WYCHOWANIE DO CZYTELNICTWA UCZNIÓW SZKÓŁ POWSZECHNYCH W II RP
MICHALSKA I. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2011, wydanie I cena netto: 41.60 Twoja cena 39,52 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wychowanie do czytelnictwa uczniów szkół powszechnych w Drugiej Rzeczypospolitej
Celem pracy było odkrycie składowych wszystkich elementów, które przyczyniły
się do możliwości realizowania idei wychowania do czytelnictwa dzieci i młodzieży
szkół powszechnych II Rzeczpospolitej.
Rozprawą jest monografią o charakterze historyczno-pedagogicznym, Zakres
chronologiczny rozprawy zasadniczo zamyka się w latach 1918–1939. Biorąc pod uwagę,
że niektóre fakty i zjawiska były konsekwencją wcześniejszych wydarzeń, dolna
cenzura czasowa została w kilku przypadkach przesunięta. Trzeba podkreślić, że
rozprawa koncentruje się wyłącznie na polskich środowiskach wychowawczo-edukacyjnych.
Ze względu na fakt występowania w II RP wielu mniejszości narodowych problematyka
ta w tym przypadku wymaga oddzielnych badań.
Wstęp
Rozdział I. Uwarunkowania wychowania do czytelnictwa dzieci i młodzieży w
okresie międzywojennym
1. Zainteresowanie czytelnictwem na świecie
2. Dostrzeżenie roli czytelnictwa w edukacji dzieci i młodzieży w Polsce
3. Trudności w rozwijaniu czytelnictwa w Polsce
Rozdział II. Instytucje i środowiska upowszechniające czytelnictwo uczniów
szkół powszechnych
1. Rodzina miejscem inicjacji czytelnictwa
2. Szkoła powszechna jako główna instytucja wprowadzająca w czytelnictwo
3. Pozaszkolne placówki wspierające kontakt z książką
4. Współdziałanie instytucji i środowisk w dziele czytelnictwa
Rozdział III. Dyskusje nad oceną oferty wydawniczej dla dzieci i młodzieży
1. Między dydaktyzmem a artyzmem – dylematy treści i formy utworów dla młodego
odbiorcy
2. Wokół przeszłości i współczesności – rozważania o obszarach tematycznych
utworów dla dzieci i młodzieży
3. W krainie baśni – spór o rolę fantazji w piśmiennictwie dla dzieci
4. Książka szkodliwa – zagrożenia dla wychowania młodego pokolenia
5. Wydawnictwa „pożyteczne” – próby wypracowania założeń dobrej książki
Rozdział IV. Sposoby propagowania wartościowych utworów literackich dla
młodego czytelnika
1. Działalność ministerialnej komisji selekcji piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży
2. Tworzenie spisów wartościowych książek dla dzieci
3. Opiniowanie twórczości literackiej dla dzieci i młodzieży na łamach czasopism dla
dorosłych
4. Zachęcanie do czytelnictwa w periodykach dla dzieci i młodzieży
Rozdział V. Zalecenia metodyczne w zakresie kierowania czytelnictwem dzieci i
młodzieży
1. Wzbudzanie zamiłowania do lektury podczas zajęć dydaktycznych
2. Szerzenie kultu książki w działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej
Rozdział VI. Propozycje wyrabiania kompetencji czytelniczych
1.Ukazywanie uwarunkowań i technik
2 Przygotowywanie do wyboru książek
3. Przybliżanie technik poszukiwań bibliotecznych
4. Kształtowanie kultury obcowania z książką
5. Zapoznawanie z podstawami pracy umysłowej i samokształceniowej
Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
Od Redakcji
292 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa twarda
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- TELEWIZJA I JEJ ODBIORCY W ŻYCIU CODZIENNYM BRIGGS M.
- CZYTELNICY ZASOBY INFORMACJI I WIEDZY TRADYCJA I PRZEMIANY W CZASACH KULTURY CYFROWEJ DYMMEL A. KOTUŁA S.D. RED.
- DYLEMATY CYWILIZACJI INFORMATYCZNEJ RED. SZEWCZYK A.
- PSYCHOLOGIA MOTYWACJI FRANKEN R.E.
- CYFROWA KULTURA MASOWA A KULTURA POLITYCZNA SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO W PERSPEKTYWIE TEORII KULTURY PAWLAK P.
- KSIĄŻKI W ŻYCIU NAJMŁODSZYCH ANTCZAK M.WALCZAK-NIEWIADOMSKA A. RED.
- KULTURA CZYTELNICZA I INFORMACYJNA TEORIA I PRAKTYKA. WYBRANE ZAGADNIENIA ZNAJOMSKI A. DYMMEL A. KOTUŁA S.D.
- UCHODŹCY W EUROPIE UWARUNKOWANIA ISTOTA NASTĘPSTWA WOJTASZCZYK K.A. SZYMAŃSKA J. RED.
- NOWOCZESNE TECHNOLOGIE CZY TRADYCYJNE METODY? O TENDENCJACH W KRZEWIENIU KULTURY CZYTELNICZEJ MŁODEGO POKOLENIA ANTCZAK M. WALCZAK-NIEWIADOMSKA A. RED.
- NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ W POLSCE W WYMIARZE POLITYCZNYM I SPOŁECZNYM GIEDROJĆ M.
- KULTUROWI WSZYSTKOŻERCY SIĘGAJĄ PO KSIĄŻKĘ STETKIEWICZ L.
- PAŃSTWA EUROPY ŚRODKOWEJ I BAŁKANÓW WOBEC KRYZYSU MIGRACYJNEGO CEBUL K. ZENDEROWSKI R. RED.
- INTERNET I KOMUNIKOWANIE WE WSPÓLNOCIE LOKALNEJ PRZYBYLSKA A.
- DZIECI I TELEWIZJA PERSPEKTYWA GLOBALNA LEMISH D.
- ELITARNE I POPULARNE WZORY CZYTANIA KOŁODZIEJSKA J.
- ELEKTRONICZNA ADMINISTRACJA JAKO NARZĘDZIE WDRAŻANIA ZMIAN ORGANIZACYJNYCH JASTRZĘBSKA K.
- PSYCHOLOGIA EMOCJI ŁOSIAK W.
- CYFROWE PAŃSTWO UWARUNKOWANIA I PERSPEKTYWY KOWALCZYK M.
- BIBLIOTEKI I KSIĄŻKI W ŻYCIU NASTOLATKÓW ANTCZAK M.WALCZAK-NIEWIADOMSKA A. RED.
- KULTURA CZYTELNICZA DZIECI I MŁODZIEŻY POCZĄTKU XXI WIEKU ANTCZAK M. BRZUSKA-KĘPA A. WALCZAK-NIEWIADOMSKA A.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|