ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DORASTANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ


STELTER Ż.

wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 25.40 Twoja cena  24,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną


Autorka przedstawia problemy związane z dojrzewaniem dziewcząt i chłopców niepełnosprawnych intelektualnie.

Omawia zmiany biologiczne, intelektualne, emocjonalne i społeczne pojawiające się w okresie dojrzewania, wyraziście ukazując spiętrzenie trudności w przypadku tej grupy młodzieży.

Ukazuje specyfikę dorastania dziewcząt i chłopców, którzy zmagają się z trudnościami wynikającymi nie tylko z ich możliwości umysłowych, ale nierzadko również z tego, jak są odbierani przez społeczeństwo. Zwraca uwagę na negatywne zjawiska społeczne, takie jak stygmatyzacja, piętnowanie czy wykluczenie.

Obok problemów dotykających samych niepełnosprawnych Autorka stara się przybliżyć Czytelnikowi również trudności ich najbliższych, którzy stają przed trudnym zadaniem opieki i wychowywania dziecka upośledzonego umysłowo.

Żaneta Stelter obala także mity dotyczące zachowania niepełnosprawnych, m.in. mit „wiecznego dziecka” i mit „bezczynności”.


Żaneta Stelter – adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania koncentrują się wokół psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz psychologii rodziny. Autorka prac dotyczących rozwoju osób niepełnosprawnych intelektualnie, a także problematyki funkcjonowania rodzin z dzieckiem z ograniczoną sprawnością umysłową.


WSTĘP

ROZDZIAŁ 1
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA INTELEKTUALNIE -CO TO OZNACZA?
1.1. Problem nazewnictwa
1.2. Klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej
1.3. Istota upośledzenia
1.4. Konsekwencje ujmowania niesprawności intelektualnej w opiece i wychowaniu

ROZDZIAŁ 2
OBLICZA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ W OKRESIE DORASTANIA
2.1. Charakterystyka stadium adolescencji
2.1. 1. Zmiany biologiczne i ich wpływ na zachowanie dorastających
2.1.2. Rozwój potrzeby seksualnej
2.1..3. Emocjonalność nastolatków
2.1.4. Kontakty społeczne dorastających
2.1.5. Samoświadomość i samoocena młodzieży
2.2. Specyfika problemów dorastania w kontekście niesprawności intelektualnej
2.3. Potrzeby społeczne i emocjonalne dorastających z ograniczoną sprawności; intelektualną
2.4. Samoocena dorastających z niepełnosprawnością intelektualną

ROZDZIAŁ 3
PRZESTRZEŃ ŻYCIOWA MŁODZIEŻY Z OGRANICZONĄ SPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
3.1. Przestrzeń życiowa jednostki w kontekście niepełnej sprawności intelektualnej
3.2. Psychologiczna sytuacja rodzinna osób niepełnosprawnych intelektualnie
3.3. Przestrzeń społeczna dorastających z niesprawnością intelektualną

ROZDZIAŁ 4
SPECYFIKA KSZTAŁTOWANIA SIĘ TOŻSAMOŚCI NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE ADOLESCENTÓW
4.1. Tożsamość - rozwój i znaczenie
4.2. Specyfika kształtowania się tożsamości osób niepełnosprawnych
4.2.1. Pytanie o kryzys tożsamości w obliczu ograniczonej sprawności intelektualnej
4.3. Rola rodziców i wychowawców w kształtowaniu się poczucia tożsamości niesprawnych intelektualnie adolescentów

ROZDZIAŁ 5
SEKSUALNOŚĆ I TOŻSAMOŚĆ PŁCIOWA DORASTAJĄCYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
5.1. Tożsamość płciowa i jej kształtowanie
5.2. Potrzeby seksualne i związki seksualne osób niesprawnych intelektualnie
5.3. Edukacja seksualna dorastających z ograniczoną sprawnością intelektualną
5.4. Rodzice i wychowawcy wobec seksualności osoby niepełnosprawnej intelektualnie

ROZDZIAŁ 6
PROBLEMY DORASTAJĄCYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ .
6.1. Sytuacje trudne i ich konsekwencje w życiu nastolatków niepełnosprawnych intelektualnie
6.2. Zachowania agresywne dorastających - czy to przejaw upośledzenia?
6.3. Dlaczego autoagresja?
6.4. Zaburzenia emocjonalne jako skutek doświadczanych trudności

ZAMIAST ZAKOŃCZENIA - PRZESŁANIE DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW

BIBLIOGRAFIA


160 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- SUKCES I PORAŻKA TERAPII KRÓTKOTERMINOWEJ
RAKOWSKA J.M.

- TERAPIA ZAJĘCIOWA PRAKTYCY – PRAKTYKOM
JANUS E. RED.

- KONTEKSTY ZDROWIA I EDUKACJI ZDROWOTNEJ
KOŚCIŃSKA E. KUCHCIŃSKA M.

- ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
OLEKSYN T.

- PSYCHOLOGIA MOTYWACJI
FRANKEN R.E.

- PSYCHOLOGIA UCZNIA I NAUCZYCIELA
KOWALIK S. RED.

- RODZINY ZASTĘPCZE I ICH DZIECI
WINOGRODZKA L.

- PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI PLASTYCZNEJ
POPEK ST.

- POSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W SPRAWACH NIELETNICH
EICHSTAEDT K.

- ZARZĄDZANIE TALENTAMI W ORGANIZACJI
RED. POCZTOWSKI A.

- DYSFUNKCJONALNOŚĆ UCZNIÓW GIMNAZJUM
IŁENDO-MILEWSKA A.

- JAK NAUCZYĆ DZIECI MYŚLENIA PRAKTYCZNY PORADNIK DLA NAUCZYCIELI
STERNBERG R. SPEAR-SWERLING L. / I RODZICÓW /

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022