Planowanie i projektowanie szkoleń
Książka znanego autora, doświadczonego konsultanta w dziedzinie szkoleń,
skierowana do osób opracowujących i przygotowujących programy szkoleniowe. Stanowi
kompendium wiedzy na temat przygotowywania szkoleń i treningów, mających na celu
podnoszenie kwalifikacji pracowników przedsiębiorstw; przedstawia schematy oraz ogólne
zasady działania, a także, co jest jej głównym atutem, procedury gotowe do
bezpośredniego wykorzystania.
Analiza procesu planowania, umieszczona w kontekście nowoczesnej firmy, umożliwi
trenerowi stworzenie profesjonalnego programu szkoleniowo-rozwojowego. Podręcznik
prowadzi go przez kolejne etapy: od rozpoznania potrzeb firmy, określenia celów
szkolenia i zaprojektowania odpowiedniego programu, aż do przygotowania poszczególnych
sesji szkoleniowych.
Ten uniwersalny zbiór informacji na temat przygotowania i projektowania szkoleń może
zainteresować nie tylko trenerów, ale także osoby prowadzące wszelkiego rodzaju
szkolenia, np. nauczycieli, psychologów i pracowników działów personalnych.
Leslie Rae - niezależny brytyjski konsultant ds. szkoleń. Posiada bogate
doświadczenie zawodowe w zakresie planowania i przeprowadzania programów szkoleniowo -
rozwojowych. Pracował dla Training Agency, gdzie początkowo pełnił funkcję trenera i
menedżera ds. szkoleń, a następnie wewnętrznego konsultanta oraz doradcy w dziedzinie
szkoleń i rozwoju. Współpracuje z czasopismem "Training Officer", redagując
kolumnę poświęconą nowościom książkowym. Autor wielu publikacji, z których kilka
zyskało miano bestsellerów, m.in.: "Techniques of Training", "How to
Measure Training Effectiveness", "Assessing Trainer Effectiveness".
Spis treści
Wstęp
Część I Rozpoznanie i analiza potrzeb
Rozdział 1. Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS)
Co to jest RAPS?
Wstęp do rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych
Po co przeprowadza się RAPS?
Zalety i wady RAPS
Kto jest odpowiedzialny za RAPS?
"Kwintet szkoleniowy"
Klienci zamawiający RAPS
Etapy RAPS
Rozdział 2. Zastosowanie rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych
Zastosowanie RAPS w praktyce
Sposób określania potrzeb szkoleniowych
Kto powinien przeprowadzać RAPS?
Metody przeprowadzania analizy
Etap 1 - określanie wymagań
Etap 2 - planowanie RAPS
Etap 3 - ocena istniejących potrzeb
Normy kwalifikacji zawodowych
Rozdział 3. Rozpoznanie istniejących potrzeb szkoleniowych
Etap 4 i 5 - identyfikacja braków w kwalifikacjach pracowników i rozpoznanie potrzeb
szkoleniowych
Planowanie RAPS
Analiza wyników
Dalsze działania
Etap 6 - określenie celów i treści szkolenia
Część II Planowanie i projektowanie programów szkoleniowo-rozwojowych
Rozdział 4. Projektowanie programu szkoleniowo-rozwojowego
Indywidualne cechy uczącego się
Style uczenia się
Preferencje dotyczące sposobu uczenia się
Wykorzystanie zmysłów w procesie uczenia się
Model komunikacji
Zastosowanie modeli uczenia się w programach szkoleniowych
Cel szkolenia
Przeszkody w procesie uczenia się
Rozdział 5. Cele szkolenia
Określanie celów szkolenia na piśmie
Plan osiągania celów
Sprawdzanie listy celów
Praktyczne zastosowanie listy celów
Rozdział 6. Szkolenie w miejscu pracy
Planowanie czynności
Lista ustalonych celów
Grupa uczących się
Ustalenie treści programu szkolenia
Uwzględnienie norm kompetencji w programie
Rodzaje metod szkoleniowych
Rozdział 7. Szkolenie poza miejscem pracy
Planowanie czynności
Cele a grupa uczących się
Miejsce zorganizowania szkolenia
Ograniczenia czasowe
Termin rozpoczęcia i zakończenia
Zalety i wady szkolenia poza miejscem pracy
Ustalenie treści programu szkolenia
Formy szkolenia
Strategie szkolenia grupowego
Szkolenia o sztywnej i elastycznej strukturze
Metody szkolenia grupowego
Kolejność materiału szkoleniowego
Szablon programu szkolenia
Część III Planowanie i projektowanie sesji szkoleniowych
Rozdział 8. Planowanie sesji szkoleniowych - cz. I
Cele sesji
Metody szkoleniowe
Rozdział 9. Planowanie sesji szkoleniowych - cz. II
Metody szkoleniowe
Opracowanie sesji
Rozdział 10. Planowanie sesji ćwiczeniowych
Ćwiczenia
Obserwacja i podsumowanie
Część IV Ocena programów szkoleniowo-rozwojowych
Rozdział 11. Ogólne zasady oceny programów szkoleniowo-rozwojowych
Dlaczego dokonuje się oceny szkolenia?
Dlaczego nie dokonuje się oceny szkolenia?
Skutki nieprzeprowadzenia oceny
Kto przeprowadza ocenę?
Proces oceny
Projektowanie procesu oceny
Zaangażowanie menedżerów liniowych
Rozdział 12. Ocena przed, na początku i w trakcie programu
Ocena przed lub na początku programu
Testy sprawdzające poziom wiedzy
Ocena wiedzy lub umiejętności
Samoocena wiedzy lub umiejętności
Ocena w trakcie szkolenia
Rozdział 13. Inne formy oceny w czasie trwania szkolenia
Podsumowania w kilku słowach
Metoda "znaczków"
Podsumowanie sesji
Podsumowanie w notatnikach szkoleniowych
Rozdział 14. Ocena na zakończenie programu szkoleniowego
Wskazówki dotyczące oceny przeprowadzanej na końcu programu
Rodzaje oceny przeprowadzanej na koniec szkolenia
Efektywna ocena
Rozdział 15. Ocena po programie szkoleniowym
Średnio- i długoterminowe metody oceny
Ocena długoterminowa
Czy warto przeprowadzać szkolenie?
Oszacowanie wartości szkolenia
Lista punktów do sprawdzenia przed szkoleniem
Podsumowanie
Lektura uzupełniająca
Indeks
265 stron, B5, miękka oprawa