|
PSYCHIATRIA DZIECI I MŁODZIEŻY
NAMYSŁOWSKA I. RED. wydawnictwo: PZWL , rok wydania 2020, wydanie IIcena netto: 199.00 Twoja cena 189,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychiatria dzieci i
młodzieży
Publikacja ta jest
rozszerzoną, uzupełnioną i unowocześnioną wersją podręcznika pod tym
samym tytułem.
Opisano
w nim zaburzenia emocjonalne okresu dzieciństwa, okresu szkolnego i
dorastania.
Większość rozdziałów uzupełniono o nowe informacje. Uznano
także, że należy dodać rozdział dotyczący samobójstw,
seksualności dzieci i młodzieży oraz poszerzyć rozdział dotyczący
uzależnień od substancji psychoaktywnych.
Przedstawiono związek zaburzeń emocjonalnych z czynnikami społecznymi i
kulturowymi, wpływem grup rówieśniczych, szkoły i telewizji
oraz z niekontrolowanym i powszechnym dostępem do
narkotyków. Podkreślono podstawowe znaczenie niezaburzonych,
prawidłowych relacji w rodzinie dla rozwoju w okresie dziecięcym i
adolescencji.
W publikacji zaprezentowano metody leczenia: psychoterapię, zwłaszcza
metodę behawioralno-poznawczą, terapię rodzin, tzw. interwencję
kryzysową, a także niektóre metody farmakologiczne,
które, według ostatnio przyjętych koncepcji, wywołują zmiany
nie tylko w zachowaniu, ale także w czynnościach mózgu i
jego strukturach, co prowadzić może do powstawania objawów
psychopatologicznych.
Niezmieniona została klasyfikacja zaburzeń psychicznych - 10. wersja
ICD, choć w najbliższych latach pojawi się 11. wersja, która
zapewne ułatwi i uprości proces diagnostyczny. Adresatami podręcznika
są studenci medycyny. Może on służyć pomocą w codziennej praktyce
lekarzom - specjalistom psychiatrii dziecięcej i młodzieżowej,
psychiatrom ogólnym, a ponadto lekarzom rodzinnym,
psychologom i nauczycielom.
CZĘŚĆ OGÓLNA
KONTEKSTY
PSYCHOPATOLOGII I PSYCHIATRII MŁODZIEŻOWEJ
1. Rozwój i
specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA
ROZWÓJ PSYCHICZNY DZIECI I MŁODZIEŻY I POWSTAWANIE ZABURZEŃ
2. Czynniki biologiczne
(genetyczne) wpływające na rozwój psychiczny i powstawanie
zaburzeń
2.1.
Wstęp
2.2. Rodowody i
dziedziczenie
2.3. Komplikacje rodowodów - piętno genomowe,
mutacje dynamiczne i dziedziczenie mitochondrialne
2.4. Zaburzenia związane ze zmianami w wielu
genach
2.5. Badania
bliźniąt
2.6. Ryzyko względne
2.7. Szukanie genów dla chorób
powodowanych przez pojedyncze cechy (geny kandydaci) i szukanie
genów za pomocą analizy sprzężeń
2.8. Inne metody szukania genów odpowiedzialnych
za daną chorobę
2.9. Metody szukania wspólnych
alleli
2.10. Badania
asocjacji
2.11. Badania na modelach zwierzęcych
2.12. Wyniki badań
2.13. Charakterystyka znanych chorób psychiatrycznych w
aspekcie związanych z nimi
genów
2.14. Perspektywy
3. Czynniki psychospołeczne w
psychiatrii dzieci i młodzieży
4. Wywiady, ocena, diagnoza w
psychiatrii dzieci i młodzieży
4.1.
Wstęp
4.2. Wywiad z rodzicami
4.3. Wywiad z dzieckiem
4.4. Ocena
4.5.
Diagnoza
5. Diagnoza psychologiczna w
psychiatrii dzieci i młodzieży
5.1.
