Rola i zadania trenera bardzo się zmieniły w ciągu ostatnich kilku lat: zmieniły
się metody szkoleniowe i podejście do rozwoju zawodowego, powstały zupełnie nowe
sposoby doskonalenia - e-learning, coaching i mentoring.
Celem tej książki jest ukazanie, jakie cechy musi mieć szkoleniowiec pracujący w
obecnych warunkach rynkowych, oraz pomoc w ich wykształceniu.
Autor uczy: jak wzbudzić i utrzymać zainteresowanie uczestników szkolenia, jak
efektywnie wykorzystywać pomoce szkoleniowe i aktywne metody prowadzenia zajęć.
Przedstawia przy tym różne podejścia do prowadzenia szkoleń oraz udziela ważnych
wskazówek, jak radzić sobie z trudnymi uczestnikami. Omawiając te zagadnienia,
nawiązuje do wszystkich ról, jakie może odgrywać szkoleniowiec - m.in. instruktora,
nauczyciela, mentora, trenera w szkoleniach prowadzonych metodami aktywizującymi, w
e-learningu czy coachingu.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Wprowadzenie do szkolenia
Wprowadzenie w nową rolę
Proces wprowadzania
Wskazówki dotyczące wprowadzenia w nowe obowiązki
Przechodzenie do szkolenia praktycznego
Trener jako uczeń
Notatnik szkoleniowy
Rozdział 2. Kim jest trener?
Rola trenera
Funkcje szkoleniowe
Zakres wiedzy i umiejętności posiadanych przez skutecznego trenera
Kto to jest trener?
Model typologii trenerów według Townsenda
Inne typologie trenerów
Rozdział 3. Prezentacja
Podejście podstawowe
Planowanie i przygotowanie sesji wprowadzającej
Umiejętność dokonywania prezentacji
Zalety i wady sesji wprowadzającej
Techniki możliwie najefektywniejszego prowadzenia sesji wprowadzającej
Zanim zacznie się sesja wprowadzająca
Plan sesji
Konspekt sesji
Miejsce szkolenia
Co należy zrobić bezpośrednio przed zajęciami
Przybornik trenera
Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 4. Rozpoczęcie prezentacji lub sesji, czyli co zrobić, żeby się uczyli
(l)?
Upewnij się, że materiał będący przedmiotem sesji jest łatwo dostępny
Upewnij się, że wiesz, co uczestnicy muszą wiedzieć, co powinni wiedzieć, a co mogą
wiedzieć
Sposób przedstawiania się
Usprawiedliwianie się
Zacznij od mocnego akcentu - przyciągnij uwagę słuchaczy
Gdy już się przedstawisz, zrób pauzę, aby pozwolić słuchaczom na skupienie uwagi
Przedstaw cele sesji oraz powiedz, jak zamierzasz je osiągnąć
Określ strategię zadawania pytań
Posłuż się cytatem lub zadaj pytanie, które uaktywni grupę
Uaktywnij grupę za pomocą przełamującego lody ćwiczenia
Rozdział 5. W trakcie prezentacji lub sesji, czyli co zrobić, żeby się uczyli?
(2)
Podziel się ze słuchaczami odpowiedzialnością za przebieg sesji
Nawiąż do zasady uczenia się przez całe życie
Efektywnie rozpoczynaj każdy kolejny dzień kursu
Zachęć słuchaczy, by aktywnie włączali się do zajęć
Uzasadnij własne racje
Powołuj się na wiedzę słuchaczy dotyczącą rzeczywistych sytuacji życiowych
Stosuj skuteczną strategię zadawania pytań
Zastosuj w praktyce nabytą wiedzę
Uznaj, że rozumienie jest ważniejsze niż czas i przekazanie wszystkich wiadomości
Nigdy nie zakładaj, że wszystko idzie świetnie
Stwórz grupy dyskusyjne (buzz groups)
Wprowadź muzykę
Rozdział 6. Indywidualne umiejętności prezentacji, czyli co zrobić, żeby się
uczyli? (3)
Ty - trener
Posługiwanie się głosem
Gdzie patrzeć?
Lepiej stać czy siedzieć?
Komunikacja pozawerbalna
Dobre wrażenie
Sposób słuchania
Końcowe uwagi na temat wypowiadania się
Udoskonalenie miejsca szkolenia
Rozdział 7. Korzystanie z pomocy szkoleniowych
Konkretny przedmiot
Prezenter
Tablica papierowa
Tablica suchościeralna
Rzutnik pisma
Rozdział 8. Inne pomoce szkoleniowe
Sprzęt audio
Wideo
Komputery i programy
Materiały pomocnicze
Rozdział 9. Szkolenie nie polega na samym mówieniu
Grupy dyskusyjne
Syndykaty
Dyskusje
Pokazy
Pytania i odpowiedzi
Krótkie działania grupowe
Sposoby wykorzystania działań szkoleniowych
Rozdział 10. Inne rodzaje działań szkoleniowych
Działanie w grupie szkoleniowej
Odgrywanie roli
Studium przypadku (case study)
Symulacje
Ćwiczenia typu in-tray lub in-basket (technika koszyka)
Labirynt działań
Burza mózgów
Wykorzystanie komputera (CBT)
Uczenie się przez działanie (action learning)
Rozdział 11. Ludzie, których szkolisz
Obawy
Komunikacja
Bariery w komunikacji
Hierarchia potrzeb Masłowa
Okno Johari
Programowanie neurolingwistyczne (NLP)
Rozdział 12. Radzenie sobie z trudnymi osobami
Jak sobie radzić z trudnymi odpowiedziami na postawione przez nas pytania?
Kim są trudne osoby?
Pierwsze kroki na drodze do opanowania sytuacji
Wnioski
Rozdzial 13. Potwierdzenie i ocena efektywności szkolenia
Potwierdzenie (validation} i ocena (evaluation)
Model oceny według Donalda L. Kirkpatricka
Model oceny skuteczności szkolenia według Rae
Opcje związane z oceną szkolenia
Ocena przed kursem lub na początku kursu
Ocena w trakcie szkolenia
Ocena pod koniec szkolenia
Kwestionariusze dotyczące szkolenia
Plan dalszych czynności
Po powrocie do pracy
Odpowiedzialność za stopę zwrotu (ROI) ze środków zainwestowanych w szkolenie i
rozwój
Ocena krótkich programów szkoleniowych
Rozdzial 14. Z myślą o przyszłości
"Kwintet szkoleniowy i oceniający"
Bariery w uczeniu się oraz strategie ich pokonywania
Wybór odpowiedniej strategii szkoleniowej
Indeks
256 stron, B5, miękka oprawa