Jak prowadzić szkolenia, by:
- uczestnicy czuli się zmotywowani do nauki,
- praca w grupie przebiegała sprawnie i w dobrej atmosferze,
- a cel zajęć został zrealizowany.
W czasie szkoleń i wszelkiego typu nauki najistotniejsza jest dobra
współpraca między uczącym a uczestnikami zajęć. Aby ją osiągnąć, trzeba przede
wszystkim mieć świadomość tego, czym są szkolenia, i umieć je odnieść do koncepcji
szeroko rozumianej edukacji dorosłych.
Autorka przystępnie prezentuje etapy cyklu szkoleniowego, opisuje sposoby prowadzenia
zajęć i sprawdzone metody aktywizujące pracę z grupami. Książka przyda się każdej
osobie prowadzącej szkolenia, trenerom i psychologom, ale także nauczycielom w szkołach
i pedagogom.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1
Szkolenie jako wspomaganie procesu uczenia się
Rodzaje szkoleń i ich specyfika
Przyczyny rosnącej potrzeby szkoleń
Wspieranie uczenia się przez organizację
Nauczanie dorosłych
Trzy poziomy wyjaśniania zjawisk uczenia się według Gordona Allporta
Koncepcja uczenia się przez doświadczenie Davida Kolba
Sytuacja szkolenia i jej oddziaływanie na osobowość uczestników
Rozdział 2
Etapy cyklu szkoleniowego
Przebieg cyklu szkoleniowego w zależności od rodzaju szkolenia
Analiza potrzeb szkoleniowych
Dobór uczestników szkolenia
Projektowanie szkolenia
Cele szkolenia
Przygotowanie pomocy i materiałów szkoleniowych Przeprowadzanie szkolenia
Ocena szkolenia i działania po jego zakończeniu
Rozdział 3
Metody prowadzenia zajęć
Metody tradycyjne i aktywizujące w nauczaniu
Wykład
Dyskusja
Analiza przypadku
Gry i symulacje
Odgrywanie ról
Metody uczenia się na stanowisku pracy
E-learning
Rozdział 4
Uczenie się w grupie
Grupa i jej dynamika
Praca z grupą i z podgrupami
Przestrzeń, w której odbywa się szkolenie
Osoba prowadząca i jej podejście do szkolenia
Uwagi końcowe
Bibliografia
253 strony, miękka oprawa