DORASTANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
STELTER Ż. wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2009, wydanie I cena netto: 25.40 Twoja cena 24,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną
Autorka przedstawia problemy związane z dojrzewaniem dziewcząt i chłopców
niepełnosprawnych intelektualnie.
Omawia zmiany biologiczne, intelektualne, emocjonalne i społeczne pojawiające się w
okresie dojrzewania, wyraziście ukazując spiętrzenie trudności w przypadku tej grupy
młodzieży.
Ukazuje specyfikę dorastania dziewcząt i chłopców, którzy zmagają się z
trudnościami wynikającymi nie tylko z ich możliwości umysłowych, ale nierzadko
również z tego, jak są odbierani przez społeczeństwo. Zwraca uwagę na negatywne
zjawiska społeczne, takie jak stygmatyzacja, piętnowanie czy wykluczenie.
Obok problemów dotykających samych niepełnosprawnych Autorka stara się
przybliżyć Czytelnikowi również trudności ich najbliższych, którzy stają przed
trudnym zadaniem opieki i wychowywania dziecka upośledzonego umysłowo.
Żaneta Stelter obala także mity dotyczące zachowania niepełnosprawnych, m.in. mit
„wiecznego dziecka” i mit „bezczynności”.
Żaneta Stelter – adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im.
Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania koncentrują się wokół psychologii
rozwoju człowieka w cyklu życia oraz psychologii rodziny. Autorka prac dotyczących
rozwoju osób niepełnosprawnych intelektualnie, a także problematyki funkcjonowania
rodzin z dzieckiem z ograniczoną sprawnością umysłową.
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA INTELEKTUALNIE -CO TO OZNACZA?
1.1. Problem nazewnictwa
1.2. Klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej
1.3. Istota upośledzenia
1.4. Konsekwencje ujmowania niesprawności intelektualnej w opiece i wychowaniu
ROZDZIAŁ 2
OBLICZA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ W OKRESIE DORASTANIA
2.1. Charakterystyka stadium adolescencji
2.1. 1. Zmiany biologiczne i ich wpływ na zachowanie dorastających
2.1.2. Rozwój potrzeby seksualnej
2.1..3. Emocjonalność nastolatków
2.1.4. Kontakty społeczne dorastających
2.1.5. Samoświadomość i samoocena młodzieży
2.2. Specyfika problemów dorastania w kontekście niesprawności intelektualnej
2.3. Potrzeby społeczne i emocjonalne dorastających z ograniczoną sprawności;
intelektualną
2.4. Samoocena dorastających z niepełnosprawnością intelektualną
ROZDZIAŁ 3
PRZESTRZEŃ ŻYCIOWA MŁODZIEŻY Z OGRANICZONĄ SPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
3.1. Przestrzeń życiowa jednostki w kontekście niepełnej sprawności
intelektualnej
3.2. Psychologiczna sytuacja rodzinna osób niepełnosprawnych intelektualnie
3.3. Przestrzeń społeczna dorastających z niesprawnością intelektualną
ROZDZIAŁ 4
SPECYFIKA KSZTAŁTOWANIA SIĘ TOŻSAMOŚCI NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE
ADOLESCENTÓW
4.1. Tożsamość - rozwój i znaczenie
4.2. Specyfika kształtowania się tożsamości osób niepełnosprawnych
4.2.1. Pytanie o kryzys tożsamości w obliczu ograniczonej sprawności intelektualnej
4.3. Rola rodziców i wychowawców w kształtowaniu się poczucia tożsamości
niesprawnych intelektualnie adolescentów
ROZDZIAŁ 5
SEKSUALNOŚĆ I TOŻSAMOŚĆ PŁCIOWA DORASTAJĄCYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
INTELEKTUALNĄ
5.1. Tożsamość płciowa i jej kształtowanie
5.2. Potrzeby seksualne i związki seksualne osób niesprawnych intelektualnie
5.3. Edukacja seksualna dorastających z ograniczoną sprawnością intelektualną
5.4. Rodzice i wychowawcy wobec seksualności osoby niepełnosprawnej intelektualnie
ROZDZIAŁ 6
PROBLEMY DORASTAJĄCYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ .
6.1. Sytuacje trudne i ich konsekwencje w życiu nastolatków niepełnosprawnych
intelektualnie
6.2. Zachowania agresywne dorastających - czy to przejaw upośledzenia?
6.3. Dlaczego autoagresja?
6.4. Zaburzenia emocjonalne jako skutek doświadczanych trudności
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA - PRZESŁANIE DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
BIBLIOGRAFIA
160 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- SUKCES I PORAŻKA TERAPII KRÓTKOTERMINOWEJ RAKOWSKA J.M.
- TERAPIA ZAJĘCIOWA PRAKTYCY – PRAKTYKOM JANUS E. RED.
- KONTEKSTY ZDROWIA I EDUKACJI ZDROWOTNEJ KOŚCIŃSKA E. KUCHCIŃSKA M.
- ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI OLEKSYN T.
- PSYCHOLOGIA MOTYWACJI FRANKEN R.E.
- PSYCHOLOGIA UCZNIA I NAUCZYCIELA KOWALIK S. RED.
- RODZINY ZASTĘPCZE I ICH DZIECI WINOGRODZKA L.
- PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI PLASTYCZNEJ POPEK ST.
- POSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W SPRAWACH NIELETNICH EICHSTAEDT K.
- ZARZĄDZANIE TALENTAMI W ORGANIZACJI RED. POCZTOWSKI A.
- DYSFUNKCJONALNOŚĆ UCZNIÓW GIMNAZJUM IŁENDO-MILEWSKA A.
- JAK NAUCZYĆ DZIECI MYŚLENIA PRAKTYCZNY PORADNIK DLA NAUCZYCIELI STERNBERG R. SPEAR-SWERLING L. / I RODZICÓW /
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|