ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 44.89 42,65   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EDUKACJA OBYWATELSKA W PRZESTRZENI LOKALNEJ


GIERSZEWSKI D.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 44.89 Twoja cena  42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej


Książka wyrasta z refleksji nad zaangażowaniem obywatelskim w odniesieniu do życia publicznego w kontekście doświadczeń polskich i niemieckich. Zaangażowanie to przejawia się w aktywności mieszkańców w różnych obszarach przestrzeni lokalnej. Partycypacja stwarza możliwość uczenia się obywatelskości, szczególnie przez osoby dorosłe. Edukacja obywatelska jest więc procesem, który ułatwia poznawanie życia społecznego i sprawne w nim funkcjonowanie.

W publikacji poddano analizie edukacyjne aspekty aktywności podejmowanej w przestrzeni lokalnej w ramach budżetów obywatelskich. Założono, że budżety są narzędziami niwelacji niedorozwoju mechanizmów partycypacji społecznej i demokratyzacji istotnych sfer życia publicznego. Omówiona idea umożliwia członkom społeczeństwa współzarządzanie na poziomie lokalnym i aktywność w sferze publicznej. Stwarza szansę uczenia się obywatelskości, rozumienia zasad funkcjonowania demokratycznego państwa, kształtuje postawy i umiejętności, w wyniku których możliwe staje się zaangażowanie obywatelskie. Tezą publikacji jest stwierdzenie, że lokalne zaangażowanie obywatelskie uznać można za kategorię stanowiącą płaszczyznę realizacji dążeń jednostek do poczucia współdziałania i współbycia w szerszym kontekście społecznym.

„Praca zawiera dobry i wiarygodny, inteligentnie skonstruowany opis: genezy, ewolucji form, kontekstu społeczno-ekonomicznego, a także funkcji edukacji obywatelskiej w środowisku lokalnym na terenie Polski i Niemiec. Wskazuje twórców i specyfikę tej edukacji, jej złożoność, liczne uwarunkowania oraz możliwość kontynuowania edukacji obywatelskiej jako ważnego stymulatora aktywności społecznej mieszkańców środowiska lokalnego".

Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Aleksandra


Dorota Gierszewski, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Społecznej i Andragogiki w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W jej pracy naukowo-badawczej ważne miejsce zajmuje andragogika, edukacja obywatelska oraz badanie społeczeństwa obywatelskiego. Autorka wielu publikacji naukowych i opracowań badawczych oraz organizatorka projektów i konferencji dotyczących tych zagadnień. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami naukowymi i edukacyjnymi w kraju i za granicą. Zasiada w gremiach doradczych i organach zarządczych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych instytucji.


Wprowadzenie

Rozdział I. Spór o istotę obywatelskości
1. Sfera publiczna obszarem kształtowania się obywatelskości
2. Obywatelskość w kontekście teoretycznych koncepcji współzarządzania - local governance
3. Obywatelskość jako wyraz wspólnotowości
4. Zaangażowanie obywatelskie jako wyraz obywatelskości
5. Obywatelskość we współczesnym dyskursie

Rozdział II. Teoretyczne podstawy edukacji obywatelskiej
1. Istota i znaczenie edukacji obywatelskiej dorosłych
2. O paradygmatycznej zmianie w edukacji
3. Idea całożyciowego uczenia się i inne teorie uczenia się w ujęciu paradygmatycznym
4. Sytuacyjne uczenie się i Sendce Learning (uczenie przez zaangażowanie)
5. Samokierowane uczenie się (SGL)
6. Podmiotowe uczenie się

Rozdział III. Tradycje i współczesność edukacji obywatelskiej
1. Edukacja obywatelska w Polsce po 1989 roku
2. Edukacja obywatelska w Niemczech po 1945 roku
3. Sfera aktywności obywatelskiej w dokumentach strategicznych państwa
4. Edukacja obywatelska dorosłych w Polsce i w Niemczech w świetle zmiany paradygmatycznej
5. Współczesna edukacja obywatelska

Rozdział IV. Proces współczesnej edukacji obywatelskiej w przestrzeni lokalnej
1. Organizatorzy i miejsca edukacji obywatelskiej
2. Fundacje i stowarzyszenia społeczne
3. Wolontariat
4. Nowe ruchy społeczne
5. Nowe media i technologie
6. Budżet obywatelski

Rozdział V. Edukacja obywatelska na rzecz lokalnego zaangażowania
1. Ewolucja budżetu obywatelskiego
2. Cel jako strategia mobilizacji
3. Kontekst i relacje strukturalne
4. Proces jako strategia edukacyjnego postępowania
5. Społeczne implikacje zastosowania budżetu

Zakończenie. Edukacja obywatelska dorosłych w ujęciu modelowym

Bibliografia
Spis schematów
Spis tabel


328 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- 12 469 DRÓG DO ABSOLUTU POLSKIE MEDIA O RELIGII PO 1989 ROKU
LINDNER J.

- PODRĘCZNIK OBYWATELA UNII EUROPEJSKIEJ
RITTEL S.

- EDUKACJA OBYWATELSKA WE WSPÓŁCZESNEJ ANGLII STUDIUM SOCJOPEDAGOGICZNE
HEJWOSZ-GROMKOWSKA D.

- 48 PRAW WŁADZY JAK WYKORZYSTAĆ MANIPULACJĘ DO OSIĄGNIĘCIA PRZEWAGI
GREENE R.

- (BEZ)SENS SŁABOŚCI DIALOG WIARY Z NIEWIARĄ O WYKLUCZENIU
VANIER J. KRISTEVA J.

- NEOLIBERALIZM A EDUKACJA OBYWATELSKA STUDIUM PORÓWNAWCZE
CZECH-WŁODARCZYK C. / PUBLICZNE SZKOŁY ŚREDNIE W POLSCE I KANADZIE

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022