PSYCHOLOGIA STRESU KORZYSTNE I NIEKORZYSTNE SKUTKI STRESU ŻYCIOWEGO
HESZEN I. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 67.30 Twoja cena 63,94 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia stresu
Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego.
Najlepszy podręcznik wprowadzający w problematykę psychologii stresu
Irena Heszen, ceniony ekspert w dziedzinie psychologii stresu, prowadzi nas przez
krytyczny przegląd teorii stresu, analizę procesu radzenia sobie, jego efektywności,
kosztów i konsekwencji.
Przybliża kwestionariuszowe i alternatywne metody badania tych zagadnień a także
nowe wątki teoretyczne w badaniach nad stresem i radzeniem sobie.
Treść podręcznika wzbogacona jest o bloki rozszerzające, biogramy najważniejszych
postaci, wypowiedzi ekspertów. Trudniejsze problemy zilustrowano barwnymi przykładami.
Naukę i utrwalanie wiedzy ułatwią pytania i problemy do dyskusji kończące każdy
rozdział. Tak o stresie nie pisał jeszcze nikt.
Profesor dr hab. Irena Heszen prowadziła badania naukowe jako
kierownik zespołów badawczych w Akademii Medycznej w Warszawie, na Uniwersytecie
Śląskim w Katowicach, na Uniwersytecie Warszawskim i w Szkole Wyższej Psychologii
Społecznej, gdzie pracuje od 2003 roku. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa
Psychologicznego i międzynarodowych towarzystw naukowych, między innymi, International
Society for Stress and Anxiety Research STAR. Opublikowała ponad 150 prac, w tym ponad 20
książek jako autor lub redaktor. Zainteresowania naukowe Autorki obejmują problematykę
psychologii stresu i radzenie sobie, a ponadto podstawy psychologii zdrowia,
psychologiczne aspekty relacji lekarz–pacjent oraz duchowość z perspektywy
psychologicznej. W ostatnich latach prowadzi badania nad korzystnymi stronami stresu oraz
źródłami emocji pozytywnych w sytuacji stresowej i ich znaczeniem dla przebiegu
radzenia sobie.
Od autora
Wprowadzenie
Rozdział 1
Co to jest stres? Od klasycznych do współczesnych koncepcji stresu
1.1. Ujęcia stresu w koncepcjach klasycznych i współczesnych
1.1.1. Stres jako bodziec czy jako reakcja?
1.1.2. Relacyjne ujęcia stresu w pracach psychologów polskich
1.2. Lazarusa i Folkman poznawczo-transakcyjny paradygmat stresu i radzenia sobie
1.3. Ocena modelu Lazarusa i Folkman w świetle teorii psychologicznej i badań
empirycznych
1.4. Hobfolla Teoria Zachowania Zasobów COR
1.5. Porównanie poznawczo-transakcyjnego paradygmatu stresu i radzenia sobie Lazarusa i
Folkman ze środowiskowym Modelem Zachowania Zasobów Hobfolla
1.6. W stronę emocji pozytywnych; Folkman i Moskowitz rozwinięcie modelu Lazarusa
Podsumowanie
Rozdział 2
Jak pokonujemy stres? Radzenie sobie jako specyficzna forma aktywności w sytuacji
