WYWIAD DIAGNOSTYCZNY Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ ROZPOZNANIE ZGODNE Z DSM-5
MORRISON J. FLEGEL K. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 99.99 Twoja cena 94,99 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą
Rozpoznanie zgodne z DSM-5
Kompendium wiedzy diagnostycznej dostosowane do obowiązującej klasyfikacji.
Sprawdzony podręcznik, dzięki któremu tysiące klinicystów i studentów zdobyły
umiejętności niezbędne do badania niemowląt, dzieci i nastolatków z problemami
psychicznymi o różnym charakterze. Objaśniając zarówno sztukę, jak i metodę naukową
diagnozowania dziecka, książka ta łączy trafne porady dotyczące przeprowadzania
wywiadu z ważnymi informacjami na temat różnorodnych zaburzeń psychicznych i
behawioralnych. Opracowanie zostało dostosowane do klasyfikacji DSM-5 oraz ICD-10-CM -
zawiera obowiązujące obecnie kody i terminologię. Dodatkowo wzbogacono je o opisy
prototypów, zwięźle ukazujące istotę kryteriów DSM-5.
Autorzy, prowadząc czytelnika krok po kroku przez proces wstępnego wywiadu, wyjaśniają,
jak nawiązać dobrą relację z dzieckiem i rodzicami oraz wydobyć informacje potrzebne
do postawienia roboczego rozpoznania. Strategie komunikowania się z dziećmi w różnym
wieku z wykorzystaniem zabawek, rysunków, lalek i innych form zabawy zilustrowano przykładowymi
transkrypcjami wywiadów, opatrzonymi przypisami. W książce szczegółowo omówiono
zaburzenia rozpoznawane zwykle po raz pierwszy w dzieciństwie, jak również zaburzenia
teoretycznie typowe dla osób dorosłych, które występują niekiedy u młodszych pacjentów.
Kryteria DSM-5 przełożono na prosty, zrozumiały język, zwracając uwagę na różnice
rozwojowe dotyczące obrazu klinicznego.
Podręcznik uzupełniają uwagi dotyczące kodowania, praktyczne wskazówki potrzebne do
przeprowadzenia wywiadu, żywe opisy kliniczne, przykladowy raport pisemny oraz
kwestionariusz dla rodziców, z którego można skorzystać w trakcie pracy. To doskonała
lektura dla klinicystów, terapeutów i studentów takich specjalności, jak psychologia
kliniczna dziecka, psychiatria, poradnictwo, praca socjalna i psychologia szkolna.
„Znakomite źródło wiedzy zarówno dla doświadczonego,
jak i dla początkującego klinicysty. Integracja kryteriów DSM-5 z informacjami na temat
rozwoju dzieci i młodzieży czyni tę książkę pozycją jedyną w swoim rodzaju. Może
to być wspaniały podręcznik przydatny na każdym kursie dotyczącym diagnozowania
dziecka ze względu na dobrą organizację treści, akcentowanie kwestii rozwojowych oraz
praktyczne (i interesujące) przykłady kliniczne. Bardzo podobało mi się pierwsze
wydanie i często do niego sięgałam - drugie wydanie jest jeszcze lepsze. Każdy
klinicysta, który bada lub leczy dzieci, powinien mieć na półce egzemplarz tej książki".
Ellen Braaten, PhD, Zakład Psychiatrii, Massachusetts General
Hospital/llarard Medical School
„Ten podręcznik, napisany przystępnym językiem, ma wprowadzić początkujących
klinicystów w dziedzinę przeprowadzania wywiadu oraz stawiania diagnozy psychiatrycznej
u dzieci i młodzieży. Dwoje wytrawnych psychiatrów dzieli się swoim bogatym doświadczeniem
w stosowaniu różnych metod przeprowadzania wywiadu i praktycznym korzystaniu z DSM-5 w
pracy z dziećmi na różnych poziomach rozwoju. Ich przejrzysty, pozbawiony żargonu styl
pisania ożywiają zapisy rzeczywistych wywiadów klinicznych".
Gregory K. Fritz, MD, profesor i dyrektor Oddziału Psychiatrii
Dzieci i Młodzieży, Warren Alpert Medical School of Brown University
Tom zawiera:
Przeprowadzanie wywiadu diagnostycznego z dziećmi i młodzieżą
Wywiad z informatorami - podstawy
Strukturyzacja pierwszego wywiadu z młodym pacjentem
Podstawowe informacje na temat rozwoju
Różne typy wywiadów z dziećmi i młodzieżą
Wstępny wywiad z dzieckiem i rodzicem
Pisemny raport
Rozpoznania DSM-5 dotyczące dzieci i młodzieży
Narzędzia diagnostyczne
Zestawienie rozpoznań według DSM-5
Kwestionariusz dla rodziców
James Morrison, MD, jest afiliowanym profesorem psychiatrii na Oregon
Health and Science University (OHSU) w Portland. Zdobył bogate zawodowe doświadczenie
zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Jego cieszące się uznaniem podręczniki:
w tym DSM-5 bez tajemnic, Diagnoza psychiatryczna czy Wstępny wywiad diagnostyczny
(opublikowane również w Polsce nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego)
pozwoliły setkom tysięcy specjalistów i studentów zrozumieć zawiłości badania
psychiatrycznego oraz diagnozowania.
Kathryn Flegel, MD, jest profesorem psychiatrii dzieci i młodzieży na
OHSU w Portland. Zanim została psychiatrą, przez 16 lat pracowała jako lekarz
podstawowej opieki zdrowotnej. Odbyła rezydenturę w dziedzinie psychiatrii oraz dalsze
szkolenie z psychiatrii dziecięcej w OHSU. Obecnie zajmuje się dziećmi, dorosłymi i
rodzinami w warunkach opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej. Jest członkiem Amerykańskiego
Towarzystwa Psychiatrycznego.
