ZASTOSOWANIE BIBLIOTERAPII W KSZTAŁTOWANIU ZACHOWAŃ PRZYSTOSOWAWCZYCH
ŁABA A. / UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2011, wydanie II cena netto: 39.30 Twoja cena 37,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z
upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Opracowanie podejmuje próbę konsolidacji problemów edukacyjnych dzieci i
młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w płaszczyźnie ich
dobra równouprawnienia do udziału w życiu społecznym prawa do autonomicznego
funkcjonowania oraz samorealizacji w dorosłości postulowanych w imię humanizmu i
zwykłego człowieczeństwa.
Całość należy ocenić jako nowatorską i znaczącą dla pedagogiki specjalnej w
Polsce wskazuje bowiem możliwości wspomagania dzieci i młodzieży z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim przy zastosowaniu atrakcyjnych
wywołujących zainteresowanie koncentrujących uwagę i stymulujących rozwój
psychospołeczny metod terapeutycznych - konkretnie chodzi o biblioterapię. Praca
pozytywnie ukierunkowuje myślenie o możliwościach ludzi z niepełnosprawnością daje
nadzieje środowiskom związanym z tymi ludźmi że mogą normalnie żyć i funkcjonować
w dorosłości realizując swoje ambicje i wyznaczone role społeczne. Jest to
niewątpliwie nowe myślenie i dialektyczno-holistyczny pogląd na potrzebę oraz
konieczność wszechstronnego poznania specyficznej sytuacji rozwojowej osoby
niepełnosprawnej.
Z recenzji dr hab. Marzenny Zaorskiej
Wstęp
CZĘŚĆ TEORETYCZNA
I.Zachowania przystosowawcze dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
1.1.Istota upośledzenia umysłowego
1.2.Rozwój społeczny osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
1.3.Psychopedagogiczne aspekty, kryteria i czynniki przystosowania społecznego dzieci z
upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w ujęciu różnych
koncepcji
1.4.Zachowania przystosowawcze osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
1.5.Środowiska wychowawcze i ich rola w kształtowaniu zachowań przystosowawczych
II.Biblioterapia i jej oddziaływanie
2.1.Czytelnictwo i biblioterapia - próba ujęcia problemu
2.2.Założenia ukierunkowanego czytelnictwa w biblioterapii jako środka dydaktycznego i
wychowawczego
2.3.Formy biblioterapii w odniesieniu do grup jej odbiorców
2.4.Konstrukcja modelu biblioterapeutycznego - podejście empiryczne
2.5.Bajki w procesie biblioterapeutycznym
2.6.Biblioterapia jako forma rewalidacyjnego oddziaływania na osoby z upośledzeniem
umysłowym w stopniu lekkim
CZĘŚĆ ANALITYCZNA
I.Metodologiczne podstawy badań własnych
1.1.Problematyka badawcza
1.2.Metoda, techniki i narzędzia badawcze
1.3.Zbiorowość, teren i organizacja badań
1.4.Charakterystyka badanych uczniów i ich środowiska wychowawczego
II.Poziomy wiedzy o książce i nastawienia czytelniczego badanych uczniów
- analiza porównawcza wyników badań
2.1.Stopień zbieżności poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach
z zakresu wiedzy o książce
2.2.Stopień zbieżności poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach
z zakresu nastawienia czytelniczego
2.2.1.Zachowania czytelnicze
2.2.2.Stosunek emocjonalny
III.Poziom zachowania się uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim -
analiza porównawcza wyników badań
3.1.Porównanie poziomów wyjściowych i poziomów końcowych badanych grup
3.2.Porównywanie poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach
3.3.Zależności między poziomem wiedzy o książce a nastawieniami czytelniczymi i
zachowaniami przystosowawczymi badanych uczniów w grupie eksperymentalnej i kontrolnej
3.3.1.Zależności między poziomem wiedzy o książce a nastawieniami czytelniczymi
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu
biblioterapeutycznego
3.3.2.Zależności między poziomem wiedzy o książce a zachowaniami przystosowawczymi
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu
biblioterapeutycznego
3.3.3.Zależności między nastawieniami czytelniczymi a zachowaniami przystosowawczymi
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu
biblioterapeutycznego
Zakończenie
Literatura
Spis tabel
Spis wykresów
Aneks I
Aneks II
Wybrane metody do oceny zachowania przystosowawczego
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- NOWOCZESNE TECHNOLOGIE CZY TRADYCYJNE METODY? O TENDENCJACH W KRZEWIENIU KULTURY CZYTELNICZEJ MŁODEGO POKOLENIA ANTCZAK M. WALCZAK-NIEWIADOMSKA A. RED.
- NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ W POLSCE W WYMIARZE POLITYCZNYM I SPOŁECZNYM GIEDROJĆ M.
- KULTUROWI WSZYSTKOŻERCY SIĘGAJĄ PO KSIĄŻKĘ STETKIEWICZ L.
- PAŃSTWA EUROPY ŚRODKOWEJ I BAŁKANÓW WOBEC KRYZYSU MIGRACYJNEGO CEBUL K. ZENDEROWSKI R. RED.
- INTERNET I KOMUNIKOWANIE WE WSPÓLNOCIE LOKALNEJ PRZYBYLSKA A.
- DZIECI I TELEWIZJA PERSPEKTYWA GLOBALNA LEMISH D.
- ELITARNE I POPULARNE WZORY CZYTANIA KOŁODZIEJSKA J.
- ELEKTRONICZNA ADMINISTRACJA JAKO NARZĘDZIE WDRAŻANIA ZMIAN ORGANIZACYJNYCH JASTRZĘBSKA K.
- PSYCHOLOGIA EMOCJI ŁOSIAK W.
- CYFROWE PAŃSTWO UWARUNKOWANIA I PERSPEKTYWY KOWALCZYK M.
- BIBLIOTEKI I KSIĄŻKI W ŻYCIU NASTOLATKÓW ANTCZAK M.WALCZAK-NIEWIADOMSKA A. RED.
- KULTURA CZYTELNICZA DZIECI I MŁODZIEŻY POCZĄTKU XXI WIEKU ANTCZAK M. BRZUSKA-KĘPA A. WALCZAK-NIEWIADOMSKA A.
- WYCHOWANIE DO CZYTELNICTWA UCZNIÓW SZKÓŁ POWSZECHNYCH W II RP MICHALSKA I.
- JĘZYKI MNIEJSZOŚCI I MIGRACJE W PEJZAŻU KULTUROWYM WŁOCH MISIUDA-REWERA W.
- NA CO DZIEŃ I OD ŚWIĘTA KSIĄŻKA W ŻYCIU POLAKÓW W XIX-XXI WIEKU CHAMERA-NOWAK A.JAROSZ D. RED.
- NIENAWIŚĆ W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ JAKUBOWSKA U. SZAROTA P. RED.
- KSZTAŁTOWANIE KAPITAŁU SPOŁECZNEGO UJĘCIE Z PERSPEKTYWY BIBLIOTEKOZNAWCZEJ WOJCIECHOWSKA M.
- KONKURENCYJNY RYNEK MEDIALNY TELEWIZJA WOBEC NOWYCH MEDIÓW SOKOŁOWSKI M. SIEROCKI R. RED.
- INSPIRACJE CZYTELNICZE W ŻYCIU MŁODEGO POKOLENIA ANTCZAK M. RED.
- TELEWIZJA I JEJ ODBIORCY W ŻYCIU CODZIENNYM BRIGGS M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|