stresowej
2.1. Historyczne ujęcia radzenia sobie
2.2. Wokół klasycznego ujęcia Lazarusa i Folkman - radzenie sobie jako proces
2.3. Strategie radzenia sobie i propozycje ich klasyfikacji
2.4. Co po Lazarusie? Nowe tendencje we współczesnych badaniach nad radzeniem sobie
2.4.1. Nowe formy radzenia sobie w ujęciach współczesnych
2.4.2. Wymiar czasowy i proaktywne radzenie sobie
2.4.3. Regulacja emocji; wzbudzanie emocji pozytywnych
2.5. Uwarunkowania radzenia sobie w paradygmacie interakcyjnym
Podsumowanie
Rozdział 3
Od czego zależy zachowanie wobec stresu? Właściwości podmiotu jako wyznaczniki
procesu radzenia sobie
3.1. Styl radzenia sobie jako specyficzny wyznacznik procesu radzenia sobie
3.1.1. Konceptualizacja stylu radzenia sobie
3.1.2. Rodzaje stylów radzenia sobie
3.1.3. Styl radzenia sobie jako predyktor zachowania; problem dopasowania stosowanych
strategii do stylu
3.1.4. Perspektywy badań nad stylem radzenia sobie
3.2. Ogólne właściwości podmiotu jako wyznaczniki radzenia sobie
3.2.1. Temperament i jego znaczenie dla radzenia sobie
3.2.1.1. Ogólna charakterystyka temperamentu i jego związków ze zjawiskami stresu
3.2.1.2. Temperament a radzenie sobie - badania własne
3.2.2. Osobowościowe uwarunkowania radzenia sobie
Podsumowanie
Rozdział 4
Od czego zależy zachowanie wobec stresu? Właściwości sytuacji jako wyznaczniki
procesu radzenia sobie
4.1. Przyczyny stresu - stresory
4.1.1. Nasilenie stresora
4.1.2. Przebieg wydarzenia stresowego w czasie
4.1.3. Lokalizacja stresora
4.1.4. Kontrolowalność źródła stresu
4.1.5. Dziedzina stresu
4.2. Wpływ właściwości stresora na przebieg radzenia sobie
4.2.1. Czy bodziec niewywołujący reakcji stresowej można uznać za stresor?
4.2.2. Kontrolowalność a strategie radzenia sobie
4.2.3. Dziedziny i rodzaje wydarzeń stresowych
Podsumowanie
Rozdział 5
Jak badamy radzenie sobie? Podejście kwestionariuszowe
5.1. Kwestionariusze do psychologicznego badania wydarzeń stresowych i ich oceny
5.1.1. Kwestionariusz Zmian Życiowych KZŻ
5.1.2. Kwestionariusz Samooceny Zysków i Strat
5.1.3. Skala Odczuwanego Stresu PSS-10
5.1.4. Kwestionariusz Oceny Stresu KOS
5.2. Kwestionariusze do badania radzenia sobie
5.2.1. Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS
5.2.2. Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem COPE
5.2.3. Skala Stylu Behawioralnego MBSS i Skala Stylu Zachowania SSZ
5.2.4. Kwestionariusz Sposobów Radzenia Sobie WCQ
5.2.5. Kwestionariusz Reakcji na Codzienne Wydarzenia PCI
5.2.6. Kwestionariusz Religijnego Radzenia Sobie ze Stresującym
Zdarzeniem RCOPE
Podsumowanie
Rozdział 6
Jak badamy radzenie sobie? Metody alternatywne
6.1. Iluzoryczność założeń kwestionariuszy samoopisowych
6.1.1. Założenia dotyczące osoby badanej jako źródła informacji
6.1.2. Założenia dotyczące kwestionariusza
6.2. Propozycje alternatywnych metod badań w dziedzinie psychologii stresu
6.2.1. Od danych retrospektywnych do oceny aktualnego zachowania w naturalnym środowisku
badanego
6.2.3. Ewolucja wywiadu psychologicznego źródłem postępu w badaniach nad stresem i
radzeniem sobie
Podsumowanie
Rozdział 7
Czy warto podejmować wysiłki w celu przezwyciężenia stresu? Efektywność i
koszty radzenia sobie
7.1. Efektywność radzenia sobie
7.1.1. Efektywność radzenia sobie z uwzględnieniem różnych jego znaczeń
7.1.2. Efektywność radzenia sobie oceniana z różnych perspektyw
7.1.3. Efektywność radzenia sobie; ogólna ocena w świetle danych empirycznych
7.2. Koszty i opłacalność radzenia sobie
7.3. Jak skutecznie radzić sobie ze stresem?
Podsumowanie
Rozdział 8
Jak radzimy sobie ze stresem spowodowanym przez chorobę?
