Czy szczê¶cie motywuje do nauki?
23.3. Szczê¶liwi s± atrakcyjni
23.4. Szczê¶liwi s± zdrowsi i d³u¿ej po¿yj±
23.5. Szczê¶liwym lepiej siê wiedzie z prac± i w pracy
24. Jak pogodziæ zmienno¶æ dobrostanu psychicznego z jego sta³o¶ci±?
24.1. Dobrostan psychiczny a wiek ¿ycia
24.2. Atraktor szczê¶cia, czyli czas leczy rany
24.3. Dobrostan psychiczny jako zasób adaptacyjny
24.4. Czy szczê¶cie mo¿e byæ szkodliwe?
25. Czy dobrostan psychiczny zale¿y od bilansu codziennych przyjemno¶ci?
26. Zakoñczenie
Za³±cznik nr 1
Za³±cznik nr 2
Przypisy
Indeks osób.
Indeks rzeczowy
532 strony, Format: 17.7x24.7, oprawa twarda Osoby kupuj±ce tê ksi±¿kê wybiera³y tak¿e:
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA TRZEBIÑSKA E.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA NAUKA O SZCZʦCIU I LUDZKICH SI£ACH CARR A.
- PE£NIA ¯YCIA NOWE SPOJRZENIE NA KWESTIÊ SZCZʦCIA I DOBREGO ¯YCIA SELIGMAN M.
- POZYTYWNE INTERWENCJE PSYCHOLOGICZNE DOBROSTAN A ZACHOWANIA INTENCJONALNE KACZMAREK £.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA W PRAKTYCE LINLEY P.A. STEPHEN S.
- WYBIERZ SZCZʦCIE NAUKOWE METODY BUDOWANIA ¯YCIA JAKIEGO PRAGNIESZ LUBOMIRSKY S.
- PSYCHOLOGIA SZCZʦCIA ARGYLE M.
- REGULACJA EMOCJI W PSYCHOTERAPII PODRÊCZNIK PRAKTYKA LEAHY R. TIRCH D. NAPOLITANO L.
- 10 SPOSOBÓW KTÓRE POMOG¡ NAPRAWIÆ NASZE MA£¯EÑSTWO GOTTMAN J. DECLAIRE J. GOTTMAN SCHWARTZ J.
- PSYCHOLOGIA EMOCJI RED. LEWIS M. HAVILAND-JONES J.M.
- PSYCHOTERAPIA A POSZUKIWANIE SZCZʦCIA DEURZEN E.
- WYBRANE ASPEKTY PRZEMOCY DIAGNOZA I PROFILAKTYKA ILNICKA R.M. CICHLA J.
- ABY BYÆ SOB¡ WPROWADZENIE DO ANALIZY TRANSAKCYJNEJ ROGOLL R.
- PODSTAWY TERAPII TRAUMY DIAGNOZA I METODY TERAPEUTYCZNE BRIERE J.
- ILE SZCZʦCIA DAJ¡ NAM INNI LUDZIE WIÊZI SPO£ECZNE A DOBROSTAN PSYCHICZNY GROWIEC K.
- 40 PRAC BADAWCZYCH KTÓRE ZMIENI£Y OBLICZE PSYCHOLOGII HOCK R.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PODEJ¦CIE ILO¦CIOWE I JAKO¦CIOWE PALUCHOWSKI W.J.
- 12 ZASAD SKUTECZNEJ EDUKACJI CZYLI JAK UCZYÆ ¯EBY NAUCZYÆ B¡BEL P. WI¦NIAK M.
- DIAGNOZA PSYCHOANALITYCZNA MCWILLIAMS N.
- POZYTYWNO¦Æ FREDRICKSON B.L.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|