Wstęp
5.2. Diagnoza psychologiczna - definicje i
etyka
5.3. Metody diagnozy
psychologicznej
5.4. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych
(EBA)
5.5. Badanie procesów
poznawczych
5.6. Eksperyment
kliniczny
5.7. Badanie procesów
emocjonalnych
5.8. Etapy diagnozy psychologicznej w psychiatrii dzieci i
młodzieży
5.9. Uwagi
końcowe
CZĘŚĆ KLINICZNA
6.
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży
6.1.
Wstęp
6.2. Klasyfikacje obecnie obowiązujące
6.3. Współchorobowość
ZABURZENIA ROZPOCZYNAJĄCE
SIĘ W NIEMOWLĘCTWIE, WCZESNYM DZIECIŃSTWIE I DZIECIŃSTWIE DO 6.
RŻ.
7. Wczesne dzieciństwo
7.1. Małżeństwo, rodzina wychowująca małe dziecko, rodzina z
dzieckiem w wieku przedszkolnym
8. Upośledzenie umysłowe -
niepełnosprawność intelektualna
8.1. Wstęp
8.2. Epidemiologia
8.3. Etiologia
8.4. Przyczyny organiczne i genetyczne
8.5. Zaburzenia związane z chromosomami płciowymi
8.6. Zaburzenia zależne od jednej pary genów
patologicznych
8.7. Zaburzenia metaboliczne uwarunkowane genetycznie
8.8. Zaburzenia związane z okresem ciąży
8.9. Funkcjonowanie w zależności od stopnia niepełnosprawności
8.10. Zaburzenia psychiczne występujące u osób
niepełnosprawnych intelektualnie
8.11. Rola psychiatry dziecięcego
8.12. Prowadzenie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie
9. Całościowe zaburzenia
rozwojowe
9.1. Charakterystyka grupy zaburzeń
9.2. F84.0 Autyzm dziecięcy
9.3. Autyzm – 3.-5. rż.
9.4. Autyzm – 5.-7. rż.
9.5. Wychodzenie z
autyzmu
9.6. Autyzm dziecięcy w badaniach
własnych
9.7. F84.1Autyzm
atypowy
9.8. F84.2 Zespół
Retta
9.9. F84.3 Dziecięce zaburzenia
dezintegracyjne
9.10. F84.4 Zaburzenia hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem
umysłowym i ruchami stereotypowymi
9.11. F84.5 Zespół
Aspergera
9.12. F84.9 Całościowe zaburzenia rozwojowe
nieokreślone
10. Zaburzenia
emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie
10.1. F93.0 Lęk przed separacją w
dzieciństwie
10.2. F93.1 Zaburzenia lękowe w postaci fobii w
dzieciństwie
10.3. F93.2 Lęk społeczny w dzieciństwie
10.4. F93.80 Uogólnione zaburzenia lękowe w
dzieciństwie
11. Zaburzenia
funkcjonowania społecznego rozpoczynające się w dzieciństwie lub w
wieku młodzieńczym
11.1. F94.0 Mutyzm
wybiórczy
11.2. F94.1 Reaktywne zaburzenia przywiązania w
dzieciństwie
11.3. F94.2 Zaburzenia selektywności przywiązania w dzieciństwie ....
12. Inne
zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i w
wieku młodzieńczym
12.1. F98.0 Moczenie mimowolne (enuresis)
nieorganiczne
12.2. F98.1 Zanieczyszczanie się kałem (encopresis) nieorganiczne
12.3. Zaburzenia odżywiania i jedzenia w niemowlęctwie i dzieciństwie
ZABURZENIA ROZPOCZYNAJĄCE
SIĘ W WIEKU SZKOLNYM: 7.-10. RŻ
13. Późne
dzieciństwo - wiek szkolny
13.1. Rodzina z dziećmi w wieku szkolnym
13.2. Indywidualny rozwój dziecka - okres późnego
dzieciństwa, młodszy wiek szkolny
13.3. Rozwój
emocjonalno-społeczny
13.4. Rozwój moralny
dziecka
14. Specyficzne
zaburzenia rozwoju mowy i języka
14.1. Charakterystyka grupy
zaburzeń
14.2. Zaburzenia rozwoju mowy w ICD-10
14.3. F80.0 Specyficzne zaburzenia
artykulacji
14.4. F80.1 Zaburzenie ekspresji mowy - dysfazja
ekspresyjna
14.5. F80.2 Zaburzenie rozumienia mowy - dysfazja
recepcyjna
14.6. F80.3 Nabyta afazja z
padaczką
15. Specyficzne
zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych
15.1. Charakterystyka grupy
zaburzeń
15.2. F81.0 Specyficzne zaburzenia
czytania
15.3. F81.1 Specyficzne zaburzenia
ortografii
15.4. F81.2 Specyficzne zaburzenia umiejętności
arytmetycznych
16.
Specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych
16.1. Definicja
16.2. Rys
historyczny
16.3. Epidemiologia
16.4. Etiologia
16.5. Obraz
kliniczny
16.6. Różnicowanie
16.7. Rokowanie
16.8. Leczenie
17. Zaburzenie
hiperkinetyczne. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
17.1.
Wstęp
17.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem
uwagi - ADHD
18. Zaburzenia
tikowe
18.1.
Wstęp
18.2. Klasyfikacja zaburzeń tikowych i ich
rozpowszechnienie
18.3. F95.0 Tiki
przemijające
18.4. F95.1Tiki przewlekłe ruchowe lub głosowe
(wokalne)
18.5. F95.2 Zespół tików głosowych i ruchowych
(zespół Gillesa de la Tourette'a)
18.6. F 95.9 Tiki
nieokreślone
18.7. Etiologia zaburzeń tikowych
18.8. Obraz kliniczny tików
18.9. Zaburzenia współistniejące
18.10. Leczenie tików
19. Zaburzenia
zachowania
19.1.
Wstęp
19.2. Kryteria zaburzeń
zachowania
ZABURZENIA ROZPOCZYNAJĄCE
SIĘ W OKRESIE DORASTANIA: 11.-18.
RŻ
20. Adolescencja
- wiek dorastania
20.1. Rodzina z dziećmi dorastającymi i opuszczającymi
dom
20.2. Adolescencja - indywidualny rozwój
psychiczny
20.3. Adolescencja - rozwój
fizyczny
20.4. Adolescencja - rozwój
poznawczy
20.5. Adolescencja - rozwój
emocjonalno-społeczny
21. Zaburzenia
odżywiania
21.1. Regulacja odżywiania i masy
ciała
21.2. Biologiczna regulacja
odżywiania
21.3. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania regulacji
odżywiania
21.4. Rys historyczny
21.5. Podział i epidemiologia zaburzeń odżywiania
21.6. Etiologia i patogeneza zaburzeń odżywiania
21.7. Kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania
21.8. Obraz kliniczny i przebieg jadłowstrętu psychicznego
21.9. Rozpoznanie różnicowe jadłowstrętu
psychicznego
21.10. Obraz kliniczny i przebieg bulimii
21.11. Rozpoznanie różnicowe
21.12. Leczenie zaburzeń odżywiania
22.
Depresja młodzieńcza
22.1. Wstęp
22.2. Obraz kliniczny depresji młodzieńczej
22.3. Wymiar biologiczny
22.4. Wymiar psychologiczny
22.5. Leczenie
ZABURZENIA PSYCHICZNE
TYPOWE DLA DOROSŁYCH, ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W OKRESIE DORASTANIA
23.
Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Zaburzenie dysocjacyjne (konwersyjne)