8.1. Ogólna charakterystyka psychologiczna zmian w sytuacji człowieka w
następstwie choroby - choroba jako źródło stresu
8.2. Odzwierciedlenie choroby w procesach emocjonalnych i poznawczych
8.2.1. Emocjonalne ustosunkowanie się do choroby i związanej z nią sytuacji
8.2.2. Poznawcze odzwierciedlenie choroby - obraz własnej choroby i jego komponenty
8.3. Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacja
8.3.1. Radzenie sobie z emocjami
8.3.1.1. Reakcja zaprzeczania chorobie
8.3.1.2. Adaptacja poznawcza do zagrażających wydarzeń
8.3.1.3. Ekspresja jako bezpośredni sposób radzenia sobie z emocjami
8.3.1.4. Wzbudzanie i wzmacnianie emocji pozytywnych
8.3.2. Instrumentalne radzenie sobie z chorobą: choroba jako zadanie
8.4. Emocje a instrumentalne radzenie sobie z chorobą
8.5. Różnice indywidualne w radzeniu sobie z chorobą; rola indywidualnego stylu
radzenia sobie
Podsumowanie
Rozdział 9
Stres a zdrowie; negatywne skutki przewlekłego i poważnego stresu
9.1. Stres, choroba i radzenie sobie - wzajemne związki
9.2. Stres i emocje jako czynniki ryzyka zaburzeń w biopsychospołecznym modelu zdrowia i
choroby
9.3. Powstawanie chorób i dysfunkcji somatycznych w świetle badań nad psychologią
stresu, prowadzonych w warunkach naturalnych
9.3.1. Wydarzenia stresowe i ich subiektywne odzwierciedlenie a powstawanie i przebieg
chorób
9.3.2. Właściwości indywidualne stanowiące ryzyko zdrowotne w kontekście badań nad
psychologią stresu
9.4. Badania laboratoryjne nad zdrowotnymi skutkami stresu jako źródło wyjaśnień
przyczynowo-skutkowych
Podsumowanie
Rozdział 10
Bezpośrednie i odległe korzyści ze stresu
10.1. Proces i wynik radzenia sobie jako źródła korzyści ze stresujących
wydarzeń życiowych
10.2. Uwarunkowania odnoszenia korzyści z wydarzenia stresowego
10.2.1. Czynniki tworzące kontekst radzenia sobie
10.2.2. Właściwości indywidualne i konstelacje osobowościowe
10.3. Rozwój osobisty jako odległe następstwo radzenia sobie z wydarzeniami stresowymi
10.3.1. Teoria dezintegracji pozytywnej
10.3.2. Wyzwanie-odporność psychiczna-wykorzystanie zasobów jako podstawowe składowe
odzyskiwania zdrowia po traumie
10.3.3. Wzrost potraumatyczny
Podsumowanie
Zakończenie
Wykaz testów psychologicznych
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
384 stron, Format: 16.8x24.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PSYCHOLOGIA STRESU ŁOSIAK W.
- NATURA EMOCJI PODSTWOWE ZAGADNIENIA EKMAN P. DAVIDSON R.J.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA TRZEBIŃSKA E.
- PSYCHOLOGIA EMOCJI RED. LEWIS M. HAVILAND-JONES J.M.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA W PRAKTYCE LINLEY P.A. STEPHEN S.
- PSYCHOLOGIA EMOCJI ŁOSIAK W.
- PSYCHOLOGIA SZCZĘŚCIA ARGYLE M.
- PEŁNIA ŻYCIA NOWE SPOJRZENIE NA KWESTIĘ SZCZĘŚCIA I DOBREGO ŻYCIA SELIGMAN M.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PROCES NARZĘDZIA STANDARDY. PALUCHOWSKI W.J.
- BĄDŹ UZDROWIONY MOCĄ JEZUSA KSIĄŻKA DLA POSZUKUJĄCYCH ŹRÓDŁA SZCZĘŚCIA SCHUCHTS B.
- 50 TEORII PSYCHOLOGII KTÓRE POWINIENEŚ ZNAĆ FURNHAM A.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PODEJŚCIE ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE PALUCHOWSKI W.J.
- INTERWENCJA KRYZYSOWA POMOC W KRYZYSACH PSYCHOLOGICZNYCH KUBACKA-JASIECKA D.
- 16 PRAGNIEŃ ANALIZA MOTYWACYJNA REISS S.
- DIAGNOZA PSYCHOANALITYCZNA MCWILLIAMS N.
- INTERWENCJA KRYZYSOWA GREENSTONE J. LEVITON SH.
- 10 ZALET WYBITNYCH PRZYWÓDCÓW PRZYWÓDZTWO A CHARAKTER GINI A. GREEN R.M.
- DIAGNOZA OSOBOWOŚCI INWENTARZ NEO-PI-R W TEORII I PRAKTYCE SIUTA J.
- PSYCHOLOGIA MOTYWACJI FRANKEN R.E.
- PEDEUTOLOGIA KWIATKOWSKA H.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|