Wprowadzenie 13
CZĘŚĆ I. PRZEPROWADZANIE WYWIADU DIAGNOSTYCZNEGO Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ
Przygotowanie do badania dzieci i młodzieży
1. Wywiad z informatorami – podstawy 29
2. Strukturyzacja pierwszego wywiadu z młodym pacjentem 48
3. Podstawowe informacje na temat rozwoju 60
RRóRóżne typy wywiadów z dziećmi i młodzieżą
4. Wywiad z dzieckiem w wieku niemowlęcym/poniemowlęcym 91
5. Wywiad oparty na zabawie z sześciomiesięczną dziewczynką 100
6. Wywiad oparty na zabawie z siedmioletnim chłopcem 114
7. Wywiad z dziewięcioletnią dziewczynką 124
8. Wywiad z adolescentem 133
9. Wstępny wywiad z dzieckiem i rodzicem 151
10. Pisemny raport 168
CZĘŚĆ II. ROZPOZNANIA DSM-5 DOTYCZĄCE DZIECI I MŁODZIEŻY
11. Zaburzenia neurorozwojowe 181
12. Zaburzenia ze spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne 237
13. Zaburzenia nastroju 253
14. Zaburzenia lękowe 282
15. Zanurzenia obsesyjno-kompulsyjne i pokrewne 307
16. Zaburzenia pourazowe i związane z czynnikiem stresowym 319
17. Zaburzenia dysocjacyjne 340
18. Zaburzenia z objawami somatycznymi i pokrewne 346
19. Zaburzenia karmienia i odżywiania się 367
20. Zaburzenia wydalania 283
21. Zaburzenia snu i czuwania 391
22. Zaburzenia tożsamości płciowej 402
23. Zaburzenia dezorganizujące, kontroli impulsów i zachowania 409
24. Zaburzenia związane z substancjami psychoaktywnymi i uzależnieniem 423
25. Zaburzenia poznawcze 442
26. Zaburzenia osobowości 458
27. Inne problemy diagnostyczne 463
DODATKI
Dodatek 1. Narzędzia diagnostyczne i bibliografia 477
Dodatek 2. Zestawienie rozpoznań według DSM-5 499
Dodatek 3. Kwestionariusz dla rodziców 509
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- WYWIAD MOTYWUJĄCY W OPIECE ZDROWOTNEJ JAK POMÓC PACJENTOM W ZMIANIE MILLER W.R. ROLLNICK S. BUTLER C.C. / ZŁYCH NAWYKÓW I RYZYKOWNYCH ZACH
- TERAPIA POZNAWCZA UZALEŻNIEŃ BECK A.T. WRIGHT F.D. NEWMAN C.F.
- PSYCHIATRIA DZIECI I MŁODZIEŻY NAMYSŁOWSKA I. RED.
- UZALEŻNIONY MÓZG JAK WYJŚĆ Z NAŁOGU WYKORZYSTUJĄC TECHNIKI TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ UWAŻNOŚCI I DIALOGU MOTYWUJĄCEGO GLASNER-EDWARDS S.
- KROK 4 STAĆ SIĘ UCZCIWYM ĆWICZENIA
- PSYCHOPATOLOGIA SELIGMAN M.E.P. WALKER E.F. ROSENHAN D.L.
- DZIECI I MŁODZIEŻ W SIECI ZAGROŻEŃ REALNYCH I WIRTUALNYCH ANDRZEJEWSKA A.
- PAMIĘC CIAŁA JA CIELESNE W RELACJI PRZYWIĄZANIA I W TRAUMIE SAKSON-OBADA O.
- PSYCHOEDUKACJA W TERAPII UZALEŻNIENIA OD ALKOHOLU SCENARIUSZE ZAJĘĆ CZĘŚĆ 1 MODRZYŃSKI R.
- KAŻDY CZASEM SIĘ BOI JAK POMÓC DZIECKU RADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM I ZMARTWIENIAMI SELINGER A.
- MYŚLENIE PYTANIAMI 12 NARZĘDZI SKUTECZNYCH W PRZYWÓDZTWIE COACHINGU I ŻYCIU ADAMS M.
- TERAPIA POZNAWCZA DEPRESJI OPARTA NA UWAŻNOŚCI SEGAL Z.V. TEASDALE J.D. MARK G. WILLIAMS J.
- PATOLOGIE WŚROD DZIECI I MŁODZIEŻY LECZENIE I PROFILAKTYKA KOZAK S.
- TERAPIA MŁODZIEŻY Z PROBLEMEM NARKOTYKOWYM SZCZEPKOWSKI J. - PODEJŚCIE SKONCENTROWANE NA ROZWIĄZANIACH
- JAK POZBYĆ SIĘ ZŁYCH NAWYKÓW? TRENING CLAIBORN J.M. PEDRICK CH.
- KOMUNIKACJA TERAPEUTYCZNA WACHTEL P.L.
- RYSUNEK W PSYCHOTERAPII OSTER G.D. GOULD P.
- TRENING KONSTRUKTYWNYCH ZACHOWAŃ MONTI P.M. ABRAMS D.B. KADEN R.M. COONEY N.L.
- TECHNIKI TERAPII POZNAWCZEJ PODRĘCZNIK PRAKTYKA LEAHY R.L.
- ZRĘCZNOŚĆ JĘZYKOWA MAGIA ZMIANY PRZEKONAŃ PRZEZ ROZMOWĘ DILTS R.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|