23.1. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne
23.2. Zaburzenie dysocjacyjne (konwersyjne)
24. Zaburzenia
psychotyczne w okresie adolescencji
24.1. Wstęp
24.2. Objawy psychotyczne w populacji osób zdrowych
24.3. Zaburzenia psychotyczne w przebiegu chorób somatycznych
24.4. Zaburzenia psychotyczne u osób zażywających substancje
psychoaktywne
24.5. Krótkotrwałe dekompensacje psychotyczne
24.6. Psychozy czynnościowe
24.7. Schizofrenia w okresie dorastania
25. Zaburzenia
afektywne u dzieci i młodzieży
25.1. Wstęp
25.2. Duża depresja - pojedynczy epizod. Nawracająca duża depresja.
Dystymia
25.3. Zaburzenia współistniejące z dziecięcą i młodzieńczą
depresją
25.4. Choroba afektywna dwubiegunowa
26. Uzależnienie
od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych
26.1. Wprowadzenie. Używanie i uzależnienie od substancji
psychoaktywnych (SPA) - wybrane terminy
26.2. Epidemiologia
26.3. Uzależnienie od alkoholu
26.4. Uzależnienie od innych niż alkohol substancji psychoaktywnych
26.5. Niektóre inne substancje psychoaktywne
26.6. Używanie, uzależnienie od substancji psychotycznych i
współwystępowanie zaburzeń psychicznych
27. Rozwój
seksualny dzieci i młodzieży
27.1. Wprowadzenie
27.2. Przebieg rozwoju seksualnego człowieka
27.3. Kryteria normy seksuologicznej dla dzieci i
młodzieży
27.4. Podsumowanie
28. Przemoc
w rodzinie, maltretowanie fizyczne i wykorzystanie seksualne dzieci i
młodzieży
28.1. Wstęp
28.2. Definicje krzywdzenia dzieci w
rodzinie
28.3. Rozpowszechnienie krzywdzenia w rodzinie
28.4. Rodzina, w której dochodzi do krzywdzenia dziecka
28.5. Diagnoza krzywdzenia w rodzinie
28.6. Następstwa krzywdzenia w rodzinie
28.7. Postępowanie terapeutyczne w sytuacjach przemocy
28.8. Specyfika pracy terapeutycznej w sytuacji molestowania
seksualnego w rodzinie
28.9. Podsumowanie
29.
Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych
29.1. Wstęp
29.2. Zaburzenia narządów
zmysłów
29.3. Choroby układu nerwowego
29.4. Infekcje
29.5. Choroby endokrynologiczne
29.6. Choroby układu oddechowego
29.7. Choroby hematologiczne
29.8. Wpływ choroby przewlekłej na rozwój dziecka i
funkcjonowanie rodziny
30.
Samobójstwa dzieci i młodzieży
30.1. Wstęp
30.2. Epidemiologia zachowań samobójczych w populacji
rozwojowej
30.3. Przyczyny samobójstw dzieci i młodzieży
30.4. Postępowanie z nieletnim pacjentem w kryzysie
samobójczym
METODY TERAPEUTYCZNE W
PSYCHIATRII DZIECI I MŁODZIEŻY
31. Psychoterapia
psychoanalityczna dzieci i młodzieży
31.1. Wprowadzenie
31.2. Początki psychoanalizy dzieci
31.3. Zasady terapeutyczne
31.4. Przymierze terapeutyczne w leczeniu dzieci i
młodzieży
31.5. Przeniesienie
31.6. Przeciwprzeniesienie
31.7. Opór w terapii psychoanalitycznej
31.8. Zakończenie terapii
31.9. Współczesne kierunki rozwoju terapii
psychoanalitycznej dzieci i młodzieży
32. Psychoterapia
behawioralno-poznawcza dzieci i młodzieży
32.1. Terapia behawioralna - założenia teoretyczne, podstawowe techniki
32.2. Terapia poznawcza i behawioralno-poznawcza
33. Terapia
rodzin
33.1. Wstęp
33.2. Myślenie systemowe
33.3. Systemowa terapia rodzin
33.4. Myślenie systemowe i terapia rodzin w zaburzeniach emocjonalnych
dzieci i młodzieży
33.5. Kontekst zastosowania terapii rodzin
33.6. Wstępna konsultacja rodzinna
33.7. Cele terapii systemowej rodzin
33.8. Formy terapii systemowej
