ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 62.00 58,90   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PSYCHOLOGIA UCZNIA I NAUCZYCIELA


KOWALIK S. RED.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 62.00 Twoja cena  58,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Psychologia ucznia i nauczyciela

  • Pierwszy od dwudziestu lat, nowoczesny podręcznik podejmujący całościowo problematykę psychologii kształcenia w odniesieniu do polskiego systemu edukacji.

  • Modelowy program nauczania psychologii - systematycznie weryfikowany i doskonalony w praktyce.

  • Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju dzieci i młodzieży dobrana pod kątem potrzeb nauczycieli kształcących w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach średnich różnego typu.

  • Omawia najważniejsze i najtrudniejsze problemy edukacyjne według wspólnego schematu teoretycznego:

    • prezentacja konkretnego przypadku ilustrującego konkretny problem edukacyjny,

    • wszechstronne i pogłębione naukowe wyjaśnienie problemu,

    • ukazanie praktycznych implikacji wynikających z przestawionej wiedzy i dotyczących praktycznych działań nauczycieli służących rozwiązaniu określonego problemu edukacyjnego,

  • propozycje praktycznych działań i zastosowania wiedzy psychologicznej w praktyce edukacyjnej,

  • elementy ułatwiające przyswojenie wiedzy: schematy, wykresy, ramki, wyróżnienia definicji i najważniejszych pojęć.

Podręcznik przeznaczony dla:

  • studentów pedagogiki i kierunków nauczycielskich,
  • studentów innych kierunków, którzy starają się o uzyskanie uprawnień pedagogicznych,
  • nauczycieli, którzy chcą pogłębić swoja wiedzę,
  • pedagogów i psychologów szkolnych, wychowawców.

Prof. dr hab. Stanisław Kowalik - prorektor Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu. Wieloletni wykładowca psychologii na kierunkach nauczycielskich, specjalista w dziedzinie psychologii społecznej i psychologii rehabilitacji, wielokrotnie wyróżniany za pracę dydaktyczną, naukową i społeczną. Współpracuje z organizacjami zajmującymi się bezpieczeństwem publicznym i domami pomocy społecznej. Przez wiele lat był członkiem Rady ds. Przeszczepów Narządów. Jego zainteresowania badawcze to stosowana psychologia społeczna, psychologia rehabilitacji i makropsychologia społeczna.


Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1
Psychologia w szkole. Zarys problematyki (Stanisław Kowalik)
1.1. Rozwój psychologii szkolnej
1.2. Zastosowania wiedzy psychologicznej w szkole
1.3. Użytkownicy wiedzy psychologicznej w szkole
1.4. Podsumowanie

Rozdział 2
Problemy uczniów i ich rozwiązywanie przez nauczycieli (Stanisław Kowalik)
2.1. Wprowadzenie
2.2. Wiedza jako regulator profesjonalnych działań nauczycieli
2.3. Problemy uczniów i ich klasyfikacje
2.4. Rozwiązywanie problemów uczniowskich przez nauczycieli
2.5. Optymalizacja pomocy udzielanej uczniom z trudnościami edukacyjnymimi wychowawczymi
2.6. Charakterystyka funkcjonalnego rozwiązywania problemów uczniowskich
2.7. Podsumowanie
Załącznik A. Pomiar poczucia jakości życia uczniów

Rozdział 3
Skuteczne uczenie się w szkole (Joanna Urbańska, Mariusz Urbański)
3.1. Wprowadzenie
3.2. Uwarunkowania skutecznego uczenia się
3.3. Konteksty uczenia się: lekcja
3.4. Uwarunkowania uczenia się i obszary wpływu nauczyciela
3.4.1. Uwarunkowania organizacyjne
3.4.2. Uwarunkowania motywacyjne
3.4.3. Uwarunkowania emocjonalne
3.4.4. Uwarunkowania komunikacyjne
3.5. Podsumowanie
Załącznik B. Jak doskonalić własne kompetencje dydaktyczne?

