PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI PLASTYCZNEJ
POPEK ST. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2010, wydanie I cena netto: 69.90 Twoja cena 66,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia twórczości plastycznej
Książka „Psychologia twórczości plastycznej” jest pierwszą pozycją naukową z
tego zakresu w Polsce.
Zbudowana jest z trzech części:
część I obejmuje teoretyczne podstawy twórczości plastycznej w świetle
głównych nurtów psychologii XX w. i teorii psychopatologicznej, psychoanalizy i
psychologii głębi, psychologii poznawczej, humanistycznej i interakcyjnej.
Autor wychodzi z założenia, że każda z wymienionych teorii wyjaśnia w jakimś stopniu
istotę i mechanizmy procesu twórczego, uwarunkowania osobowościowe i społeczne, ale
ani jedna z nich nie może pretendować do miana teorii uniwersalnej.
Część I-szą kończy prezentacja stanowiska holistycznego (teorii interakcyjnej),
traktowanego jako hipotetyczna podstawa do dalszych badań.
Część II-ga to efekt 30-letnich badań empirycznych, prowadzonych osobiści przez
autora, obejmujących fazy i etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży,
zjawisko kryzysu w okresie fizjoplastyki, próby przezwyciężenia tych zahamowań, a
także analizę typologiczną procesu twórczego. Łącznie autor przebadał ponad 25
tysięcy wytworów dzieci od 2 r.ż., młodzieży do 20 r.ż.
Część III-cia to analiza podstawowych funkcji twórczości plastycznej w ujęciu
człowieka (edukacyjnej, projekcyjnej, terapeutycznej).
Całość ilustrowana przykładami reprodukcji dzieł sztuki i prac dzieci i
młodzieży. Podejście teoretyczne, badania eksperymentalne czynią z tej monografii
pracy oryginalną dla nauki, a także ważną dla praktyki pedagogicznej.
Wstęp
Część I Teoretyczne podstawy mechanizmów twórczości plastycznej
1. Plastyka jako dziedzina twórczości
Człowiek jako istota twórcza
Twórczość – kryteria i kategorie twórczości plastycznej
Plastyka jako język wypowiedzi i społecznej komunikacji
2. Osobowościowe uwarunkowania twórczości plastycznej
Wprowadzenie
Psychopatologiczne poglądy na genezę twórczości plastycznej
Twórczość plastyczna w świetle psychologii głębi
Próby wyjaśnienia genezy twórczości plastycznej na podstawie teorii samorealizacji
osobowości
Badania empiryczne nad osobowością twórczą plastyków
Modele psychiki ludzkiej
Twórczość plastyczna w świetle psychologii poznawczej
Wybitni intelektualiści jako twórcy dzieł plastycznych
Wpływ różnic indywidualnych na twórczość plastyczną
Systemowe ujęcie uzdolnień plastycznych na podstawie modeli interakcyjnych
Wprowadzenie
Teorie systemów i ich wpływ na ujmowanie koncepcji psychiki ludzkiej
Wpływ modeli interakcyjnych na pojmowanie struktury uzdolnień plastycznych
Część II Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży
1. Rys historyczny badań nad twórczością plastyczną dzieci i młodzieży
2. Plastyka dzieci i młodzieży jako twórczość artystyczna
3. Okresy i fazy w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży
Wprowadzenie
Okresy i fazy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży – synteza wybranych
poglądów
Rozwój kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle
dotychczasowych poglądów
Psychospołeczne uwarunkowania kryzysów w twórczości plastycznej młodzieży w świetle
dotychczasowego piśmiennictwa
4. Dotychczasowe metody analizy wytworów plastycznych
5. Problemy, hipotezy i metody własnych badań
Problemy i hipotezy badawcze
Metody badań własnych i ich charakterystyka
Zakres i populacja osób badanych
6. Psychologiczna analiza i charakterystyka formy i treści wypowiedzi
plastycznych dzieci i młodzieży na podstawie własnych badań empirycznych
Bazgroty dzieci w wieku poniemowlęcym
Twórczość plastyczna dzieci wieku przedszkolnego
Twórczość plastyczna dzieci młodszego wieku szkolnego
Twórczość plastyczna dzieci w średnim i starszym wieku szkolnym
7. Analiza kryzysu w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży
Istota i objawy zjawisk kryzysowych
Czynniki warunkujące zjawisko kryzysu w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży
Próby przezwyciężania kryzysu twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w praktyce
szkolnej
8. Próby określenia typologii postaw twórczych na podstawie analizy
materiałów z badań empirycznych
Wprowadzenie
Analiza wyników badań empirycznych
Refleksje końcowe
9. Wnioski
Część III Funkcje twórczości plastycznej w życiu człowieka
1.Funkcje rozwojowo-edukacyjne w twórczości plastycznej
Funkcja – znaczenie pojęcia
Edukacyjna funkcja twórczości plastycznej
2. Twórczość plastyczna jako projekcja osobowości
Wprowadzenie
Ekspresja a twórczość plastyczna
Projekcja jako metoda badania w psychologii
Projekcja twórcza
Struktura wytworów plastycznych a język projekcji
Struktura wytworu plastycznego (S. Popek 1999)
Analiza projekcyjnych wyznaczników w wybranych testach rysunkowych
Ekspresja plastyczna dzieci jako informacja projekcyjna
3. Twórczość plastyczna w psychoterapii
Wprowadzenie
Twórczość plastyczna w psychoterapii
„Psychoterapia” i pojęcia pokrewne
Terapia w procesie twórczości plastycznej w sytuacji indywidualnej i społecznej
Regulacyjna moc twórczości plastycznej
Przykładowe programy
Zakończenie
Literatura cytowana
Spis tabel
490 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa twarda Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- DORASTANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ STELTER Ż.
- SUKCES I PORAŻKA TERAPII KRÓTKOTERMINOWEJ RAKOWSKA J.M.
- TERAPIA ZAJĘCIOWA PRAKTYCY – PRAKTYKOM JANUS E. RED.
- POSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W SPRAWACH NIELETNICH EICHSTAEDT K.
- ZARZĄDZANIE TALENTAMI W ORGANIZACJI RED. POCZTOWSKI A.
- DYSFUNKCJONALNOŚĆ UCZNIÓW GIMNAZJUM IŁENDO-MILEWSKA A.
- JAK NAUCZYĆ DZIECI MYŚLENIA PRAKTYCZNY PORADNIK DLA NAUCZYCIELI STERNBERG R. SPEAR-SWERLING L. / I RODZICÓW /
- RODZINY ZASTĘPCZE I ICH DZIECI WINOGRODZKA L.
- KONTEKSTY ZDROWIA I EDUKACJI ZDROWOTNEJ KOŚCIŃSKA E. KUCHCIŃSKA M.
- ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI OLEKSYN T.
- PSYCHOLOGIA MOTYWACJI FRANKEN R.E.
- PSYCHOLOGIA UCZNIA I NAUCZYCIELA KOWALIK S. RED.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|