33.9. Miejsce prowadzenia terapii rodzin
33.10. Terapeuta rodzinny
33.11. Terapia rodzin w wybranych problemach
33.12. Dylematy
33.13. Poradnictwo rodzinne
33.14. Podsumowanie
34. Kryzysy
i interwencja kryzysowa w terapii dzieci i młodzieży
34.1. Teoria kryzysu i interwencji kryzysowej
34.2. Miejsce i swoistość interwencji kryzysowej w leczeniu dzieci i
młodzieży
34.3. Interwencja kryzysowa wobec dzieci po wydarzeniach traumatycznych
34.4. Interwencja kryzysowa w przypadku utraty i żałoby
34.5. Interwencja w przypadku samobójczej śmierci
dziecka
34.6. Interwencja kryzysowa wobec rodziny w kryzysie
35. Farmakoterapia
zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży
35.1. Wstęp
35.2. Czynniki warunkujące działanie leków psychotropowych w
okresie rozwoju
35.3. Cechy farmakokinetyki wieku rozwojowego
35.4. Leczenie farmakologiczne schizofrenii oraz psychoz pokrewnych u
dzieci i młodzieży
35.5. Leczenie zaburzeń afektywnych u dzieci i młodzieży
35.6. Leczenie farmakologiczne epizodu maniakalnego i zaburzeń
afektywnych dwubiegunowych
35.7. Leczenie farmakologiczne całościowych zaburzeń rozwojowych
35.8. Leczenie farmakologiczne zaburzeń hiperkinetycznych (zespołu
deficytu uwagi i nadpobudliwości psychoruchowej)
35.9. Leczenie farmakologiczne specyficznych zaburzeń
rozwoju
35.10. Leczenie farmakologiczne zaburzeń zachowania i mieszanych
zaburzeń zachowania i emocji
35.11. Leczenie farmakologiczne tików
35.12. Leczenie farmakologiczne nieorganicznego moczenia mimowolnego
oraz nieorganicznego zanieczyszczania się kałem
35.13. Leczenie farmakologiczne zaburzeń lękowych
35.14. Leczenie farmakologiczne zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych
35.15. Leczenie farmakologiczne zaburzeń odżywiania
36. Integracja
leczenia - próba syntezy
36.1. Wstęp
36.2. Teoretyczne założenia terapii
36.3. Podstawa i zasady postępowania zintegrowanego
36.4. Stan bieżący
36.5. Zgoda na leczenie a leczenie kompleksowe
36.6. Psychoterapia
36.7. Swoiste i nieswoiste czynniki psychoterapii
36.8. Miejsce elementów składowych w leczeniu zintegrowanym
36.9. Uwagi końcowe
37. Skorowidz
642
strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękkaOsoby kupujące tę książkę wybierały także:
- WYWIAD MOTYWUJĄCY W OPIECE ZDROWOTNEJ JAK POMÓC PACJENTOM W ZMIANIE MILLER W.R. ROLLNICK S. BUTLER C.C. / ZŁYCH NAWYKÓW I RYZYKOWNYCH ZACH
- JAK POZBYĆ SIĘ ZŁYCH NAWYKÓW? TRENING CLAIBORN J.M. PEDRICK CH.
- TERAPIA POZNAWCZA UZALEŻNIEŃ BECK A.T. WRIGHT F.D. NEWMAN C.F.
- TRENING KONSTRUKTYWNYCH ZACHOWAŃ MONTI P.M. ABRAMS D.B. KADEN R.M. COONEY N.L.
- TERAPIA MŁODZIEŻY Z PROBLEMEM NARKOTYKOWYM SZCZEPKOWSKI J. - PODEJŚCIE SKONCENTROWANE NA ROZWIĄZANIACH
- WYWIAD DIAGNOSTYCZNY Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ ROZPOZNANIE ZGODNE Z DSM-5 MORRISON J. FLEGEL K.
- KROK 4 STAĆ SIĘ UCZCIWYM ĆWICZENIA
- DZIECI I MŁODZIEŻ W SIECI ZAGROŻEŃ REALNYCH I WIRTUALNYCH ANDRZEJEWSKA A.
- PSYCHOEDUKACJA W TERAPII UZALEŻNIENIA OD ALKOHOLU SCENARIUSZE ZAJĘĆ CZĘŚĆ 1 MODRZYŃSKI R.
- PATOLOGIE WŚROD DZIECI I MŁODZIEŻY LECZENIE I PROFILAKTYKA KOZAK S.
- UZALEŻNIONY MÓZG JAK WYJŚĆ Z NAŁOGU WYKORZYSTUJĄC TECHNIKI TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ UWAŻNOŚCI I DIALOGU MOTYWUJĄCEGO GLASNER-EDWARDS S.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|