Rozdział 4
Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole (Dariusz Rosiński)
4.1. Wprowadzenie
4.2. Uczeń z trudnościami wychowawczymi
4.3. Trudności wychowawcze, problemy wychowawcze, zaburzenia zachowania a zaburzenia socjalizacji
4.4. Zaburzenia procesu socjalizacji i ich klasyfikacje
4.5. Wrażliwość nauczyciela na problemy wychowawcze uczniów
4.6. Interwencja nauczyciela w środowisku ucznia
4.7. Podsumowanie
Załącznik C. Skala Zaburzeń Socjalizacji

Rozdział 5
Adaptacja uczniów do warunków szkoły (Maciej Wilski)
5.1. Wprowadzenie - omówienie przypadku trudności adaptacyjnych
5.2. Charakterystyka procesu przystosowania oraz jego rodzaje
5.2.1. Pojęcie przystosowania
5.2.2. Adaptacja społeczna
5.2.3. Adaptacja zadaniowa
5.2.4. Adaptacja organizacyjna
5.3. Szkoła jako generator trudnych sytuacji dla ucznia
5.3.1. Relacja uczeń - inni uczniowie
5.3.2. Relacja uczeń - nauczyciel
5.3.3. Relacja uczeń - szkoła jako organizacja
5.4. Potencjał adaptacyjny dziecka
5.4.1. Zasoby biologiczne
5.4.2. Zasoby psychologiczne
5.4.3. Zasoby społeczne
5.5. Psychologiczne mechanizmy adaptacyjne - radzenie sobie ze stresem
5.6. Rola nauczyciela we wspieraniu adaptacji ucznia
5.7. Podsumowanie
Załącznik D. Rozmowa z uczniem jako forma pomocy psychologicznej

Rozdział 6
Ocena osiągnięć edukacyjnych uczniów (Remigiusz Koc)
6.1. Wprowadzenie - Ocena uczniów jako antidotum na wszystkie problemy w pracy nauczyciela - przykład niewłaściwej oceny osiągnięć szkolnych
6.2. Rodzaje i funkcje oceny osiągnięć ucznia
6.3. Percepcja i ocena własnych oraz cudzych osiągnięć
6.4. Źródła błędów i rozbieżności w ocenie osiągnięć ucznia
6.5. Wybrane metody zwiększenia trafności oceny osiągnięć ucznia przez nauczyciela
6.6. Pożądane i niekorzystne konsekwencje oceny osiągnięć ucznia
6.7. Główne zasady skutecznej oceny ucznia - zamiast podsumowania
Załącznik E. Alternatywne narzędzia pomiaru osiągnięć szkolnych - metoda portfolio

Rozdział 7
Konflikty w środowisku szkolnym (Remigiusz Koc)
7.1. Wprowadzenie
7.2. Konflikt w szkole - szansa czy zagrożenie?
7.3. Źródła konfliktów w środowisku szkolnym i główne style reakcji na konflikt
7.4. Dynamika sytuacji konfliktowej i wyznaczniki eskalacji konfliktu
7.5. Sposoby kierowania konfliktem na terenie szkoły
7.6. Sztuka prowadzenia negocjacji w środowisku szkolnym
7.7. Główne etapy negocjacji i czynniki wpływające na ich przebieg
7.8. Mediacje - optymalna metoda kierowania konfliktem w środowisku szkolnym
7.9. Co praktycznego wynika z rozważań nad konfliktami - podsumowanie
Załącznik F. Rozpoznanie sytuacji konfliktowych w środowisku szkolnym

Rozdział 8
Współpraca szkoły z rodzicami ucznia (Magdalena Miotk-Mrozowska)
8.1. Wprowadzenie
8.2. Rozwiązania dotyczące relacji szkoła-rodzice w Polsce i na świecie
8.3. Relacja interpersonalna nauczyciel-rodzice
8.4. Wzajemne postawy rodziców i nauczycieli
8.5. Komunikacja pomiędzy nauczycielem i rodzicem
8.6. Wyznaczniki interakcji nauczyciel-rodzice
8.7. Rola nauczyciela w usprawnieniu kontaktów szkoły z rodzicami
Załącznik G. Pięć przykazań wywierania skutecznego wpływu interpersonalnego

Rozdział 9
Nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne w procesie edukacji (Magdalena Miotk-Mrozowska)
9.1. Wprowadzenie
9.2. Nowe technologie w procesie edukacji
9.3. Pojęcie kapitału społecznego
9.4. Wykorzystywanie nowych technologii w procesie edukacji - rola nauczyciela
9.4.1. Pomnażanie kapitału społecznego przez zwiększanie dostępu do nowych technologii w edukacji
9.4.2. Rozpowszechnianie i promowanie wiedzy na temat sposobów wykorzystywania nowych technologii wśród uczestników procesu edukacji
9.4.3. Kształtowanie jakości użytkowania nowych technologii w edukacji
9.4.4. Działania ukierunkowane na budowanie struktur społecznych bazujących na zaufaniu na każdym szczeblu procesu edukacji
9.5. Podsumowanie
Załącznik H. Zastosowania nowych technologii w pracy nauczyciela

