|

SENSY I BEZSENSY EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
KLUS-STAŃSKA D. NOWICKA M. wydawnictwo: HARMONIA , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 35.20 Twoja cena 33,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej
Publikacja jest przekrojowym studium krytycznym dotyczącym kształcenia dzieci
na etapie początkowym.
Korzystając z najnowszych trendów w pedagogice światowej oraz badań nad szkołą,
Autorki dokonują szczegółowych analiz głównych obszarów edukacji wczesnoszkolnej
(polonistycznej i matematycznej). Wiele miejsca poświęcają również koncepcjom
kształcenia zintegrowanego.
W prezentowanych zagadnieniach Autorki odwołują się bezpośrednio do praktyki
szkolnej oraz najnowszych dokumentów reformy programowej. Ujawniając słabości
tradycyjnej metodyki nauczania początkowego, nie pozostawiają czytelnika bez wskazówek
i propozycji sposobów dokonywania zmiany edukacji.
Prezentują liczne alternatywne rozwiązania i przykłady działań, w których
pojawia się możliwość wspierania marginalizowanych i zaniedbywanych w tradycyjnej
szkole sfer rozwoju najmłodszych uczniów.
Wstęp do wydania pierwszego
Wstęp do wydania nowego uzupełnionego
Rozdział 1. Czy szkoła rzeczywiście uczy czytać?
Czytać "po szkolnemu"
Indywidualizacja czytania - przełamać stereotyp
Lingwistyczne i psychologiczne podejścia do nauki czytania
Marginalizacja podejścia psychologicznego w szkole
Przerost aspektu technicznego w nauce czytania
Zubażanie aspektu semantycznego na lekcjach
Nadrzędna rola krytyczno-twórczego aspektu czytania
Gdy dorosły czyta dziecku
Pozory rozwijania aspektu krytyczno-twórczego
Rozdział 2. Pisać czy przepisywać na zajęciach szkolnych
Podejścia do nauki pisania
Aspekt techniczny pisania i jego nadekspozycja w szkole
Aspekt formalny pisania i ograniczenia jego rozwoju
Ubóstwo form stylistycznych i jego przełamywanie
Proces i produkt pisania a pozorowanie samodzielności uczniów
Rozwijanie aspektu pragmatyczno-twórczego
Związek aspektu pragmatyczno-twórczego z techniką i formą pisania
Pisać poprawnie to jeszcze nie znaczy pisać dobrze
Rozdział 3. Mówić czy zaniemówić - skutki komunikacji w klasie szkolnej
Mówienie i pisanie - dwa języki ucznia
Podejścia do rozwijania mówienia w szkole
Mówienie dla uczenia się
Pogadanka jako mówienie antyrozwojowe dyskusja mówieniem dla uczenia się
Szkolne blokady rozwoju mówienia
Kult formalnej poprawności jako bariera rozwojowa
Ubóstwo form komunikacyjnych na lekcjach
Brak zgody na język osobisty ucznia
Szkolny kod komunikacyjny
Nie mówić, nie słuchać, nie myśleć
Rozdział 4. Analfabetyzm matematyczny - nieuświadomiony obszar niekompetencji uczniów
Podejścia do nauczania matematyki
Proces i wynik w myśleniu matematycznym
Orientacja na wynik
Orientacja na proces
Wiedza osobista w uczeniu się matematyki
Rola myślenia intuicyjnego
Wiedza publiczna w uczeniu się matematyki
Gdy dzieci myślą skuteczniej niż studenci
Od znaczeń osobistych do pojęć matematycznych
Wiedza osobista na matematyce - kiedy, jak, po co?
Bariery mentalnego oswajania wiedzy publicznej
Rekwizyty - oprzyrządowanie - spektakl
Rozdział 5. Problemy z problemami na lekcjach matematyki
Algorytmy i heurystyka na lekcjach matematyki
Heurystyki i rozwiązywanie problemów w klasie
Algorytmy i rozwiązywanie problemów w klasie
Rodzaje zadań szkolnych
Przyczyny nieobecności zadań problemowych na lekcjach
Problemy i pseudoproblemy na szkolnej matematyce
Rozdział 6. Przeliczać czy myśleć na matematyce
Między słupkami a problemem matematycznym
Aspekt techniczny umiejętności matematycznych i jego
wypaczenia Technicyzacja aspektu standardowego umiejętności matematycznych
Aspekt systemowo-twórczy i szkodliwe mity z nim związane
Trening schematyzacji myślenia w podręcznikach szkolnych
Język na matematyce szkolnej
Rozumienie efektów pracy ucznia
Niepowodzenia reform nauczania matematyki
Rozdział 7. Integracja treści - między naiwnością pedagogiczną a
urzędniczym posłuszeństwem
Źródła i inspiracje
Nieporozumienia wokół pojęcia integracji
Pozory integracji
Ślepe uliczki integracji
Rozdział 8. Asocjacje słowne - korelacja - integracja, czyli od chaosu do
rozwoju wiedzy ucznia
Poziomy scalania w edukacji
Asocjacje o wszystkim i o niczym
Oblicza korelacji
Od korelacji do integracji treści
Integracja treści czy integracja wiedzy
Atrybuty treści a integracja wiedzy
Jak można integrować wiedzę ucznia?
Nauczycielu, bądź krytyczny
Rozdział 9. W obronie nauczycieli
Bibliografia
280 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- GRY I ZABAWY JĘZYKOWE JAK POMAGAĆ DZIECKU W PRZYSWAJANIU JĘZYKA SŁODOWNIK-RYCAJ E.
- (ANTY)EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA KLUS-STAŃSKA D. RED.
- METODA I WYOBRAŹNIA LEKCJE TWÓRCZOŚCI W KLASIE 1 CZĘŚĆ 1 PŁÓCIENNIK E. JUST M. DOBRAKOWSKA A. WOŹNIAK J.
- PEDAGOGIKA WCZESNEJ EDUKACJI DYSKURSY PROBLEMY OTWARCIA. KLUS-STAŃSKA D.BRONK D.MALENDA A. RED.
- STEAM-OWA SZKOŁA PLEBAŃSKA M. SZYLLER A.
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.
|