Rozdział 10
Integracja uczniów niepełnosprawnych z uczniami pełnosprawnymi (Stanisław Kowalik)
10.1. Wprowadzenie
10.2. Zalety i wady integracji w szkole
10.3. Rodzaje integracji szkolnej
10.4. Integrująca kultura edukacyjna
10.5. Działalność psychologiczna w doskonaleniu integracji edukacyjnej
10.6. Podsumowanie
Załącznik I. Ocena wyuczalności dziecka niepełnosprawnego

Rozdział 11
Promocja szkoły i jej współpraca ze środowiskiem lokalnym (Remigiusz Koc)
11.1. Wprowadzenie
11.2. Szkoła nowo powstała i szkoła z tradycjami w społeczności lokalnej
11.3. Atrakcyjność szkoły dla przyszłych uczniów i ich rodziców
11.4. Szkoła jako organizacja ucząca się
11.5. Otoczenie szkoły
11.6. Relacje szkoły z otoczeniem - analiza z perspektywy koncepcji ekosystemu społecznego
11.7. Kształtowanie wizerunku i promocja szkoły w środowisku lokalnym
11.7.1 Wizerunek jako przedmiot oddziaływań PR
11.7.2. Proces tworzenia wizerunku szkoły
11.7.3. Techniki i narzędzia kształtowania wizerunku szkoły
11.7.3.1. Media relations - sztuka współpracy szkoły z mediami
11.7.3.2. Działalność pozaedukacyjna jako istotny element "poszerzenia" wizerunku szkoły w środowisku lokalnym oraz budowania relacji z otoczeniem
11.7.3.3. Lobbing - niezbędne narzędzie PR służące budowaniu pozycji szkoły w środowisku lokalnym
11.7.3.4. Kompleksowe planowanie PR szkoły
11.7.4. Wizerunek szkoły w sytuacjach kryzysowych
11.7.5. Współpraca z rodzicami jako narzędzie budowania trwałej relacji szkoły z otoczeniem
11.8. Podsumowanie
Załącznik J. Grupy fokusowe jako sposób diagnozy wizerunku szkoły oraz relacji z otoczeniem

Rozdział 1 2
Osobowość i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli (Maciej Wilski)
12.1. Wprowadzenie - trudności nauczyciela w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
12.2. Osobowość i kompetencje nauczyciela
12.2.1. Osobowość reaktywna
12.2.2. Osobowość dryfująca
12.2.3. Osobowość rozwojowa
12.3. Aspekt ideologiczny rozwoju osobowości nauczyciela - etyka i prestiż zawodu
12.4. Aspekt instytucjonalny rozwoju osobowości nauczyciela - środowisko zewnętrzne
12.4.1. Sztywność roli
12.4.2. Decyzyjność jednostki
12.4.3. Wsparcie społeczne
12.5. Aspekt indywidualny rozwoju osobowości nauczyciela - problemy psychologiczne i wypalenie zawodowe
12.5.1. Problemy psychologiczne
12.5.2. Wypalenie zawodowe
12.6. Podsumowanie

Załącznik K. Adaptacja grup Balinta na potrzeby nauczycieli
Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
O Autorach


424 strony, B5, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- DYSFUNKCJONALNOŚĆ UCZNIÓW GIMNAZJUM
IŁENDO-MILEWSKA A.

- DORASTANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
STELTER Ż.

- SUKCES I PORAŻKA TERAPII KRÓTKOTERMINOWEJ
RAKOWSKA J.M.

- TERAPIA ZAJĘCIOWA PRAKTYCY – PRAKTYKOM
JANUS E. RED.

- KONTEKSTY ZDROWIA I EDUKACJI ZDROWOTNEJ
KOŚCIŃSKA E. KUCHCIŃSKA M.

- ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
OLEKSYN T.

- PSYCHOLOGIA MOTYWACJI
FRANKEN R.E.

- JAK NAUCZYĆ DZIECI MYŚLENIA PRAKTYCZNY PORADNIK DLA NAUCZYCIELI
STERNBERG R. SPEAR-SWERLING L. / I RODZICÓW /

- RODZINY ZASTĘPCZE I ICH DZIECI
WINOGRODZKA L.

- PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI PLASTYCZNEJ
POPEK ST.

- POSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W SPRAWACH NIELETNICH
EICHSTAEDT K.

- ZARZĄDZANIE TALENTAMI W ORGANIZACJI
RED. POCZTOWSKI A.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022